کد خبر : 585000 تاریخ : ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۲ آبان - 21:34
ایرج راد از مطالبات اهالی تئاتر به نوآوران می‌گوید امنیت شغلی مهم‌ترین مطالبه تئاتری‌ها ایرج راد؛ بازیگر و کارگردان تئاتر و نایب رئیس و عضو اصلی هیات مدیره خانه تئاتر ضمن اعلام این نکته که مطالبات خانه تئاتر و اهالی این هنر بارها و بارها اعلام شده است، به خبرنگار نوآوران گفت: البته خوشبختانه برخی از این مطالبات طی سالیانی که پیگیر بودیم، به نتایجی رسیده است. به‌عنوان مثال در مجلس شورای اسلامی و در قالب قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه جمهوری اسلامی ایران، مساله امنیت شغلی هنرمندان به‌نوعی به رسمیت شناخته شد. این مساله، بسیار حائز اهمیت بود و ما همواره به‌دنبال این امنیت شغلی و به رسمیت شناخته شدن شغل هنر بودیم اما مسائلی که امنیت شغلی در پی خواهد داشت، تعاریفی دارد. امنیت شغلی به‌صورت کلی نمی‌تواند پاسخ‌گوی نیازهای هنرمندان باشد. باید اجرایی و عملی شدن این تعاریف را به عینه نظاره‌گر باشیم و ببینیم به ثمر رسیده است. همچنین مسائل مختلفی را به‌عنوان نیازهای هنرمندان تئاتر همواره اعلام کرده‌ایم.

نوآوران آنلاینراد در ادامه به تشریح این نیازهای پرداخت و گفت: باید گروه‌ها و کمپانی‌های تئاتر تشکیل شود و برنامه‌هایی را در این خصوص ارائه داده‌ایم و درباره آن‌ها گفته‌ایم. یکی دیگر از نیازهای اهالی تئاتر؛ سالن است. هنرمندان تئاتر برای اجرای آثارشان به سالن برای اجرا و مکان‌هایی برای تمرین هستند. ما هنوز در این زمینه بسیار با آن‌چه باید داشته باشیم، فاصله داریم. مساله دیگر، ایجاد اشتغال است. یکی از نشانه‌ها و اساس امنیت شغلی، مساله به‌وجود آوردن اشتغال برای هنرمندان عرصه‌های مختلف هنر و به‌خصوص تئاتر است. باید این برنامه‌ها به‌صورت مدون مشخص شود. در وضعیت کنونی حقوق مادی و معنوی هنرمندان تئاتر تدوین شده و مشخص نیستند و جایگاهشان هم معلوم نیست. در دوره‌ای درجه‌بندی هنری را در خانه تئاتر ایجاد کردیم و بر اساس آن درجه‌بندی، کف دستمزدی تعیین کردیم که هنرمندان باید بتوانند این حداقل دستمزد را در اختیار داشته باشند. مدت کوتاهی این طرح به‌صورت نیم‌بند اجرا شد.

وی در ادامه افزود: کمک‌هایی که از جانب دولت برای تولید تئاتر صورت می‌گرفت، به‌نوعی از سازمان‌یافتگی و وضعیت خاص خود، خارج شد. در آن دوران شورایی به نام شورای ساخت و شورایی دیگر به نام شورای حمایت وجود داشت و تولید کننده تئاتر برنامه خودش را به این دو شورا می‌برد و در آنجا به قرارداد برای اجرای نمایشی که قرار بود روی صحنه برود، تبدیل می‌شد و درحقیقت حقوق مادی و معنوی دست‌اندرکاران تئاتر در درون این قرارداد در نظر گرفته می‌شد. نه تنها همه این امکانات از دست رفته‌اند بلکه امروز دولت سالنی را در اختیار گروه قرار می‌دهد اما بیست درصد از فروشی را که گروه تولیدی تئاتر به‌دست آورده‌اند از او می‌گیرند! این مسائل، وضعیت نابسامانی ایجاد کرده است که نظیر این نابسامانی‌ها در زمینه‌های مختلف به شکل گسترده‌ای برای تئاتر وجود دارد.

نایب رئیس خانه تئاتر برای حل مشکلات، پیشنهادهایی را ارائه داد: باید یک شورای رسیدگی و بررسی شکل بگیرد که در راس آن‌ها باید خانه تئاتر حضور داشته باشد. در برنامه پنج‌ساله ششم توسعه وضعیت موجود تئاتر ایران در نظر گرفته شد و بسیاری از مسائلی که در این برنامه مطرح شد، با این اساس و زیربنا بود که خواست‌‌گاه تئاتر در کجا قرار دارد و چه کارهایی باید انجام داد. طبیعتا این شورا باید آن‌چه در تئاتر ایران به‌صولرت بالقوه وجود دارد، چه نیروهایی که به‌عنوان نیروهای تئاتر شامل فارغ‌التحصیلان تئاتر و هنرمندان بیکاری در زمینه‌های مختلف وجود دارند، تعداد سالن‌های تئاتر و اساسا نیازهای این هنر به‌صورت اساسی بررسی شود و بر اساس این بررسی، برنامه‌ریزی‌ای صورت گیرد. این برنامه‌ریزی می‌تواند شامل سه قسمت کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت باشد. در این برنامه‌ریزی باید راه‌کارهای خوبی درباره گسترش فضاهای فرهنگی، گسترش فرهنگ، نیازهای ارتباطی تماشاگر، سالن و هنرمند و .... مورد بررسی قرار گیرد و در سه بخش برنامه‌ریزری کوتاه‌مدت، میانت‌مدت و بلندمدت بگنجد تا بتوانیم در این زمینه حرکت سازنده‌ای انجام دهیم.