کد خبر : 563268 تاریخ : ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۹ خرداد - 10:51
بزرگترین صورت مسئله دولت چهاردهم ناترازی انرژی است وضعیت مصرف انرژی در ایران همواره مورد نقد اکثر کارشناسان و تحلیل‌گران این حوزه قرار دارد. بهبود وضعیت صنعت انرژی نیازمند اصلاحات اساسی و برنامه‌ریزی بلندمدت است که تنها با تغییرات سطحی در دولت قابل تحقق نخواهد بود و نمی‌توان انتظار داشت با انتخاب رییس‌جمهوری جدید و کابینه او، در کوتاه‌مدت حاصل شود. با این حال و با توجه به مدت زمان کم باقی مانده به انتخابات ریاست جمهوری ایران باید دید الویت های اصلی دولت چهاردهم در حوزه نفت و انرژی چه باید باشد تا دستاوردهای خوبی در این حوزه حاصل شود.

نوآوران آنلاین- وضعیت مصرف انرژی در ایران همواره مورد نقد اکثر کارشناسان و تحلیل‌گران این حوزه قرار دارد. بهبود وضعیت صنعت انرژی نیازمند اصلاحات اساسی و برنامه‌ریزی بلندمدت است که تنها با تغییرات سطحی در دولت قابل تحقق نخواهد بود و نمی‌توان انتظار داشت با انتخاب رییس‌جمهوری جدید و کابینه او، در کوتاه‌مدت حاصل شود.

با این حال و با توجه به مدت زمان کم باقی مانده به انتخابات ریاست جمهوری ایران باید دید الویت های اصلی دولت چهاردهم در حوزه نفت و انرژی چه باید باشد تا دستاوردهای خوبی در این حوزه حاصل شود.

آرش نجفی رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی در گفتگو با خبرنگار روزنامه نوآوران اظهار کرد: بزرگترین صورت مسئله دولت چهاردهم ناترازی انرژی، عدم حکمرانی مناسب در حوزه انرژی و عدم مدیریت بر منابع انرژی است.

وی افزود: برای حل این ناترازی دو مسیر پیش رو داریم یکی اینکه باید تولید را افزایش دهیم و دیگری اینکه کاهش مصرف را مدیریت کنیم، در واقع یعنی با برنامه‌ریزی مکانیزم کاهش شدت مصرف برآورده شود.

آرش نجفی بیان کرد: اولویت اول دولت چهاردهم رعایت فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص اصلاح الگوی مصرف است.

وی گفت: دولت نمی‌تواند موضوع بهینه سازی مصرف انرژی و اصلاح حوزه مصرف را به تنهایی عملی سازد و این فرآیند نیازمند تعامل، مشارکت و ایفای نقش و اخذ نظر جدی و عملیاتی بخش خصوصی است .

نجفی در ادامه اضافه کرد: برای به نتیجه رسیدن و هماهنگی این فرآیند، نیاز به اجرایی و عملیاتی شدن یک نهاد تنظیم گر یا همان رگولاتور داریم. ما در دولت سیزدهم با معاونت حقوقی رئیس جمهور در کمیسیون کسب و کار توافق کردیم که ظرف سه ماه این معاونت با همکاری شورای رقابت لایحه نهاد رگولاتوری را جهت تصویب به مجلس دهد که نیمی از این زمان گذشته و مجلس هم اعلام کرده که فوراً این لایحه را رسیدگی و تصویب می‌کند.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران گفت: اگر بتوانیم نهاد تنظیم گرِ نفت، گاز، برق، بازیافت و .... را مدیریت کنیم، بخش عمده مشکلات حوزه سرمایه‌گذاری و عملیاتی شدن مباحث ناترازی انرژی را می‌توانیم حل کنیم.

نجفی یادآور شد: نکته‌ای که مطرح است این بوده که ما فرایندهایی را داریم که تصمیم گیری‌های آن بر اساس نظرات کارشناسی ناکارآمد است و نمونه آن در سنوات گذشته و در دولت آقای روحانی در خصوص قیمت بنزین بوده است که قیمت بنزین از ۱۵۰۰ تومان بدون برنامه‌ریزی و مطالعه کافی و میزان اثربخشی به ۳هزار تومان تبدیل شد و نتیجه آن اتفاق شوم و ناهنجار اجتماعی بود و همانگونه که امروز هم مشاهده می‌کنیم این صورت مسئله هنوز در جای خود قرار دارد و نتوانستیم موضوع بهینه سازی مصرف بنزین را در کشور حل کرده و هم اکنون وارد کننده بنزین شده ایم و معضلات قیمت آن را نمی‌توانیم حل کنیم.

آرش نجفی در پایان خاطرنشان کرد: راه حل این مشکلات مستلزم آن است که ما در دولت چهاردهم با یک فرایند کاملاً کارشناسی روند افزایش قیمت بنزین را مدیریت کرده و تمام جوانب این موضوع را با استفاده از هوش مصنوعی و با همکاری اتاق بازرگانی و با مکانیزم مطالعاتی کارشناسی کرده و بعد تصمیمی بگیریم که با چه روشی و با چه اثرگذاری قیمت بنزین را اصلاح کنیم.

زهرا مالمیر - روزنامه نوآوران