نوآوران آنلاین- نسل زد به متولدین بین سالهای ۱۹۹۷ میلادی (حدود سال ۱۳۷۶ شمسی) تا اوایل دهه ۲۰۱۰ میلادی (حدود سال ۱۳۹۰ شمسی) اطلاق میشود.
جوانان «نسل Z» به سن فعالیت شغلی و کار رسیده اند و بسیاری از آن ها اکنون شاغل و یا جویای شغل هستند.
بسیاری از کارفرمایان در کشورهای مختلف دنیا امکان فعالیت با این نسل را ندارند و به صراحت اعلام می کنند که از استخدام آن ها احساس رضایت ندارند.
یکی از دلایل اصلی بروز این نارضایتی، عدم مسئولیت پذیری و حرف شنوی این نسل می باشد.
«نسل Z» تا حد زیادی تلاش دارد همه امور را بر گردن دیگران بیاندازد و از زیر بار مسئولیت شانه خالی کند که این ویژگی در محیط کار موجب بروز مشکلات بسیار زیادی می شود.
برخی کارفرمایان اکنون چنین عنوان می کنند که «نسل Z» چالش آفرین است و در محیط کار رفتارهایی از خود بروز می دهند که تنش زاست و بر گسترش مشکلات دامن می زند. در حالی که نسل های پیشین اینطور نبودند و کارفرمایان انتقادات کمتری از کارکردشا نداشتند.
اما اکنون «نسل Z» به گونه ای در محیط های شغلی رفتار کرده اند که اکثر کارفرمایان ابراز نارضایتی و حتی اعلام می کنند که به هیچ عنوان امکان استخدام این نسل را ندارند.
از دیگر مشکلات «نسل Z» می توان به عدم توانایی تطابق آن ها با محیط کار اشاره کرد. طی نظرسنجی های صورت گرفته مشخص شده است که بسیاری از کارفرمایان چنین عنوان کرده اند که این نسل به هیچ عنوان خود را ملزم به رعایت قوانین محیط کار جدی نمی داند. برای نمونه به ساعت کار اشاره کرده اند که «نسل Z» در غالب موارد راس ساعت مقرر در محیط کار حضور نمی یابند و مشکلاتی از این جهت ایجاد می کنند.
بنا به گزارش پلترم «اینتلیجنت» (Intelligent) که در زمینه مشاوره کاری و تحصیلی فعالیت میکند از هر شش کارفرما یک نفر نسبت به استخدام جوانان نسل زد بیمیل است.
این گزارش براساس گفتگو با نزدیک به هزار مدیر بخش استخدامی شرکتها تهیه شده است. بیش از نیمی از این مدیران چنین عنوان می کنند که «نسل Z» بر سر تعهداتش نمی ماند و توهین به دیگر افراد در محل کار را حق خود می داند.
بیش از نیمی از مدیران بخش استخدامی که در این تحقیق با آنها گفتگو شده است اعلام کردهاند که جوانان نسل زد از فقدان وجدان کاری رنج میبرند. آنها همچنین بر این باور هستند که جوانان نسل زد در ارتباط گیری مشکل دارند و به راحتی بازخوردهای کاری را تحمل نمیکنند. به گفته آنها جوانان نسل زد به طور کلی آمادگی مورد نیاز برای کار در یک محیط حرفهای را ندارند.
در همین راستا "هولی اشرود"، استاد دانشگاه برکلی در ایالت کالیفرنیای آمریکا می گوید: جوانان «نسل Z» در محیط کار از مدیران شان انتظارات غیرمعقولی دارند و به طور مداوم با افراد درگیر می شوند و تنش آفرینی می کنند. آن ها همچنین فاقد مهارت برقراری ارتباط صحیح و بر اساس آداب اجتماعی هستند.
این استاد دانشگاه کالیفرنیا معتقد است که بیانگیزگی، فقدان رفتار حرفه ای و عدم تسلط به یک تخصص و مهارت از جمله ویژگی های جوانان «نسل Z» است که منجر به بروز نارضایتی در میان مدیران این نسل شده است و همین امور منجر به اخراج این نسل شده است. از دیگر سو جوانان «نسل Z» توانایی کافی برای مدیریت امور محوله را ندارند و به طور مداوم از زیر بار مسئولیت شانه خالی می کنند.
بسیاری از جامعه شناسان امریکایی چنین عنوان می کنند که حمایت های نا به جا و نا صحیح والدین منجر به تشکیل چنین شخصیتی شده است و جوانان «نسل Z» به جهت این که اشتباهات شان در دامان خانواده نادیده گرفته شده است و والدین برخورد قاطع و مناسبی با آن ها نداشته اند، رفتارهای اشتباه شان را در سطح جامعه نیز تکرار می کنند ولی در اجتماع برخلاف خانواده، افراد و نهادها نمی توانند از اشتباهات این نسل چشم پوشی کنند و از برخوردهای نامناسب شان با بی تفاوتی عبور کند.
در کنار همه مشکلاتی که جوانان «نسل Z» دارند، اما این نکته غیرقابل انکار است که با توجه به بالا رفتن سنین افراد جوامع و کاهش آمار موالید، بخش قابل توجهی از نیروی کار را این نسل و نسل های بعدی که به مراتب کار کردن با آنها دشوارتر خواهد بود، تشکیل می دهند.