نوآوران آنلاین- سیف الله ابوترابی با بیان اینکه تا کنون حدود ۹۹درصد از افراد واجد شرایط در کشور کارت ملی قدیم را دریافت کرده اند و حدود یک درصد باقی مانده نیز کسانی هستند که با سیستم های اداری کاری ندارند، گفت:تا پایان شهریور ماه امسال حدود ۲۹ میلیون و ۴۸۱ هزار و ۳۰۲ نفر پیش ثبت نام کارت ملی هوشمند را انجام داده اند که بیش از ۲۷ میلیون و ۶۲۰هزار نفر آنان در خواست خود را تکمیل و حدود ۲۷ میلیون کارت نیز صادر شده است. از این تعداد ۲۴ میلیون و ۷۲۰ هزار نفر کارت خود را دریافت کرده اند. وی ادامه داد: در پشت کارت های ملی تاریخ اعتبار متعددی وجود دارد و این تاریخ اعتبار نیز در چندین مرحله تمدید شده است. بنابراین کلیه کارت هایی که تاریخ اعتبارشان قبل از۲۹ اسفند ۹۶ است، عملا از اول فروردین سال ۹۷ فاقد اعتبار هستند و افراد نیز بایستی تا پایان اسفند ۹۶ برای ثبت نام کارت ملی هوشمند اقدام کنند و با گرفتن رسید کارت ملی هوشمند تا اخذ کارت از این رسید برای اقدامات اداری خود استفاده کنند. سخنگوی ثبت احوال اظهار کرد: کارت هایی که تاریخ اعتبار آن ها تا سال ۹۷ تمدید شده و تعداد آن نیز محدود است، در سال ۹۷ نیز اعتبار دارند؛ البته ممکن است با صدور کارت ملی هوشمند اعتبار آنها نیز ساقط شود. سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور با اشاره به اینکه با بالا بردن ظرفیت ثبت نام و صدور کارت های ملی هوشمند می توانیم ماهانه ۲ و نیم میلیون کارت ملی هوشمند صادر کنیم، گفت: برای افرادی که معلولیت یا محدودیت حرکتی دارند و نمی توانند برای ثبت نام مراجعه کنند در نشستی با پست و پیشخوان، ایستگاه های سیار را برای جمع آوری درخواست مردم در بیش از 200 نقطه پیش بینی کرده ایم که حدود ۱۲هزار و ۳۴۹ ایستگاه کاری در ساعات مختلف فعالیت می کنند و روزانه می توانیم ۱۳۵ هزار درخواست از مردم دریافت کنیم. به گفته وی، تقریبا تا پایان شهریور سال ۹۶ نیمی از جمعیت واجد شرایط استان های چهارمحال و بختیاری، لرستان، خراسان شمالی، کردستان، اردبیل، مازندران، گلستان، فارس، قزوین، خوزستان، البرز و گیلان درخواست کارت ملی هوشمند داده اند. ابوترابی در ادامه تصریح کرد: هزینه ثبت نام کارت های ملی هوشمند ۳۱ هزار تومان است که حدود ۲۰ هزار تومان آن به خزانه دولت واریز می شود و ۱۱ هزار تومان دیگر نیز حداکثر هزینه دریافتی بابت پست و عکس است. در حقیقت این هزینه ۲۰ هزار تومان به منظور تأمین بدنه کارت است زیرا این کارت ها تولید داخلی نیستند؛ البته در حال انجام اقداماتی برای داخلی کردن تولید این کارت ها نیز هستیم و اگر به تولید داخل برسد قیمت آن افزایش نخواهد یافت. همچنین با مدیران کمیته امداد و بهزیستی استان ها نیز درباره تأمین هزینه کارت های ملی افراد تحت پوشش خود صحبت هایی شده است که قرار است در این زمینه اقداماتی را انجام دهند. سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور اضافه کرد: اداره ثبت احوال در تمام مراکز شهرستان های کشور مستقر است و بر حسب مورد در دفاتر نمایندگی در مراکز بخش ها نیزارائه خدمت می دهند.همچنین ۳۵ هزار نفر به عنوان ثبت یار، رابط مردم روستاها با ادارات ثبت احوال هستند و در حال حاضر در ۸۲۳ نقطه اعم از اداره ثبت احوال یا نمایندگی، بیمارستان یا آرامستان ثبت یار ها حضور دارند ودر ۹۷۷ دفتر پیشخوان و دفتر ICT روستایی هم برای رفاه حال هموطنان عزیز خدماتی ارائه می شود. وی در پایان صحبت هایش درباره ارائه خدمات الکترونیکی ثبت احوال به شهروندان افزود: خدمات الکترونیکی ثبت احوال انتخاب و مشاوره نام، درخواست کارت هوشمند ملی، رهگیری کارت هوشمند ملی، ثبت تغییر نشانی به صورت دوسویه الکترونیکی وصدور گواهینامه مختلف به صورت یک سویه الکترونیکی انجام شده و همچنین کلیه خدمات ثبت احوال نیز با اتکا به پایگاه اطلاعات جمعیت کشور به صورت سکونت محور ارائه می شود. به عبارت دیگر هر ایرانی در هرجایی که ساکن باشد خدمات ثبت احوال به آن فرد ارائه می شود.
منبع :ایسنا