بانک توسعه تعاون بانک ملی
روزنامه نوآوران - 1403/02/05
شماره 2455 - تاریخ 1403/02/05
آخرین اخبار
تلاش برای ارتقاء همکاری های حداکثری شرکای اجتماعی حوزه سلامت
طرح ساماندهی آسیب‌های اجتماعی در منطقه ۶ تهران با قوت ادامه دارد
تلاش برای بهبود وضعیت ترافیک در پهنه مرکزی تهران
رونمایی از تمثال جدید سردار شهید احمد کاظمی در منطقه ۱۹
زیرگذر بزرگراه خلیج فارس به روستای پلایین با اقدامات ترافیکی ایمن سازی شد
ورودی بناهای تجاری غیر مجاز در منطقه 19 با استقرار نیوجرسی مسدود شد
دریاچه بوستان شقایق منطقه 19مجهز به محل تفریحی و فراغتی می شود
به صدا در آمدن زنگ هفته سلامت در مدارس منطقه ۱۶
شمارش معکوس پایان رفع معارضین مسیر آزاد راه شهید شوشتری در منطقه ۱۵
مرمت و تعویض ۴۵ گاردریل‌ در بزرگراه امام رضا (ع)
کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاههای زنجیره‌ای شهروند
احیا آسفالت مدرسه شهید ناظم در ناحیه۶
هم اندیشی و اجرایی نمودن تصمیمات لازم به منظور بهبود وضعیت جمع آوری زباله در ناحیه۷
اجرای ۸۰ هزار متر خط کشی محوری در سال ۱۴۰۳ در منطقه ۲۱
زباله گردی در شهر؛ باید از خودمان شروع کنیم...
زباله گردی در شهر؛ باید از خودمان شروع کنیم...
نشست تخصصی مباحث ترافیکی در شمال شرق شهر
تور گردشگری افراد دارای معلولیت
پاکسازی چهره منطقه ۴ از حضور زباله گردها
جمع‌آوری ۵۰۰ کیلو زباله از محوطه ایستگاه‌ها
پروژه بوستان محله جوادیه از مرز پیشرفت ۹۰٪ عبور کرد
تحقق دو برابری اخذ سند برای املاک فاقد سند در بافت فرسوده نسبت به برنامه چهارم توسعه
توجه ویژه مدیریت شهری به حمل و نقل عمومی
پلمب ٤ مرکز غیرمجاز تفکیک و جمع‌آوری پسماند خشک درمنطقه٢ تهران
محلات طرشت و شریف صاحب خانه محیط زیست شدند
برپایی ایستگاه های حال خوب سلامت در معابر منطقه2
آغاز عملیات نرده‌گذاری رفیوژ میانی شهید محلاتی
برگزاری آیین تجلیل از متولیان ورزش زورخانه ای و پهلوانی در منطقه ۱۲
پایانه‌های حمل و نقل عمومی منطقه ۲۲ تجهیز می شوند
جلب مشارکت حداکثری شهروندان در اجرای برنامه های دوستدار محیط زیست در منطقه22
سازه جدید در عمارت منسوب به «فخرالدوله» برچیده شد
موشک «فالکون ۹» یک رکورد جدید را ثبت کرد
حق پخش تلویزیونی سرخابی‌ها را به سرانجام می‌رسانیم/ دریافت ۱۱۰ همت مالیات از ابربدهکاران
توقعات آمریکایی‌ها تمامی ندارد/خوب شدن حال کارگر یعنی خوب شدن حال کشور
بررسی نقش مشارکت قانونی در جرایم گروفروشی
بررسی نقش مشارکت قانونی در جرایم گروفروشی
دغدغه و درخواست شهروندان با ۵۶۴ مصوبه بازدید میدانی محلات پیگیری شد
اجرای عملیات طعمه‌گذاری و لانه‌کوبی درنواحی شش‌گانه منطقه٦ تهران
ارتقاء سطح دانش و اشاعه فرهنگ گیاه‌ پروری بین اقشار مختلف
تجهیز و آغاز فعالیت دبیرخانه کانون های اجتماع محور در منطقه ۲۱
برگزاری ششمین جلسه هم اندیشی دبیرخانه تکریم با مسئولین تکریم ارباب رجوع مناطق ۲۲ گانه در منطقه ۲۱
حال خوش شهروندان منطقه ۴ در هفته سلامت
طرح ارزشمند "کوک چهارم"
ترویج فرهنگ آپارتمان نشینی در محلات منطقه 13
معرفی پروژه مرمت و بهسازی ساختمان شهرداری منطقه۱۳ در دومین نشست احیا گران بافت تاریخی تهران
اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از وقوع آتش سوزی در اراضی جنگلی سرخه حصار و خجیر
پاکسازی مستمر زمین های بایر و قطعات خالی سطح ناحیه۳
آماده باش عوامل خدمات شهری در منطقه ۵
در روز جهانی زمین پاک رود دره کن از زباله‌ها پاکسازی شد
افزایش ناوگان حمل و نقل اتوبوسرانی در منطقه ۲۲
کاشت یک صد درختچه در بوستان های منطقه 17
هفته سلامت در منطقه ۱۷
کد خبر: 168611 | تاریخ : ۱۳۹۷/۲/۲۹ - 18:15
عصبانی نیستم اما ناراحت و دلزده ام
نگاهی به فیلم «عصبانی نیستم» ساخته رضا درمیشیان

عصبانی نیستم اما ناراحت و دلزده ام

مصطفی محمودی / روزنامه نگار

نوآوران آنلاین- آستانه تحمل افراد جامعه ما به ویژه در دو دهه اخیر به دلایل زیادی پایین آمده و شاید اکنون به پایین ترین سطح خود رسیده است و این مساله را به وضوح می توان در رفتارهای ارتباطی روزمره در سطوح مختلف اجتماع مشاهده کرد. انواع آلودگی های زیست محیطی، صوتی، عدم وجود زمینه های مناسب برای تخلیه هیجانات منفی و خشم های فروخورده، وضعیت اقتصادی نابسامان اکثریت قریب به اتفاق جامعه،رشد بیکاری، جدال های سیاسی همه و همه از جمله عوامل تاثیر گذار بر کاهش سطح آستانه تحمل شهروندان محسوب شده و شرایطی را فراهم آورده اند تا در سال 96 بر اساس نظر سنجی یکی از موسسات مشهور آماری دنیا به عنوان عصبانی ترین مردم جهان البته در کنار کشور عراق به دنیا معرفی شویم.

در کنار این مساله میانگین سنی جامعه ایران را که از آن به عنوان یکی از جوانترین جوامع یاد می شود در نظر بگیریم. به قول مهرداد خدیر: «جامعه ایران، جوان است. اگر آدمی را آمیزه‌ای از غریزه، احساس و عقل بدانیم در جوانان، غریزه و احساس پررنگ‌تر است. عصبانیت هنگامی بروز می‌کند که عقل کمتر به کار گرفته می‌شود. وقتی جوانانی گرفتار در آتش غریزه و ناکام در بیان يا اطفاي آن  و ابراز احساس باشند از رفتارهای خردورزانه و عقل مدارانه نشانی نمی‌ماند.  هنر مدیریت یک جامعه این است که این واقعیت را لحاظ کند».

حال با این دو مساله به تماشای فیلم عصبانی نیستم رضا درمیشیان می‌نشینم. فیلمی که نسخه اصلی آن را ندیده و از دیگران نیز شنیده ام که نسخه فعلی به نوعی مثله و اخته شده نسخه اصلی است که اگر چنین باشد. ایکاش درمیشیان پس از پنج سال دوندگی و جنجال و درگیری های فرسایشی به اکران چنین نسخه ای رضایت نمی داد. عصبانی نیستم را دوست ندارم چون فیلم خوبی نیست. چون فاقد محتواست. چون بیشتر از آنکه تفکر برانگیز و یا (در نازل ترین ترین سطح) مفرح باشد به شدت شعاری و سیاست زده است. فیلم در بهترین حالت به یک بیانیه یا طومار اعتراضی می ماند که توسط یک هنرمند عاصی و عصبانی تهیه و تولید شده. تصور درمیشیان از جامعه با واقعیت های فعلی تفاوت های ماهوی بسیار زیادی دارد. اکثر قریب به اتفاق مشاغلی که در داستان مشاهده می کنیم در سیاه ترین شکل خود قرار داشته و نگاه استثمار گونه کارفرما به کارگر را برجسته می سازد. مشاغل شیک و تمیز قصه هم مربوط به اشخاصی است که از طریق پولشویی و قاچاق و رانت و دلالی و غیره توانسته اند ظاهری خوش آب و رنگ و تمیز را برای شغلشان بسازند و البته در یک نگاه کلی تمام اینها همگی نشان می دهد که تقریبا اکثر قریب به اتفاق این مشاغل شرافتمندانه نیست. و درکنار اینها آن دسته از افرادی هم که در جامعه تلاش می کنند تا برای امرار معاش به هر ورطه ای نیفتند مانند نوید و دوستانش به دلیل تضادهای موجود در جامعه، همگی «رد» داده اند و مجبورند برای آرامش خود و جامعه شان مدام آرامبخش مصرف کنند و فاتحه!

از دیگر سونگاه پرغیظ (و نه منتقدانه یا موشکافانه) به مسائل و مشکلات سیاسی سالهای 84 به بعد نیز بیشتر تصویری از غر زدن ها و تسویه حساب کردن و تخلیه شدن های سیاسی یک سینماگر را به نمایش می گذارد تا نگاه عمیق و دردمند وی را که اساسا تصور می کنم همین مساله می بایست یکی از وظایف اصلی هنرمندان در خلق آثار هنری باشد. به هر روی درمیشیان هرقدر در فیلمنامه و محتوای اثرش تهی از هر گونه هنرمندی و تعقل بوده اما در ساختار بسیار مطلوب عمل کرده است. فیلمبرداری ، نماها و کادر بندی های متفاوت، جسورانه و تاثیر گذار به همراه تدوین هنرمندانه هایده صفی یاری و از ان مهم تر انتخاب و هدایت بسیار صحیح و چشم نواز بازیگران که با بازی خوب همه بازیگران اصلی و فرعی همراه شده و همچنین طراحی صحنه صحیح و منطبق با فضای داستان از نقاط قوت عصبانی نیستم به شمار می آید که آن را به فیلمی دیدنی فارغ از محتوا بدل ساخته. اینکه بر محتوا چندین و چند بار تاکید می کنم یکی از دلایلش هم علاوه بر موارد ذکر شده در بالا پایان بندی فیلم و به نوعی سر هم بندی کردن قصه نوید و ستاره است که در نسخه فعلی بسیار ساده انگارانه انجام شده و مخاطب بعد از تماشای اینهمه شعار سیاسی و محنت و رنج آدمهایی نخبه ای مثل نوید و محسن و دیگران یکباره همین تمهید قدیمی " در مقابل عمل انجام شده" قرار دادن دو شخصیت اصلی داستان را مشاهده می کند و تمام. به همین دلیل است که در ابتدای این سطور آرزو کردم که کارگردان بعد از نبرد پنج ساله اش به زوایای پنهان و آشکار تصمیم گیرنده برای فیلم راضی به اکران  اینچنینی نمی شد و ایکاش عصبانی نیستم قبلی در خلطره ها می ماند. چون عصبانی نیستم جدید باعث می شود که تماشاچی واقعا عصبانی شود و فیلم را دوست نداشته باشد.

کانال تلگرام

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.