کد خبر : 563780 تاریخ : ۱۴۰۳ چهارشنبه ۳ مرداد - 10:33
گرانی بی رویه پروازها صنعت گردشگری ایران با دارا بودن پتانسیل‌های فراوان، از جمله تنوع تاریخی، طبیعی، فرهنگی می‌تواند یکی از موتورهای محرک اقتصاد کشور باشد. اما این صنعت با چالش‌های متعددی روبروست که نیازمند توجه و راهبردهای دولت چهاردهم دارد. یکی از مهم‌ترین چالش‌ها، ضعف زیرساخت‌های گردشگری است. هتل‌ها، جاده‌های نامناسب، و امکانات رفاهی ناکافی، مانع از بهره‌برداری کامل از ظرفیت‌های گردشگری شده‌اند.

نوآوران آنلاین- صنعت گردشگری ایران با دارا بودن پتانسیل‌های فراوان، از جمله تنوع تاریخی، طبیعی، فرهنگی می‌تواند یکی از موتورهای محرک اقتصاد کشور باشد. اما این صنعت با چالش‌های متعددی روبروست که نیازمند توجه و راهبردهای دولت چهاردهم دارد. یکی از مهم‌ترین چالش‌ها، ضعف زیرساخت‌های گردشگری است. هتل‌ها، جاده‌های نامناسب، و امکانات رفاهی ناکافی، مانع از بهره‌برداری کامل از ظرفیت‌های گردشگری شده‌اند.

توسعه زیرساخت های گردشگری می تواند یکی از اولویت های دولت جدید باشد تا شرایط مناسب برای جذب گردشگران داخلی و خارجی فراهم شود.

هماهنگی و همکاری بین نهادهای مختلف دولتی و خصوصی، یکی از عوامل اصلی در توسعه گردشگری است. دولت چهاردهم باید با ایجاد یک سیستم مدیریتی یکپارچه، نقش هر کدام از نهادها را مشخص کرده تا گامی موثر در توسعه گردشگری و توسعه‌گر ارتباطات این بخش باشد. با توجه به پتانسیل‌های بالقوه ایران در صنعت گردشگری، دولت چهاردهم می‌تواند با بهبود زیرساخت‌ها، تبلیغات، ایجاد ثبات سیاسی، حفظ محیط زیست و ارتقای نیروی انسانی، گام‌های پزشکی در جهت توسعه این صنعت گام بردارد و سهم قابل‌توجه کشور از بازارهای جهانی را افزایش دهد.

حرمت الله رفیعی رئیس انجمن صنفی  دفاتر خدمات مسافرتی ایران در گفتگو با خبرنگار روزنامه نوآوران بیان کرد: صنعت گردشگری و هوانوردی یکی از پردرآمدترین صنعت هاست که در کشور ما به آن کم توجهی شده و نتوانستیم در حوزه گردشگری موفق باشیم.

وی به گرانی بی رویه بلیط های هواپیما در کشور اشاره کرد و گفت: متاسفانه هزینه گردشگری در ایران بالا بوده و مردم برای یک سفر داخلی در کشور باید هزینه زیادی بپردازند که این منصفانه نیست.

حرمت الله رفیعی رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران و رییس مجمع تشکل های گردشگری بیان کرد: هزینه سفر در ایران گران است، پکیج‌ها سفر ما گران بسته می‌شوند و هتل‌های ما قیمت بالایی دارند، این در حالی است که خدمات ارائه شده ما نیز کیفیت مناسبی ندارند.

وی اضافه کرد: تاکید میکنم که فقط با پیشرفت روابط خارجی، گردشگری توسعه نخواهد یافت، بلکه گردشگری می‌تواند به رونق روابط خارجی کمک کند.

رفیعی ادامه داد: یکی از مهمترین موانع گردشگری ما، سفیران ایران در دیگر کشورها هستند، آن‌ها اهتمامی به صنعت گردشگری ندارند.

وی همچنین فیلترینگ را یکی از چالش های دیگر این صنعت دانست و گفت: رفع فیلترینگ برای این صنعت خیلی مهم است و الویت اول دولت چهاردهم باید رفع فیلترینگ باشد و خواسته اعضای صنعت گردشگری از رییس جمهور منتخب این است که این موضوع را مشمول زمان قرار ندهد و سریعتر در اولین مصوبات خود مورد بررسی قرار داده و انجام دهد.

بعد از فیلترینگ ادامه لغو روادید نیز از الویت های مهمی است که دکتر ضرغامی تلاش بسیاری در این زمینه کرده و امیدواریم این روند استمرار داشته باشد.

همچنین سفیران ما در کشورهای مختلف باید به این صنعت کمک کرده و بخشی به نام کنسول گردشگری داشته باشند و در مورد این که چه تعداد گردشگر برای کشور جذب کرده اند آمار بدهند.

وی افزود: در کشور ما تعداد ایرلاین نسبت به کشورهای دیگر بسیار زیاد است. در کشورهای دیگر جهان ایرلاین‌ها به‌ازای هر نفر ساعت پرواز ۲۰ تا ۳۰ دلار قیمت‌گذاری انجام می‌دهند اما در کشور ما بابت هر نفر ساعت پرواز ۱۰۰ دلار قیمت‌گذاری می‌کنند.

این مسئول گفت : آزادسازی قیمت‌ها به این شکلی که اعلام شده نیست، این آزادسازی نیست که کف و سقف قیمت اعلام شود. در آزادسازی باید زمان پرواز، وضعیت هواپیما، پذیرایی و مسائل دیگر در نظر گرفته شود. اکنون در کشور ما قیمت بنزین هواپیما از قیمت آب ارزان‌تر است، اگر قرار بر آزادسازی است باید قیمت سوخت هم بالا برود.

وی همچنین در واکنش به ریزش قیمت‌ بلیط‌ها با آزادسازی قیمت نیز اظهار کرد: به‌هیچ‌وجه قیمت‌ها ریزش نداشته است. دیوان عدالت رای داده اما بسیاری از مقامات دولتی و نظارتی در تلاش هستند تا این روند متوقف شود، با این وجود ایرلاین‌ها تمکین نمی‌کنند.

وی در انتها گفت: امیدواریم دولت جدید این صنعت را جدی گرفته و زمینه های لازم را برای توسعه این صنعت را فراهم کرده و همچنین وزیری کارآمد در این حوزه انتصاب کند.

زهرا مالمیر – روزنامه نوآوران