بانک توسعه تعاون بانک ملی
روزنامه نوآوران - 1403/02/29
شماره 2470 - تاریخ 1403/02/29
آخرین اخبار
تیم ملی تکواندوی ایران قهرمان آسیا شد
ورود دلار به کانال ۵۷ هزار تومان/ ادامه روند کاهشی نرخ ارز
آرامگاه خشایارشا در تهدید است؟
مجمع تشخیص مصلحت لایحه حمایت از خانواده را تعیین تکلیف کرد
اجرای طرح سراسری ساماندهی آسیب‌های اجتماعی درناحیه٢ منطقه٦
شهردار منطقه۶ میهمان منزل شهدا شد
توافق دوشان‌تپه تصویب شد
برگزاری پویش یکشنبه با ورزش بانوان
۶۰ مصوبه، رهاورد سومین بازدید میدانی شهردار منطقه ۱۵، از ناحیه یک بود
پاکسازی ۱۱۰ متر مربع جداره ها در منطقه ۲۱
نصب ۱۴۴ تابلو قدم شمار در منطقه ٢١
-از کادر آموزشی مدارس استثنایی منطقه۴ تقدیر شد
اهتزاز پرچم رضوی در محوطه برج میلاد
منطقه ١٢ تهران درآستانه میلاد امام رضا (ع) غرق نور و سرور شد
توسعه پارکینگ های منطقه راهکار کاهش مشکلات ترافیکی است
قطعی برق روشنایی داخلی ایستگاه میرزای شیرازی برطرف شد
لایروبی بیش از 10 هزار متر از انهار معابر سطح منطقه 17
اجرای لوله گذاری ۴ کیلومتری فضای سبز بزرگراه شهید خرازی
اجرای طرح مبارزه با حیوانات موذی در منطقه۲۲
یادداشت مدیر روابط عمومی شهرداری منطقه ۳ به مناسبت روز ارتباطات و روابط عمومی
چه فرقی می‌کند پنجشنبه تعطیل باشیم یا شنبه؟
تولید بیش از 56 هزار تن شمش آلومینیوم طی ماه نخست 1403
خشایار راد: سوژه‌های روزمره دمده شده!
دادگاه فرزندان معاون اول سابق قوه‌قضاییه غیرعلنی نیست/ با ناشران اسناد مالی مردم برخورد می‌کنیم
چرا مالیات مشاغل و اصناف ناچیز است؟
خشایار راد: سوژه‌های روزمره دمده شده!
بومی‌سازی جوهرهای نانو آنتی‌باکتریال خودکار در کشور
جبهه مقاومت نیازمند روایت صحیح و هنرمندانه است
بهسازی محورهای مواصلاتی در حریم منطقه ۲۲
رفع آخرین معارض پروژه آزادراه شهید شوشتری در منطقه ۱۵
پایش آسفالت معابر منطقه ٦ تهران زیر ذره بین سازمان بازرسی شهرداری تهران
اتمام عملیات آسفالت و تبدیل انهار به کانیو در معابر خیابان لقمان منطقه 19
عملیات اجرایی آسفالت ریزی بلوار شقایق در منطقه 19آغاز شد
بهسازی مسیر خاکی2 هزار متر مربعی ضلع غربی بلوار یادگار با تخلیه 50 کامیون تراشه آسفالت
122 نقطه از معابر شهری منطقه 19 با پخش 75 تن آسفالت بهسازی شد
اصلاح هندسی نقاط حادثه خیز محور آزادگان در منطقه 19 با تعویض گاردریل و اجرای تک جدول
انهار معابر شهیدان لطیفی و ورامینی در منطقه 19 به کانیو تبدیل شد
افزایش روشنایی پایه چراغ های ۹ متری بلوار میلاد در قالب پروژه های «من شهردارم دو»
۲ هزار دانش آموز دختر منطقه۱۳ تکریم شدند
رصد مدیران شهری از پروژه های ترافیکی شمال شرق شهر
سیر تکامل روابط عمومی و ارتباطات در گذر زمان به تصویر کشیده می شود
پل تندرستی بزرگراه شهید همت درآینده نزدیک آماده بهره برداری می شود
ایستگاه های سیار «آینده شبیه توست» میزبان دختران منطقه2
نصب ابرپرچم‌های امام رضا (ع) در ۲ نقطه از منطقه ۱۶
روشنایی معابر در طرح تحول خدمت تأمین می شود
نمایشگاه و کارگاه هنری ارتباطات و روابط عمومی در منطقه ۴ تهران
آغاز مرحله جدیدی از پروژه ساماندهی حاملان بار با چرخ دستی در بازار تهران
صرف بیش از ١٠٠ هزار متر‌مربع پوشاننده برای پاکسازی و زیباسازی جداره‌ها و نما‌های فرسوده هر ماه
رئیس شعبه مرکزی بانک ایران زمین معرفی شد
رئیس شعبه مرکزی بانک ایران زمین معرفی شد
جمع آوری 12 هزار کیلو پسماند غیرمجاز در منطقه 17
کد خبر: 174357 | تاریخ : ۱۳۹۷/۷/۱۴ - 16:15
مشقت را نوشته‌ای؟
خانه نباید برای کودک، محلی برای انجام تکالیف مدرسه باشد

مشقت را نوشته‌ای؟

چالش انجام تکالیف با شروع فصل مدارس، بویژه در خانواده‌هایی که دانش‌آموز دبستانی دارند بشدت بالا می‌گیرد .معمولا دبستانی‌ها بدون نظارت یکی از والدین و غالبا مادرها نسبت به انجام تکالیف‌شان رغبت چندانی نشان نمی‌دهند و همین بی‌میلی برای انجام مستقل کارهای مدرسه گاهی منجر به بروز خشونت‌های کلامی و حتی فیزیکی بین والدین و فرزندانشان می‌شود.

نوآوران آنلاین-ما نیز به همین بهانه پای صحبت‌های ویدا ساعی، کارشناس ارشد روان‌شناسی بالینی و دکتر مهرنوش دارینی، روان‌شناس نشسته‌ایم تا از راهکارهای تشویق دانش‌آموز به انجام مستقل تکالیفش آگاه شویم.

ویدا ساعی:

مشق، فقط با چاشنی مامان !

استقلال کودکان در انجام تکالیف مدرسه به عواملی مانند سن، شیوه تربیت والدین و البته آموزش و پرورش بستگی دارد. مسلما کودکانی که در دوره ابتدایی تحصیل می‌کنند بیشتر به کمک نیاز دارند، اما میزان نیاز همه کودکان به کمک و همراهی والدین در انجام تکالیف یکسان نیست. در واقع هر چه والدین فرزند مستقل‌تری پرورش داده باشند، کودک برای انجام تکالیفش کمتر از والدین کمک می‌گیرد و هر چه کودک وابسته‌تر باشد، نیاز به کمک بیشتری دارد.

تکالیف مدرسه در مدرسه

متاسفانه آنچه اغلب در ایران در دوران ابتدایی در مورد تکالیف کودکان دیده می‌شود، درخواست کمک معلمان و اولیای مدرسه برای کمک والدین به دانش‌آموزان در انجام تکالیف مدرسه است. متاسفانه این روش به رشد مسؤولیت‌پذیری کودکان و حتی روابط والدین با فرزندان آسیب جدی می‌زند.

جدول امتیازدهی به فرزندان

روش‌های رفتاری متنوعی برای تشویق کودکان در انجام تکالیف وجود دارد. یکی از روش‌های رایج سنین ابتدایی آن است که برای کودک به صورت واضح مشخص کنید قرار است بابت انجام چه رفتاری تا چه زمانی، چه امتیازی دریافت کند و بعد از جمع‌آوری چند امتیاز به یک جایزه می‌رسند. این کار را می‌شود در یک جدول رسم و روی دیوار نصب کرد تا کودک آن را مشاهده کند و برای به دست آوردن جایزه تلاش کند.

برنامه‌ریزی برای انجام تکالیف

بهتر است از کودکان بخواهیم با یک برنامه‌ریزی مشخص تکالیفشان را انجام دهند، اما این برنامه‌ریزی زمانی به نتیجه می‌رسد که با وضع قانون همراه باشد. مثلا به کودک برای نوشتن تکالیف فارسی یک ساعت وقت می‌دهیم و به او می‌گوییم اگر از یک ساعت تجاوز کند، باید تکالیفش را رها کند و فردا با تکلیف نیمه‌کاره به مدرسه برود. یادمان باشد در اجرای قوانین لازم است قاطع باشیم وگرنه کودک از انجام تکالیفش طبق برنامه‌ریزی ‌شانه خالی می‌کند.

انجام تکالیف در فواصل نیم ساعته

مدت زمان انجام تکالیف بستگی به میزان تکالیف دارد. اگر میزان تکالیف بیش از نیم ساعت طول بکشد تمرکز کردن برای کودک بخصوص در مقطع ابتدایی سخت است، ضمن این‌که عضلات انگشتان و دست‌ها نیز قدرت کمتری برای نوشتن دارند. لذا لازم است بین انجام تکالیف به کودکان استراحت داد. مکان انجام تکالیف نیز بهتر است عاری از وجود محرک‌هایی مانند اسباب‌بازی‌ها و نمایشگر‌ها باشد، زیرا هر گونه محرک محیطی در کاهش تمرکز کودکان موثر خواهد بود. همچنین نور کافی و دمای متعادل هوای اتاق نیز به حفظ آرامش کودک کمک خواهد کرد.

دکتر مهرنوش دارینی:

توافقی بین والدین و دانش‌آموز

لازم است از همان ابتدا برنامه و قوانین مشخصی به صورت توافقی در خانه برای انجام تکالیف مدرسه وجود داشته باشد. البته برای نوشتن برنامه و قوانین حتما از نظر خود دانش‌آموز استفاده کنید و با هم به توافق برسید. همچنین توافق صورت گرفته را در برگه‌ای نوشته و در معرض دید بگذارید. برای انجام شدن و انجام نشدن برنامه‌ای که با هم نوشتید، عواقب را از قبل به صورت توافقی تعیین کنید. مکان مشخصی را برای انجام تکالیف در نظر بگیرید و بتدریج فرزند خود را عادت دهید در محیط‌هایی که کمی سروصدا وجود دارد نیز تمرکز کند و تکالیفش را انجام دهد. مدت زمان انجام هر کار و تکلیف را با یکدیگر پیش‌بینی و مشخص کنید برای انجام کارهایش به چه مدت زمان نیاز دارد . همه لوازم مربوط به انجام تکالیف را در اختیار فرزندتان بگذارید تا بهانه‌ای در کار نباشد. اگر فرزند‌تان از بازی‌های رایانه‌ای استفاده می‌کند لازم است ابتدا تکالیفش انجام شود و قبل از انجام تکالیف بازی نکند.

از معجزه تشویق غافل نشوید

فرزند خود را به خاطر این‌که بموقع تکلیفش را انجام می‌دهد و طبق توافق رفتار می‌کند حتما مورد تشویق (در جمع خصوصی و حتی جمع خانوادگی) قرار دهید. از تحقیر و سرزنش فرزندتان اجتناب کنید و به جای دعوا کردن و داد زدن با او آرام و قاطع برخورد کنید. وقتی فرزندتان مشغول نوشتن تکالیفش است، شما نیز به کارهای شخصی‌تان بپردازید و ترجیحا امور جذاب و هیجان‌انگیزی که می‌تواند فرزندتان را ترغیب کند تا کنار شما قرار بگیرد را حذف کنید.

 

کانال تلگرام

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.