کد خبر : 563782 تاریخ : ۱۴۰۳ چهارشنبه ۳ مرداد - 16:01
فشار بر دانشگاه‌های انگلیس برای مدیریت بودجه روی کار آمدن دولت جدید در انگلیس هم نتوانست بحران مالی پیش‌روی دانشگاه‌ها را حل و فصل کند و احتمالا مجبور به اتخاذ سیاست‌های سختگیرانه بیشتری خواهند شد.

 بریجت فیلیپسون وزیر آموزش انگلیس چند روز پیش در همین زمینه با شبکه ۴ رادیو بی بی سی مصاحبه کرد و گفت که دانشگاه‌ها باید قبل از کمک گرفتن از مالیات دهندگان، امور مالی خود را تنظیم کنند. او تاکید کرد که دانشگاه‌ها به عنوان نهادهای مستقل باید بودجه های خود را مدیریت کنند.

این اظهارات پس از آن مطرح شد که اتحادیه دانشگاه‌ها و دانشکده‌های انگلیس خواستار کمک مالی به دانشگاه‌هایی شد که از نظر مالی با مشکل مواجه هستند. در همین راستا نیز جو گریدی، دبیر کل این اتحادیه هفته گذشته هشدار داد که دانشگاه‌ها بدون بسته نجات اضطراری از سوی دولت با فاجعه روبرو می‌شوند.

در تایید همین مساله دفتر تنظیم آموزش عالی دانشجویان انگلیس در جدیدترین ارزیابی خود از امور مالی دانشگاه‌ها اعلام کرد که ۴۰ درصد از دانشگاه‌های این کشور با کسری بودجه رو به رو خواهند شد.  این مساله نشان می‌دهد که برخی از موسسات آموزش عالی پیش‌بینی‌های خوش‌بینانه‌ای برای جذب دانشجویان بین‌المللی انجام می‌دهند.

در همین حال، ویوین استرن، مدیر اجرایی دانشگاه‌های انگلستان که بیش از ۱۴۰ موسسه را نمایندگی می‌کند، چند روز پیش در گفتگو با رسانه‌ها اعلام کرد اکثریت این بخش با مشکل مواجه است.  او گفت که در حال حاضر ۷۰ دانشگاه درگیر اقدامات صرفه‌جویی در هزینه‌ها هستند و هشدار داد که تعداد این دانشگاه‌ها تا پایان سال بیشتر نیز خواهد شد.

در سراسر انگلستان، دانشگاه‌ها در حال محدود کردن امور مالی خود هستند و برخی به دنبال کاهش ۱۰ درصدی کارکنان خود و همچنین تعطیلی یا ادغام دوره ها هستند. کارکنان دانشگاه‌هایی مانند هادرسفیلد، لینکلن و دانشگاه مرکزی لنکاوی با از دست دادن شغل مواجه هستند؛ دانشگاه کاونتری نیز قصد دارد در طول دو سال آینده نزدیک به ۱۰۰ میلیون پوند هزینه‌های خود را کاهش دهد. اخیرا نیز کارکنان دانشگاه گلداسمیت در لندن درگیر برنامه‌هایی برای کاهش مشاغل شده‌اند.

در شرایطی که دولت جدید فعلا هیچ برنامه‌ای برای ارائه کمک مالی فوری به دانشگاه‌ها ندارد، واضح است که  نهادهای آموزشی باید به دنبال راه حل‌های بلندمدت برای مشکلات مالی خود باشند./ ایسنا