کد خبر : 584066 تاریخ : ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۳ مرداد - 18:16
معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری منطقه۱۲ تهران تأکید کرد مدیریت شهری در دوره کنونی به سیما و منظر شهری بیشتر توجه کرده است فرزاد هنرور، عقیده دارد دردوره کنونی مدیریت شهری، بیش از گذشته زیبایی، پاکیزگی و آراستگی سیما و منظر شهری مورد توجه قرار گرفته و برای نمونه می‌توان حجم و میزان بالای فعالیت در زمینه پاکسازی و رنگ‌آمیزی دیوار‌ها و جداره‌های محدوده قلب تاریخی طهران را که به طور مستمر و روزانه در نواحی شش‌گانه انجام شده را مورد بررسی قرار داد.

نوآوران آنلاینبه نقل از روابط عمومی شهرداری منطقه۱۲ تهران؛ هنرور، معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری منطقه دوازده، در این باره گفت: هر روز در بازدید و گذر از معابر شهر و با نگاهی به اطراف می‌توان وضعیت سیما و منظر شهری را كه سازنده بخشی از هویت شهر است را به خوبی مشاهده كرد. بدون تردید رنگ‌ها آنقدر در زندگی شهروندان این شهر درندشت تأثیر دارند كه در غیاب آن فضای زندگی ما كدر و آزار‌دهنده خواهد شد. از طرفی بسیاری از كارشناسان حوزه شهری اعتقاد دارند با استفاده از معجزه طرح و رنگ می‌شود، قسمتی از ناآرامی‌ها و ناهنجاری‌های موجود درنقاط مختلف شهر را سامان بخشید و به بهبود نزدیك كرد.

فرزاد هنرور، اضافه کرد: هرچند امروزه توسعه شهرنشینی باعث شده مردم در برخی نقاط با نوعی بهم ریختگی و ناهماهنگی درفضا‌های دیداری مواجه شوند كه در این حالت ورود رنگ و اجرای رنگ‌آمیزی در برخی المان‌های گسترده نظیر خیابان‌ها، جداره‌ها، نما‌های ساختمان‌ها و همه عناصر زندگی می‌تواند بی‌میلی ایجاد شده را به آراستگی و ظاهری انگیزه بخش تبدیل كند و در آرامش روحی و روانی شهروندان تأثیر بگذارد.

نیاز امروز شهر؛ رنگ‌های شاد و پرنشاط

معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری منطقه۱۲ تهران، تصریح کرد: در شهر‌ها به دلیل‌تراكم بالای كار و زندگی در كنار هم به رنگ‌های شاد و پرنشاط نیازمندیم تا با استفاده از آن‌ها علاوه بر ایجاد جذابیت‌های روانی و بصری به یكنواختی مناسبی در همه اجزای شهر برسیم. از سوی دیگر رنگ‌ها می‌توانند هویت بومی یك محله را برایمان زنده كنند و در عوض این قابلیت را دارند كه نما‌های ناخوشایند را از دیدمان پنهان كنند، موضوعی که در محدوده منطقه دوازده به عنوان قلب تاریخی طهران که هر محله‌اش تاریخ و اصالت خاص خودش را دارد، امور زیباسازی از جمله رنگ‌آمیزی و اجرای پوشاننده از اهمیت ویژه‌ای برخوردار شده است.

هنرور، با بیان اینکه در یك شهر رنگ‌ها علاوه بر فضای سبز طبیعی به صورت نما، نور و علائم نیز به‌كار گرفته می‌شود، اضافه کرد: استفاده از رنگ‌های شاد و مناسب در تزیین نمای ساختمان‌ها مهم‌ترین و مرسوم‌ترین شیوه‌ای است كه الگو‌های آن با ضوابط ساختمان و مسكن و منشور شهرسازی تعریف شده است و همچنین در اجرای پوشاننده و در بدنه‌سازی و محوطه‌ها از موادی همچون کاهگل نانو و مشتقات پلیمری به‌كار گرفته می‌شود؛ چراکه اجرای این امور به ایجاد حس نشاط و آرامش در روحیه شهروندان كمك شایانی می‌كند.

ایجادفضا‌های متنوع و سرزنده با رنگ‌آمیزی خلاق

محمود صالحی، رئیس اداره زیباسازی شهرداری منطقه۱۲ تهران نیز در این باره یادآوری کرد: به طور كلی رنگ‌ها به كاهش خستگی و برانگیختن چشم‌ها كمك می‌كند. رنگ‌ها در هر ساعت از شبانه روز، سایه روشن‌های جدیدی به وجود می‌آورند و فضا را متنوع و سرزنده می‌كنند. ضمن اینكه با استفاده از رنگ‌های متنوع و همخوان با محیط می‌توان به فضا یكپارچگی و وحدت بخشید یا آن را متمایز و قابل‌شناسایی كرد. به تعبیر دیگر، رنگ‌ها معانی نمادین هم دارند و حتی در تصورات ذهنی شهروندان نیز هر بنا و ساختمانی با رنگ‌های خاص خود معرفی می‌شود.

صالحی، عقیده دارد که می‌توان محیط، اقلیم و فرهنگمان را بر اساس اصول و مبانی روان‌شناسی رنگ‌ها انتخاب و هدایت كنیم. برای نمونه اگر اکنون درمحیط شهری منطقه ۱۲ تهران قدم بزنید، حضور مقتدرانه رنگ‌ها را در بیشتر جا‌ها می‌توان دید؛ در بدنه و نمای ساختمان‌ها تا جداره‌ها، مبلمان شهری، جداول و نرده‌ها؛ همگی نقش مهمی در تعیین چهره یك منطقه دارند. فراموش نکنیم، رنگ‌ها نه فقط از نظر زیبایی بخشیدن به دنیای اطراف ما حائز اهمیت هستند بلكه تأثیرات عاطفی‌، روانی محسوسی را بر روحیه شهروندان می‌گذارند.

رئیس اداره زیباسازی شهرداری منطقه۱۲ تهران، درپایان تأکید کرد: اهمیت و تأثیرگذاری استفاده از رنگ‌ها در زیبایی و آراستگی دیوار‌ها، نما‌ها و جداره‌های شهری از آن چیزی كه فكر می‌كنیم بیشتر است و بحمدالله در دوره کنونی مدیریت شهری بر این موضوع اهتمام ویژه‌ای شده است.