کد خبر : 584799 تاریخ : ۱۴۰۳ شنبه ۵ آبان - 20:17
نوآوران در گفت و گو با عضو انجمن روانشناسی ایران بررسی کرد بحرانی خاموش به نام بازماندگان از تحصیل آرزو قادری / روزنامه نگار

نوآوران آنلاین- گروه اجتماعی ـ بر کسی پوشیده نیست که نظام آموزش ‌و پرورش در همه کشورها با توجه به شرایط موجود یکی از مهم‌ ترین نهادها محسوب می ‌شود؛ چراکه ارتباط مستقیمی میان افزایش کیفیت آموزش و پرورش و رشد و توسعه اجتماعی و فرهنگی در کشور وجود دارد.

پرواضح است که تربیت و تعالی افراد سالم از نظر روانی در گرو پرورش صحیح آن‌ هاست که در کشور ما آموزش و پرورش هر دو از طریق مدارس و نظام آموزشی صورت می ‌گیرد و افرادی که در این سیستم رشد و پرورش خواهند داشت نسل جوانی هستند که آینده کشور را خواهند ساخت در همه عرصه‌ ها مسئولیت ‌هایی را عهده ‌دار خواهند شد.

به‌ همین جهت تأکید می ‌شود که در راستای تعالی نسل جوان و تربیت انسان‌ های بالنده و سالم، نظام آموزش ‌و پرورش از وضعیت مناسبی باید برخوردار باشد.

بدون شک در بررسی شاخص‌ های مهم رشد در هر جامعه ‌ای به این نتیجه خواهیم رسید که نظام های آموزش ‌و پرورشی که به‌خوبی عمل کرده‌ اند و از کیفیت کافی آموزش برخوردار بوده ‌اند در حوزه‌ های مختلف اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی افرادی متعادل و بالنده تربیت کرده ‌اند.

از این رو می توان به وضوح عنوان کرد که پیوندی ناگسستنی میان کیفیت آموزش و پرورش در کشور و تربیت نسل جوان مناسب وجود دارد. برهمین اساس تأکید می‌ شود همواره مسئولان از نیروهای متخصص در آموزش ‌و پرورش استفاده کنند که توان رشد و تربیت فرزندان مان را داشته باشند و بتوانند نیروی انسانی مناسبی تربیت کنند.

در شرایط فعلی داده‌ های منتشرشده از مرکز آمار ایران نشان از آن دارد که بسیاری از خانوارها با مشکلات مالی دست ‌و پنجه نرم می‌ کند و امکان فراهم کردن شرایط مناسب برای تحصیل فرزندان شان را ندارند که همین امر منجر به ترک تحصیل بسیاری از دانش‌ آموزان شده ‌است.

در سال تحصیلی گذشته براساس اطلاعات منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران در مقاطع تحصیلی مختلف 929 هزار و 798 نفر از تحصیل باز ماندند که متأسفانه این روند غیرقابل‌ قبولی است و حاکی از آن است که بر تعداد بازماندگان از تحصیل افزوده شده ‌است.

در همین خصوص به گفت و گو با دکتر لیلا بهرام پور، عضو سازمان نظام روان شناسی و مشاوره ایران، عضو انجمن روان شناسی ایران و همچنین روان شناس و مشاور خانواده پرداختیم.  

بهرام پور طی گفت و گویی با خبرنگار نوآوران اظهار داشت: آموزش‌ و پرورش در ایران از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است؛ چراکه وظیفه تعلیم و تربیت و پرورش نیروی جوان آینده کشور اعم از پزشکان، معلمان، اساتید، مهندسان و درواقع کل نیروی کار آینده کشور را برعهده دارد، اما متأسفانه با وجود اهمیت بسیار بالایی که این نهاد در کشور ما دارد با مشکلات و چالش‌های بسیاری در این حوزه مواجه هستیم.

وی ادامه داد: از جمله مشکلات موجود در حوزه آموزش و پرورش می‌ توان به توزیع نابرابر امکانات و کیفیت آموزشی اشاره کرد که نتیجه شکاف طبقاتی است و منجر شده از حوزه اقتصادی و معیشتی به حوزه آموزشی نیز ورود پیدا کند و با نابرابری‌ های طبقاتی در حوزه آموزش‌ و پرورش نیز مواجه باشیم.

این عضو انجمن روان شناسی ایران با اشاره به وجود نابرابری های آموزشی، تصریح کرد: در حال ‌حاضر بسیاری از دانش‌ آموزان در مدارسی تحصیل می‌ کنند که از نظر امکانات و کیفیت آموزشی تفاوت‌ های بسیاری دارند؛ به‌ ویژه این ‌که مدارس غیرانتفاعی در ازای دریافت وجه امکانات آموزشی متفاوت ‌تری ارائه می ‌دهند، اما مدارس دولتی متأسفانه از کیفیت لازم برخوردار نیستند و همین امر منجر شده تا کیفیت آموزش در ایران متفاوت باشد و نابرابری و شکاف طبقاتی به حوزه آموزش نیز سرایت یابد، البته ناگفته نماند که تلاش‌ ها و زحمات مدارس دولتی و معلمان محترم این مدارس بر کسی پوشیده نیست و نمی ‌توان زحمات آن ‌ها را نادیده گرفت، اما متأسفانه عواملی همچون کمبود وقت، کمبود امکانات و برابر نبودن دانش‌آموزان از نظر استداد و بهره هوشی در مدارس دولتی موجب بروز نابرابری‌ ها و تفاوت هایی در این حوزه شده است.

بهرام پور با بیان این که در حال ‌حاضر افرادی که جزء طبقات مرفه و بالای جامعه محسوب می ‌شوند، توان پرداخت هزینه‌ های بالا را دارند، گفت: همین امر موجب برخورداری از امکانات بهتر برای دانش ‌آموزان می‌شود، اما متأسفانه بسیاری از خانواده ‌ها از شرایط لازم برای فراهم کردن امکان تحصیل مناسب برای فرزندان شان برخوردار نیستند و حتی در بسیاری از روستاها و مناطق محروم، شاهد اتفاقات تلخی همچون نبود وسایل گرمایشی و سرمایشی مناسب و کمبود معلم و کلاس‌ های درس هستیم.

وی افزود: از جمله مسائلی که بسیاری از مدارس با آن مواجه هستند کمبود معلم می ‌باشد که منجر شده کیفیت آموزش آن ‌طور که باید و شاید نباشد. متأسفانه در حوزه آموزش ‌و پرورش با زیرساخت‌ های نامناسبی مواجه هستیم که باید این زیرساخت‌ ها اصلاح شود و تغییرات اساسی در این راستا صورت گیرد تا در زمینه نیروی انسانی با مشکل مواجه نباشیم.

این عضو انجمن روان شناسی ایران با ابراز تأسف از این که تأمین نیروی انسانی مناسب و متخصص در مدارس با مشکلات بسیاری مواجه است که قطعاً بر کیفیت آموزش در کشور تأثیر می ‌گذارد، مطرح کرد: با توجه به این‌ که آموزش‌ و پرورش از حوزه‌ های بسیار مهم محسوب می‌ شود و تربیت نیروی انسانی در این زمینه نیز امر بسیار مهمی است و معلمان در کلاس ‌های درس با دانش ‌آموزان که نسل فردای کشور ما هستند، تعامل خواهند داشت، باید اقداماتی از سوی مسئولان آموزش‌ و پرورش در زمینه تربیت نیروی انسانی متخصص صورت بگیرد و همه موانع بر سر راه فعالیت معلمان برداشته شود.

بهرام پور سیاست ‌های غیرمنسجم در حوزه آموزش را ناکافی دانست و افزود: سیاستگذاری‌ های حوزه آموزش باید از انسجام کافی برخوردار باشند تا با مشکلات کمتری مواجه باشیم. افزون بر این متأسفانه در حوزه هزینه‌ های تحصیل نیز با اتفاقات ناگواری مواجه هستیم؛ به‌ طوری‌ که بسیاری از خانواده ‌ها امکان تأمین هزینه ‌های دانش ‌آموزان به ویژه در شهرستان ‌های کشور را ندارند و همین منجر به بازماندگی از تحصیل بسیاری از دانش ‌آموزان شده‌ است.

وی هشدار داد: اکنون با بحران خاموشی به ‌نام بازماندگان از تحصیل مواجه هستیم. متأسفانه شرایط اقتصادی نامناسب است و این بازماندگان از تحصیل، دانش ‌آموزانی هستند که می ‌توانستند نقش بسیار مهمی در رشد و پیشرفت کشور داشته باشند، اما مشکلات مالی منجر به بازماندگی آن‌ها از تحصیل شده‌ است.

این عضو انجمن روان شناسی ایران معتقد است در شرایط فعلی با افت کیفیت تحصیلی دانش ‌آموزان نیز مواجه هستیم که باید بررسی شود و در این زمینه آسیب ‌شناسی‌ های مناسبی صورت گیرد که چرا دانش ‌آموزان با افت تحصیلی مواجه شده‌ اند.

بهرام پور تصریح کرد: متأسفانه فقر، عامل اصلی بازماندگی از تحصیل و ترک تحصیل کودکان در ایران است و اگر این ‌طور پیش رود تغییراتی در نرخ باسوادی هم شاهد خواهیم بود. در حال ‌حاضر روند بازماندگی از تحصیل به ‌گونه ‌ای است که می ‌توان گفت شاهد رشد در این حوزه هستیم. البته در این ‌راستا نقش عوامل اقتصادی را نمی‌ توان نادیده گرفت؛ به‌ ویژه در روستاهای کشور که شرایط ناگوارتر است و خانوارها از شرایط اقتصادی نامناسب ‌تری برخوردارند و با افزایش شمار بازماندگان از تحصیل مواجه هستیم.