کد خبر : 563361 تاریخ : ۱۴۰۳ چهارشنبه ۶ تير - 13:36
اقتصاد و معیشت مردم از اولویت‌های قابل انکار دولت جدید است شمارش معکوس تا برگزاری چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران شروع شده است و مباحث اقتصادی بسیاری با موضوع الویت های مهم و اصلی دولت چهاردهم مطرح شده است. در این مطلب با گفتگو با نمایندگان مجلس شورای اسلامی به بررسی راهکارهای اقتصادی دولت چهاردهم جهت برون رفت از چالش های موجود پرداختیم.

نوآوران آنلاین- سالار مرادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در گفتگو با روزنامه نوآوران بیان کرد: موضوع اقتصاد و معیشت مردم از اولویت‌های قابل انکار دولت آینده است.

 

وی افزود: موضوع تولید را نیز باید متناسب با ظرفیت‌هایی که کشور دارد پیش ببریم. برای مثال اگر دولت جدید بتواند واحدهای راکد یا غیر فعال را با ظرفیت حداقلی فعال کند قدم مهمی برداشته زیرا خیلی از واحدهایی که می‌توانند منشا تولید ثروت و اشتغال باشند و بحث معیشت مردم را پوشش دهند، به خاطر سرمایه در گردش یا بدهی به بانک‌ها در حال حاضر راکد هستند.

 

مرادی اظهار کرد: حوزه تجارت‌های الکترونیکی هم در کشور بسیار مهم است و در حال حاضر در حال رونق گیری می باشد به همین خاطر باید زیرساخت‌های آن فراهم شده و دولت از این ظرفیت به نحو احسن استفاده کند.

 

مرادی با بیان اینکه انتظار ما از دولت ایجاد شغل نیست، گفت: ما از دولت انتظار داریم موانع تولید را رفع کند و توسعه متعادل در کشور داشته باشد. یکی از مشکلاتی که در حال حاضر وجود دارد توسعه نامتعادل است یعنی در بعضی مناطق از کشور ظرفیت‌های خوبی وجود داشته و در بعضی از مناطق این ظرفیت‌ها وجود ندارد.

 

وی ادامه داد: اگر رویکرد اقتصادی دولت رویکرد منطقه‌ای باشد بر اساس شاخص‌هایی که تعریف می‌شود به استان‌های کم برخوردار بیشتر کمک کند بحث معیشت مردم هم تا حدودی حل می‌شود. بحرانی که در حال حاضر و در آینده نیز با آن مواجه خواهیم شد این است که کلان شهرها روز به روز بزرگتر می‌شوند و روستاها جمعیت خود را از دست می‌دهند و حاشیه نشین شهرهای بزرگ و در نهایت کلان شهرها می‌شوند.

 

مرادی افزود: اگر دولت چهاردهم بتواند اقتصاد را به مناطق برگردانند و یک توزیع جغرافیایی عادلانه داشته باشد، بخش عمده جمعیت به جای اینکه سربار در حاشیه شهرهای بزرگ باشد مولد شده و تولید کننده در یک منطقه روستایی یا یک شهر کوچک خواهد بود.

 

مرادی در انتها گفت: رسالت اصلی دولت آینده به عهده وزارت صمت و وزارت جهاد کشاورزی است و این دو وزارتخانه ‌میتوانند پایه‌های توسعه و اقتصاد مولد را در کشور تقویت کنند و اگر این وزارتخانه‌ها جدی گرفته نشوند وضعیت کشور نیز به سمت وضعیت مطلوب پیش نخواهد رفت.

 

زهرا مالمیر - روزنامه نوآوران