کد خبر : 584482 تاریخ : ۱۴۰۳ شنبه ۷ مهر - 17:02
گزارش درآمدهای غیربهره‌ای بانک مرکزی ایران در سال‌های اخیر کنترل مقداری ترازنامه بانک‌ها را به عنوان یک سیاست کلان احتیاطی در دستور کار قرار داده و البته تلاش کرده است که از همین طریق با کنترل رشد نقدینگی، به هدف کنترل تورم نایل شود.

نوآوران آنلاین-

در این شرایط طبیعتا سودآوری بانک‌ها از محل درآمدهای بهره‌ای با چالش مواجه شده است. هر چه وابستگی بانک‌های ایرانی به درآمدهای بهره‌ای بیشتر باشد، انتظار می‌رود که آسیب بیشتری از این ناحیه متوجه آنها شود.
بر این اساس، در این گزارش تلاش شده است که پس از شرح مختصری از مفهوم درآمدهای غیربهره‌ای بانکی، وضعیت کلی این نوع درآمدها در سیستم بانکی دنیا در کنار صورت‌های مالی برخی از بانک‌های ایالات متحده آمریکا و آلمان به منظور استخراج تنوع درآمدهای غیربهره‌ای و سهم این درآمدها از کل درآمد سیستم بانکی در این کشورها بررسی شود. در ادامه، به منظور تبیین درآمدهای غیربهره‌ای بانک‌ها در ایران، فعالیت‌های مجاز بانکی و انواع کارمزدها و نیز وضعیت صورت مالی ۱۸ بانک ایرانی بر اساس اطلاعات موجود مورد بررسی و محاسبه واقع شده است. در بخش پایانی جمع‌بندی و پیشنهادهای سیاستی ارائه شده است.