کد خبر : 563360 تاریخ : ۱۴۰۳ چهارشنبه ۶ تير - 13:34
واسطه گری ها و دلالان از بازار حذف شوند روزنامه نوآوران؛ شمارش معکوس تا برگزاری چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران شروع شده است و مباحث اقتصادی بسیاری با موضوع الویت های مهم و اصلی دولت چهاردهم مطرح شده است. در این مطلب با گفتگو با نمایندگان مجلس شورای اسلامی به بررسی راهکارهای اقتصادی دولت چهاردهم جهت برون رفت از چالش های موجود پرداختیم.

نوآوران آنلاین- علیرضا زندیان نماینده مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار روزنامه نوآوران گفت: یکی از مسائل مهمی که در اقتصاد ما باید مورد توجه قرار بگیرد موضوع ناترازی بانک‌ها و اضافه پرداخت بعضی از بانک‌ها است که کمیسیون اقتصادی به این موضوع ورود کرده است و اصلاح ساختار بانک مرکزی و این خلا قانونی را در دستور کار قرار داده و به بانک مرکزی ابلاغ کرده است.

 

وی افزود: یکی از کارهای مهمی که در بحث ناترازی بانک‌ها می‌توان ورود کرد این است که ساختار شورای پول و اعتبار تغییر کند و این خود باعث می‌شود که یک نظارت اساسی روی بانک‌های خصوصی و هم دولتی صورت بگیرد و از ورود بانک‌ها به بنگاه داری و تصدی گری جلوگیری شود و بانک‌ها تسهیلات را در اختیار تولید کننده قرار داده و به سمت صنعت، کشاورزی و ..‌. هدایت کنند.

 

زندیان ادامه داد: در راستای رشد اقتصادی کنترل تورم باید داشته باشیم و ارزش پول ملی را نیز باید بالا ببریم، همچنین باید از افزایش قیمت کالاهای اساسی و معیشتی جلوگیری کنیم تا دهک پایین جامعه بیشتر از این آسیب نبینند.

 

علیرضا زندیان در خصوص صادرات و واردات کشور اظهار کرد: نظارت اساسی بر تجارت خارجی ما باید صورت بگیرد و بحث صادرات و واردات و ارز ترجیحی باید هدایت و هدفمند باشند و نرخ مبادله ارز هم باید برای کالاهای مورد نیاز قرار بگیرد.

 

 

این نماینده مجلس شورای اسلامی بیان کرد: تعداد خود اظهاری هایی که در صادرات انجام می گیرد بسیار کم و همچنین صادرات کالاهای غیرنفتی ما بسیار پایین است و دولت چهاردهم در بحث واردات باید تا جایی که امکان دارد کالای اساسی وارد کند و این موضوع را ساماندهی کند.

 

زندیان موضوع مسکن را نیز یکی از اولویت‌های دولت آینده خواند و گفت: تا به امروز پروژه هایی مانند مسکن مهر و مسکن ملی داشتیم که نمی‌توان گفت موفقیت آمیز نبوده بلکه حرکت‌های بسیاری صورت گرفته اما مشکلات و مسائل و موانعی که وجود داشته باعث شده که برنامه‌ها کامل به اهداف نرسند. دولت چهاردهم باید در حوزه مسکن و تولید مسکن برای اقشار کم درآمد و جوانان حرکت کند زیرا یکی از موانع اصلی بر سر راه جوانان برای ازدواج مسکن است.

 

وی گفت: در حوزه کشاورزی باید قیمت تولیدات کشاورزی به روز شود تا از قاچاق این تولیدات جلوگیری شود مخصوصاً محصول استراتژیک کشور به گندم می‌باشد باید قیمت آن بر اساس هزینه‌ها به روز و متناسب باشد تا کشاورزان با امید به آینده تولید بهتری داشته باشند.

 

زندیان در ادامه بررسی اولویت های دولت چهاردهم افزود: نظارت و کنترل اساسی بر تولید نیز از الزامات است و در واقع حلقه‌ای که به نام واسطه گر بین تولید کننده و مصرف کننده وجود دارد باید قطع شود زیرا مسبب بخش عمده افزایش قیمت کاذب کالاها در کشور، همین واسطه‌گری و دلالی‌هاست‌.

 

زندیان در پایان خاطرنشان کرد: به طور کلی بحث معیشت مردم، کاهش تورم، افزایش قیمت پول واحد ملی، تولید مسکن، افزایش صادرات غیر نفتی از مسائل مهمی است که باید در دستور کار دولت چهاردهم قرار گیرد.

 

زهرا مالمیر - روزنامه نوآوران