تردیدی نیست که آگاه شدن از معضلات و موانع تحقق توسعه همه جانبه یک منطقه جغرافیایی از یک سو، و نیز اتخاذ تدابیر و برنامه ریزی منطقی و تحقق پذیر برای رفع معضلات و موانع یاد شده، اولاترین و مهم ترین وظیفه مدیریتی یک مقام و مسئول با کفایت و دلسوز است. شخصیت به غایت شایسته ای که اداره و هدایت سکان امور یک استان به ایشان محول می شود.
از آن جا که دکتر مهدی یونسی را مناسب ترین مقام و مسئول برای تصدی منصب استانداری خطه مازندران می دانم، در زیر به مهم ترین اولویت ها و نیازهای غرب استان که یکی از مهم ترین مناطق استان و نیز کشور – چه به لحاظ اقتصادی و چه لحاظ گردشگری اشاره می نمایم.
۱) اعتماد به مدیران محلی و کاهش تصدی گری اداری مرکز استان متأسفانه شرایط در حال حاضر به گونه ای ست ست که اهالی مجبورند برای رتق و فتق جزئی ترین مسائل به مرکز استان سفر نمایند. در حالی که با حذف بوروکراسی زائد از قوانین و بخشنامه های موجود، تمامی این گونه موارد به آسانی در ادارات کل شهرهای مربوط قابل حل و فصل هستند.
۲) تقویت ساختار حاکمیتی فرمانداری ها و بخشداری ها طی سنوات اخیر، اهمیت و تأثیر بخشی جایگاه فرمانداری ها و بخشداری ها تنزل یافته است. این نهادها در حال حاضر بیش تر به جایگاه پشتیبانی استانداری ها – آن هم از نوع هدایت شده (!) تبدیل شده اند. در حالی که مطلوب تر است به نهادهای آگاهی دهنده از وضعیت شهرها و روستاهای مربوطه و نیز پیشنهاد کننده راهکارهای اصولی و شدنی برای برطرف ساختن معضلات و موانع به استانداری ها تبدیل شده و ارتقا یابند.
۳) راه اندازی و افتتاح مراکز علوم پزشکی غرب استان مازندران (چه به لحاظ امور درمانی و چه دانشگاهی) یادآور می شود در سنوات گذشته مصوبه های قانونی این امور انجام شده است، اما هنوز جامه عمل نپوشیده است. در حال حاضر غرب استان هم مستعد و نیازمند تأسیس مراکز درمانی پیشرفته و هم افتتاح واحدهای دانشگاهی رشته های پزشکی و پیراپزشکی است.
۴) ارتقای جایگاه فرمانداری ویژه تنکابن تنکابن به لحاظ اقماری و نیز کثرت جمعیت ثابت و میزبانی میلیون ها هموطن مسافر در طول سال و هم چنین سایر ویژگی های اقتصادی از جمله در بخش کشاورزی، از موقعیتی منحصر به فرد در کشور برخوردار است. جهت بهره برداری هر چه مطلوب تر از این امکانات و بهینه سازی و توسعه آن، لازم است نسبت به افزایش و ارتقای جایگاه فرمانداری این شهر در استانداری توجهات ویژه مبذول گردد.
۵) به کارگری ظرفیت های انسانی و مدیریتی غرب استان در بدنه مدیریتی استان حداقل تا ۳۰ در صد
با نگاهی به گستره جغرافیایی منطقه غرب استان و سکنه آن و مقایسه آن با نیروی انسانی شاغل در بخش های اداری و مدیریتی استان، واضح و مبرهن می گردد آن چنان که باید تناسب لازم بین این دو مقوله برقرار نیست.
لازم است با افزایش به کارگیری منابع نیروی انسانی حداقل به میزان منطقی ۳۰ درصد، این کاستی و نقیصه جبران شود.
۶) حل مشکل پسماند و زباله
سال هاست که ساکنان غرب استان از جمع آوری به موقع و اصولی پسماند و زباله گله مند هستند و در عذاب و ناراحتی به سر می برند. این مشکل در چگونگی دفن پسماندها و زباله ها نیز برقرار است. ضروری ست نسبت به حل معضلات یاد شده با متد و تکنولوژی روزآمد اقدام عاجل به عمل آید.
۷) تجدید نظر در مسائلی نظیر حریم و طرح هادی روستاها
متأسفانه قوانین و مقررات مرتبط با چگونگی استفاده از زمینهای شهری و روستایی برای کاربردهای مختلف از جمله مسکونی، تجاری، کشاورزی، تأسیسات، تجهیزات و… دیگر جوابگوی نیازها و شرایط فعلی غرب استان نیست و تجدید نظر همه جانبه و رضایتبخش در این زمینه ضروری ست.
۸) افزایش زیر ساخت های لازم گردشگری
به رغم میزبانی و پذیرایی از میلیون ها هموطن از اقصی نقاط کشور در طول سال و به ویژه در اعیاد و تعطیلات رسمی، متأسفانه زیر ساخت های لازم در این خصوص تقریباً در حد صفر است.
با توجه به ویژگی های سرزمینی و طبیعی غرب استان، می توان با افزایش امکانات گردشگری – مانند هتل ها، مراکز تفریحی و توریستی، تأسیس سینما و سالن های نمایش و کنسرت، جاده سازی مناسب و ایمن، افزایش وسایل حمل و نقل عمومی و سرویس های بهداشتی در جاده ها و سطح شهرها و… – میلیون ها هموطن دیگر را نیز ترغیب به سفر به غرب استان نموده و نتیجتاً شکوفایی اقتصادی منطقه را فراهم ساخت.