کد خبر : 574040 تاریخ : ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۳ مرداد - 11:28
افق‌های جدید با ورود هوش مصنوعی ورود هوش مصنوعی (AI) به عرصه‌های مختلف زندگی، افق‌های موجود برای جوامع، صنایع، و افراد باز کرده است. این فناوری با تکنولوژی‌های بی‌نظیر خود در تحلیل داده‌ها، ماشین‌ها و اتوماسیون، به یکی از محرک‌های اصلی تغییر در امروز تبدیل شده است.

نوآوران آنلاین- ورود هوش مصنوعی (AI) به عرصه‌های مختلف زندگی، افق‌های موجود برای جوامع، صنایع، و افراد باز کرده است. این فناوری با تکنولوژی‌های بی‌نظیر خود در تحلیل داده‌ها، ماشین‌ها و اتوماسیون، به یکی از محرک‌های اصلی تغییر در امروز تبدیل شده است.

هوش مصنوعی صنایع مختلف را متحول کرده و به بهبود روندها، کاهش هزینه ها و افزایش کارایی کمک کرده است. در صنایع تولیدی، هوش مصنوعی به اتوماسیون و بهینه‌سازی خطوط تولید کمک می‌کند، که در نتیجه باعث کاهش ضایعات، افزایش بهره‌وری و تولید محصولات با کیفیت بالاتر می‌شود.

 هوش مصنوعی با تحلیل داده‌های مشتریان و رفتارهای خرید، به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا استراتژی‌های بازاریابی خود را بهبود بخشند و محصولات را به صورت هدفمند ارائه دهند.

در بخش مالی، هوش مصنوعی با استفاده از الگوریتم‌های پیچیده برای تحلیل‌های مالی، پیش‌بینی بازار و مدیریت دارایی‌ها، تصمیم‌گیری‌های دقیق‌تری را ممکن می‌سازد.

هوش مصنوعی به شکل‌های توسعه‌ای در توسعه سیستم‌های هوشمند و بهبود سیستم‌های حمل‌ونقل به کار گرفته شده است.

با استفاده از هوش مصنوعی، سیستم‌ مدیریت ترافیک می‌تواند به‌طور خودکار جریان ترافیک را کنترل کند، زمان‌بندی‌های راهنمایی را انجام دهد و ترافیک را کاهش دهد.

همچنین میتواند برنامه‌های آموزشی را بر اساس نیازها و مهارت‌های اختصاصی دانش‌آموزان شخصی‌سازی کند و به بهبود نتایج آموزش کمک کند.

هوش مصنوعی نه تنها در حوزه‌های علمی و صنعتی، بلکه در عرصه‌های خلاقیت و هنر، تحول‌آفرین بوده است.

ورود هوش مصنوعی به عرصه‌های مختلف افق‌های جدید و بی‌نظیری را به روی انسان‌ها گشوده است. از تحولات در صنایع و کسب‌وکارها تا پیشرفت‌های علمی، پزشکی، حمل‌ونقل و حتی هنر و فرهنگ، AI به عنوان یک ابزار قدرتمند، به بهبود کیفیت و توسعه پایدار کمک می‌کند.

 

 

شاهین طبری فعال حوزه فناوری و رئیس هیئت مدیره چارگون در گفتگو با روزنامه نوآوران مطرح کرد: موضوعی مانند هوش مصنوعی و هوش تجاری نقطه پایانی ندارد و هر روز داشبوردهای جدید و ابزارهای جدیدی به مخاطب ارائه می‌شود. گرچه داده‌ها همیشه وجود داشتند ولی ظهور هوش تجاری برای تحلیل روندها و مشاهده لحظه‌ای اطلاعات پردازش شده، به ما کمک می‌کند و این در نهایت تصمیم‌گیری موثرتر را مهیا می‌کند.

هوش مصنوعی مسئله‌ای است که بسیار ترند شده و ما در حوزه‌ها و بخش‌های مختلف می‌توانیم با وجود هوش مصنوعی الگوهای کاری بیشتری را حدس بزنیم و بتوانیم بهره‌وری عملیاتی را بالا برده و از انجام کارهای تکراری جلوگیری کنیم و همچنین داده‌ها و تحلیل‌های دقیق‌تری داشته باشیم.

همواره وقتی تکنولوژی جدیدی وارد شده و تحولی ایجاد می‌شود به همراه خود نگرانی‌هایی را نیز می‌آورد از جمله اینکه پرسیده می‌شود آیا با ورود هوش مصنوعی کار خود را از دست می‌دهیم و اینکه آیا این تکنولوژی جای انسان را می‌گیرد؟

در صورتی که همیشه مجموعه کسب‌وکارها در حال پیچیده‌تر شدن هستند و هر روز سرویس‌های جدیدی در حال ارائه شدن هست و اتفاقات مختلفی در کسب‌وکارها رخ می‌دهد.

یکی از این اتفاقات خوب هوش مصنوعی است که ارائه کردن ابزار و کارکردها را متحول ساخته است. به این معنی که قرار است کارها به سمت بهره‌وری پیش برود و از کارهای تکراری جلوگیری شود و همچنین شغل‌های جدید به وجود بیاید.

خیلی از شغل‌ها با وجود ورود تکنولوژی‌های جدید حذف شده‌اند و شغل‌های جدیدتری به وجود آمدند و عملاً می‌بینیم که این مفهوم سازنده بوده و تولید ثروت را افزایش داده است. بنابراین قطعاً هوش مصنوعی توسعه بشر و ثروت را محدود نمی‌کند.

پیش بینی من این است که با ورود هوش مصنوعی افق‌های جدیدی به وجود می‌آید و زندگی جذاب‌تر و هیجان انگیزتر خواهد شد.

 

 

مهین محمدی مدیر محصول ابری شرکت چارگون نیز در گفتگو با روزنامه نوآوران مطرح کرد: موضوعی که در حال حاضر در بین بسیاری از جوانان و نسل زد رایج شده و کل جهان در حال صحبت در خصوص این موضوع هستند هوش مصنوعی است.

در حال حاضر در کشور ما  اکثر افراد از هوش مصنوعی در جهت سوال و پرسش و یا همان چت جی پی تی استفاده می‌کنند و استفاده بهینه از هوش مصنوعی مغفول مانده است. در واقع با پیشرفتی که هوش مصنوعی در دنیا دارد ما هنوز هم آوا نشده‌ایم.

کسی که از این تکنولوژی استفاده می‌کنند، می‌دانند که هوش مصنوعی تصمیم درستی گرفته و خطای انسانی در آن پایین است و این یکی از مزایای هوش مصنوعی است و شاید از معایب آن گران بودن آن است.

یکی دیگر از معایبی که مطرح می‌شود این است که گفته می‌شود هوش مصنوعی خیلی از مشاغل را از بین می‌برد و نابود یا حذف می‌کند. ولی من برای نسل جدید به خاطر وجود هوش مصنوعی بسیار خوشحالم، شاید هوش مصنوعی خیلی از کارهایی که تکراری هستند را حذف کند اما از طرفی فضای خلاقیت را برای افراد ایجاد می‌کند.

از سال‌های گذشته گفته می‌شد که نرم‌افزار جایگزین انسان می‌شود و مشاغل را از بین می‌برد، اما دیدیم که این اتفاق نیفتاد و هوش مصنوعی یاری‌گر انسان شد.

 

زهرا مالمیر روزنامه نوآوران