تاریخ انتشار: مرداد 15, 1404 - 1 هفته پیش
موضوع:‌ اجتماعی
شماره: 10215
آرزو قادری

زنگ خطر کوچ مرجعیت رسانه‌ای به خارج را بشنویم

مرجعیت رسانه‌ای، مفهومی بنیادین در مطالعات ارتباطات است که به اعتماد عمومی نسبت به منابع خبری و جایگاه آن ها در شکل‌دهی به افکار عمومی اشاره دارد. در ایران، روزگاری نه چندان دور، روزنامه‌ها همچون صدای مردم، نقشی تعیین‌کننده در روایت واقعیت داشتند. اما اکنون، به‌ویژه در دو دهه گذشته، شاهد افول تدریجی و ساختاری مطبوعات داخلی هستیم. این افول نه‌تنها موجب کاهش شمارگان و درآمد شده، بلکه بیش از همه سبب کاهش سرمایه نمادین رسانه‌ها یعنی «اعتماد» شده است.