کد خبر : 584747 تاریخ : ۱۴۰۳ سه شنبه ۱ آبان - 20:20
نوآوران بررسی می کند مشکلات اقتصادی با وعده و دستور رفع نمی شوند در شرایط کنونی شرایط اقتصادی به ‌گونه ‌ای است که می‌ توان گفت نگران‌ کننده است و باید مسؤولان دولت جدید تلاش کنند تا نگرانی ‌ها و ناامیدی‌ های موجود را از میان بردارند و اجازه ندهند که مردم ما بیش از این در فشار و سختی قرار بگیرند.

نوآوران آنلاین- طی سال ‌های اخیر مشکلات اقتصادی تا حد قابل‌ توجهی افزایش یافتند و مردم نیز مجبور به سازگار کردن زندگی ‌شان با این شرایط بودند و درنهایت آن چه حاصل شد سفره ‌های خالی بود که روز به ‌روز هم خالی ‌تر می ‌شد؛ چراکه مردم مجبور بودند از نیازهای شان کم کنند تا با حقوق و دستمزدی که دریافت می‌ کنند هزینه ‌های شان پوشش داده شود.

برای نمونه می ‌توان به سال های اخیر اشاره کرد که درآمدها تا سطحی افزایش ‌یافت، اما قیمت ‌ها چندین برابر آن رشد کردند.

در همه بخش ‌های اقتصادی طی سال‌ های اخیر شاهد بروز مشکلات مالی بسیاری بودیم. یکباره افزایش قیمت کالاهای اساسی و محصولات غذایی اتفاق می افتاد؛ در حالی‌ که خوراک که یکی از مهم ‌ترین نیازهای ضروری هر خانواری است و باید شرایط مناسبی برای تأمین آن ایجاد شود و افراد در فشار و سختی قرار نگیرند و بتوانند نیازهای شان را رفع کنند و سفره ‌های شان را پررونق کنند.

در حال حاضر شرایط به نحوی است که باید مسؤولان اقدامات اساسی در زمینه رفع مشکلات داشته باشند و اجازه ندهند که معیشت مردم از این بدتر شود. درآمد خانوارها اکنون کفاف هزینه ها را نمی دهد و باید تلاش شود تا از این وضعیت سخت عبور کنیم.

در اقتصاد ایران سیاستگذاری های دولت های مختلف اشتباه بوده که اکنون مردم این چنین با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می کنند. اگر سیاست های درستی اعمال می شد و تصمیم گیری ها متناسب با شرایط و وضعیت موجود بود اکنون مردم از امنیت اقتصادی و رفاه بیشتری برخوردار بودند.

باید در زمینه سیاستگذاری ها تغییرات اساسی را به دور از کاغذ و در عمل شاهد باشیم تا وضعیت بهبود یابد و اقتصاد از این شرایط نجات یابد. دستمزدها به هیچ عنوان کافی نیست و متاسفانه هر چه نیز افزایش می یابد شاهد گرانی های بیشتری در اقتصاد خواهیم بود.

برای نمونه می توان به افزایش دستمزدهای سالیانه اشاره کرد که گاهاً با وجود قابل توجه بودن افزایش دستمزدها اما همچنان مردم با مشکل تامین هزینه های مالی مواجه هستند و نمی توانند از عهده تهیه مایحتاج ضروری شان برآیند که این اسفبار است و باید حتماً در سیاستگذاری ها تجدیدنظر صورت گیرد تا رویه موجود تغییر کند.

مایه تأسف است که در ایران، مشکلات به صورت ریشه ای هستند و تا زمانی که ریشه مشکلات کاهش نیابد نمی توانیم شرایط مطلوبی را تجربه کنیم.

زیرساخت ها در اقتصاد ایران دچار مشکل هستند و بدون توجه به این امر نمی توان مشکلات را رفع کرد. بیشترین آسیبی که در این میان ایجاد می شود، متوجه مردم می شود و آن ها نمی توانند از این وضعیت نجات یابند مگر این که مسؤولان تغییرات مشهود و محسوسی در زمینه سیاست ها ایجاد کنند و مسیر اقتصاد ایران به سمتی هدایت شود که شاهد تناسب میان دستمزدها و هزینه ها باشیم.

وضعیت اقتصادی کشور ما در شرایط کنونی به گونه‌ ای است که اقشار آسیب ‌پذیر بسیار در معرض خطر قرار دارند و معیشت شان تحت محاصره گرانی ‌ها و رکود قرار گرفته‌ است که این اتفاق خوبی نیست و ما باید تلاش کنیم تا از یک‌ سو گرانی ‌ها را از میان برداریم و اجازه رشد قیمت‌ ها را ندهیم و از سوی دیگر رکود را به حداقل ممکن برسانیم.

به حداقل رساندن رکود لزوماً مستلزم ایجاد قدرت خرید در مردم برای افزایش تقاضا است. هر چه مردم قدرت خرید مادی بیشتری داشته باشند، تقاضای بیشتری نیز خواهد داشت و تلاش می ‌کنند تا نیازهای شان را رفع کنند، اما اگر این قدرت خرید مردم آسیب ببیند و به‌ طور قابل‌ توجهی کاهش یابد، مردم راهی جز صرف ‌نظر کردن از نیازهای شان ندارند و این به‌ معنای کاهش تقاضا در بازار و همان رکودی است که طی سال ‌های اخیر به ‌ویژه در حال حاضر شاهدش هستیم.