کد خبر : 584504 تاریخ : ۱۴۰۳ يکشنبه ۸ مهر - 15:52
ایران رقیب امریکا در دستیابی به فناوری تولید سامانه‌های پیشرفته داروهای آهسته رهش یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان با تولید داروهای آهسته رهش توانسته‌ است رقیب امریکا در توسعه فناوری این نوع داروها شود، ضمن آنکه تولید یک داروی درمان ناباروری را در دستور کار دارد که در سال آینده در سبد داروهای درمان ناباروری قرار خواهد گرفت.

محمدتقی فتحی، مدیر عامل این شرکت‌ دانش‌بنیان در گفت‌وگو با ایسنا، این شرکت را دومین شرکت دارویی دارای فناوری In Situ Forming جهان توصیف کرد و گفت: سامانه‌های تشکیل ‌شونده در محل(In situ forming systems) جدیدترین و پیشرفته‌ترین روش تولید دارو است و ما در این شرکت با ثبت اختراع ساخت داروی «تریپتورلین استات» (داروی درمان آندومتریوز، کاهش اندازه فیبروم رحم و درمان سرطان پروستات) با فناوری In Situ Forming اولین و تنها سازنده این دارو با این نوع تکنولوژی در دنیا به شمار می‌رویم.

وی تاسیس این شرکت را مربوط به سال ۱۳۸۸ در پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی دانست و اظهار کرد: از همان ابتدا دکتر حمید موبدی و گروهش در این مجموعه به‌طور تخصصی بر روی توسعه‌ داروهای آهسته ‌رهش متمرکز شدند و در نهایت در سال ۱۳۸۹ توانستند فرمولاسیون تریپتورلین و تکنولوژی خاص In Situ Forming را بومی کنند. در حال حاضر این تکنولوژی پیچیده در اختیار ایران و آمریکا است.

فتحی، طیف اصلی داروهای تولیدی این شرکت را داروهای آهسته‌رهش عنوان کرد که با تزریق به تدریج از یک ماه تا ۶ ماه در بدن بیمار عمل می‌کنند و ادامه داد: همچنین ما تنها تولیدکننده دارو  «مِسنا» در کشور هستیم و دو داروی مهم و استراتژیک «واریوپپتیل» و «لوپرومر» را در سبد تولید این شرکت داریم که در درمان بیماری‌های پروستات، سرطان پستان، بیماری‌های رحم و بلوغ زودرس استفاده می‌شوند.

مدیر عامل این شرکت با اشاره به تولید داروی واریومیتکسان(مسنا) در این شرکت، گفت: این دارو یک داروی تخصصی آنکولوژی است. لوپرومر (آگونیست هورمون آزادکننده گنادوتروپین) است که بسته به سن و جنس برای مقاصد درمانی متفاوتی استفاده می‌شود. در زنان برای درمان اندومتریوز، فیبروئید و سرطان پستان و در مردان برای درمان سرطان پروستات و در کودکان به منظور درمان بلوغ زودرس مرکزی، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به گفته وی، داروی واریوپپتیل (تریپتورلین) نیز در پروتکل‌های لقاح آزمایشگاهی (IVF) همراه با FSH و HMG و HCG استفاده می‌شود. همچنین از واریوپپتیل ۰.۱ میلی‌گرم در کودکان، برای انجام تست تحریکی GnRH در تشخیص و بررسی روند درمان بلوغ زودرس مرکزی استفاده می‌شود. داروهای واریوپپتیل و لوپرومر داروهای اصلی و حیاتی در غدد اطفال هستند. داروهایی که درباره‌ آنها توضیح دادم در واقع شناسنامه‌ شرکت ما در بازار دارویی هستند.

داروی مهم برای عوارض ناشی از تومورهای سرطانی

این محقق اضافه کرد: ما داروی «اکتروتاید» ۲۰ و ۳۰ میلی‌گرم را به عنوان اولین تولیدکننده ایرانی روانه بازار کردیم. این دارو در آکرومگالی و همچنین کاهش دوره‌های برافروختگی و اسهال آبکی ناشی از تومورهای سرطانی کاربرد دارد.

وی اضافه کرد: این شرکت دومین تولیدکننده داروی آهسته رهش «بوپرونورفین» (داروی مسکن) در دنیا پس از انگلیس است. این دارو در دنیا توسط شرکت انگلیسی INDIVIOR در سال ۲۰۱۷ به ثبت رسید و ما دومین تولیدکننده این محصول در دنیا هستیم.

فتحی با بیان اینکه ما تنها تولیدکننده‌ داروی «روپی واکائین» و «بوپی واکائین» در کشور به شمار می‌رویم، یادآور شد: همچنین داروی پیرومول(استامینوفن تزریقی) را نیز در سبد محصولات داریم. یک داروی تخصصی دیگر ما «زولوار» (زولدرونیک اسید) است که برای موارد هایپرکلسمی بدخیم، مولتیپل میلوما و تومورهای جامد که متاستاز استخوانی داده‌اند، استفاده می‌شود.

صادرات دانش‌بنیان یک شرکت دارویی

مدیر عامل این شرکت دانش‌بنیان با اشاره به موفقیت در صادرات محصولات تولیدی به کشورهای همسایه‌، اظهار کرد: هم‌اکنون نیز تقاضای گسترده‌ای برای صادرات داریم و در حال حاضر طرح توسعه شرکت جهت افزایش ظرفیت آمپول و خط پریفیلد در دست اقدام است.

به گفته وی در سال‌های گذشته این شرکت به کشورهای سوریه و عراق صارات داشته و در طی دو سال گذشته نیز تلاش شده تا داروهای تولیدی در کشورهای مختلف به ثبت برسد که در حال حاضر فرآیند کارخانه این شرکت از نظر GMP در کشورهای کنیا و فیلیپین به ثبت رسیده است.

محصولات جدید شرکت‌

فتحی با اشاره به برنامه‌های آتی این شرکت گفت: ما تلاش می‌کنیم با آینده‌پژوهی، پیش‌بینی‌ نسبی از آینده‌ صنعت سلامت در دنیا داشته باشیم و بر اساس آن استراتژی‌های خود را تعیین کنیم. در بخش داروهای آهسته‌رهش سه داروی جدید دیگر را در دست تولید داریم که به زودی وارد بازار دارویی کشور می‌شوند. هم‌اکنون تولیدکننده‌ یک داروی درمان ناباروری هستیم و امیدواریم تا پایان سال سبد داروهای درمان ناباروری تکمیل شود.

وی اضافه کرد: ما تا کنون در اندیکاسیون‌های زنان، غدد، سرطان و اورورلوژی دارو تولید کرده‌ایم، اما سبدی از محصولات لاین بیهوشی نیز در نظر گرفته شده است که امیدواریم طی سنوات آتی بتوانیم آن را کامل کنیم. برنامه‌هایی برای رصد و اجرایی کردن فرصت‌های استفاده از هوش مصنوعی در حوزه سلامت داریم که امیدواریم نقشه راه آن تهیه و اجرایی شود./ ایسنا