بانک توسعه تعاون بانک ملی
روزنامه نوآوران - 1403/02/08
شماره 2456 - تاریخ 1403/02/08
آخرین اخبار
اظهارات ضد و نقیض درباره یک مهمان‌ ویژه
آخرین وضعیت بازار رمزارزها در جهان
کدام کشورها بیشترین حاجی را دارند؟
قالیباف: مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی فقط یک درصد از افراد جامعه را شامل می‌شود
عملکرد سه ماهه ۱۲ صندوق بخشی فعال در بازار سرمایه با صدرنشینی "سمان"
عملکرد سه ماهه ۱۲ صندوق بخشی فعال در بازار سرمایه با صدرنشینی "سمان"
پذیره نویسی ۲۰۰ میلیارد تومانی اوراق مرابحه "سیرنگ" با نرخ سود ۲۳ درصدی
پذیره نویسی ۲۰۰ میلیارد تومانی اوراق مرابحه "سیرنگ" با نرخ سود ۲۳ درصدی
بزرگداشت شهدای مدافع سلامت در قطعه 50 گلزار شهدای بهشت زهرا (س)
جلب مشارکت مردمی در پشتیبانی و مراقبت از طرح ساماندهی آسیب های اجتماعی
سیمای شبانه 7 بوستان منطقه 19 با اصلاح و تعمیر ۱۷۷ شعله از ابتدای سال روشن تر شد
نصب سازه پرتابل فرهنگی درجوار اماکن مذهبی وکانون تجمعات مردمی
ارزیابی امکانات، تجهیزات و ملزومات نگهداشت فضای سبز منطقه ٦ تهران
جمع آوری تابلوهای غیرمجاز از سطح منطقه۵
از ساماندهی کیوسک‌های مطبوعاتی تا اصناف و مشاغل مزاحم
اهمیت فرهنگ‌سازی در ارتقای مسئولیت اجتماعی حفظ محیط زیست
برگزاری همایش "پیاده روی خانوادگی " در بوستان جنگلی سرخه حصار
افتتاح اولین دبیرخانه کانون نوجوانان منطقه 13
تحکیم بستر آسفالت بزرگراه آزادگان و تعریض و ایمن‌سازی کندروی شرقی این بزرگراه در تقاطع با بزرگراه شهید لشگری
ایمن سازی و زیباسازی ۵۲ دستگاه پل عابر پیاده در منطقه ۲۱
بازرسی کارشناسان اداره HSE از سطح نواحی
اجرای عملیات رنگ آمیزی المان های بوستانی - عمرانی و ترافیکی در بوستان جنگلی یاس فاطمی
بازدید وزیر کشور از پروژه های سازمان نوسازی شهر تهران
با همکاری شهرداری تهران بسته‌های ویژه نوسازی بافت فرسوده تدوین می شود
برگزاری آیین افتتاحیه زورخانه ده ونک با حضور مسئولان شهری پایتخت و پیشکسوتان ورزش باستانی
از احداث بیمارستان جدید در منطقه تا منتقل شدن خط راه آهن تهران-اهواز
اجرای طرح همیاران آرامش در منطقه۲۲
آغاز بکار نخستین خانه خلاقیت و نوآوری در منطقه ۲۲ تهران
برگزاری جلسه عملیاتی طرح های تحولی خدمت در سال ۱۴۰۳
آغاز طرح ویژه الگوی خدمت در معابر منتخب منطقه ۱۶
برپایی میز خدمت سلامت و ویزیت رایگان کارکنان در منطقه ۱۶
شناسایی و پلمپ ایستگاه غیر مجاز پسماند در بازار حضرتی منطقه ۱۲
لزوم برنامه ریزی جهت انجام به موقع پروژه های احداثی منطقه در سال ۱۴۰۳
اطلس جامع منابع آلاینده در منطقه۲ تدوین شد
ایران به هاب ترانزیت داده نزدیک می‌شود؟
روایتی از تشابه ماجرای بابک خرمدین با فیلمی که نامش تغییر کرد
آفریقا؛ قاره فرصت‌ها/ موانع همکاری‌های تجاری ایران و آفریقا چیست؟
واکنش به کشتار در غزه؛ حقیقت جنبش‌های دانشجویی در آمریکا
کنعانی: توسل به ابزار تحریم خللی در عزم ایران ایجاد نمی‌کند
رفتار غیرانسانی آمریکا نسبت به دانشجویان معترض شرم‌آور است/ دانشگاهیان جهان باید خون گریه کنند
رئیسی: جمهوری اسلامی تحریم‌ناپذیر است
تلاش برای ارتقاء همکاری های حداکثری شرکای اجتماعی حوزه سلامت
طرح ساماندهی آسیب‌های اجتماعی در منطقه ۶ تهران با قوت ادامه دارد
تلاش برای بهبود وضعیت ترافیک در پهنه مرکزی تهران
رونمایی از تمثال جدید سردار شهید احمد کاظمی در منطقه ۱۹
زیرگذر بزرگراه خلیج فارس به روستای پلایین با اقدامات ترافیکی ایمن سازی شد
ورودی بناهای تجاری غیر مجاز در منطقه 19 با استقرار نیوجرسی مسدود شد
دریاچه بوستان شقایق منطقه 19مجهز به محل تفریحی و فراغتی می شود
به صدا در آمدن زنگ هفته سلامت در مدارس منطقه ۱۶
شمارش معکوس پایان رفع معارضین مسیر آزاد راه شهید شوشتری در منطقه ۱۵
مرمت و تعویض ۴۵ گاردریل‌ در بزرگراه امام رضا (ع)
کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاههای زنجیره‌ای شهروند
کد خبر: 176507 | تاریخ : ۱۳۹۷/۸/۲۵ - 15:36
دیگر دلیلی برای پرداخت یارانه‌ به افراد پردرآمد وجود ندارد

دیگر دلیلی برای پرداخت یارانه‌ به افراد پردرآمد وجود ندارد

با توزیع بسته‌ حمایتی بین اقشار کم درآمد و تاکید بر اجرایی کردن این طرح بر اساس شاخص درآمدی خانوارها، به نظر می‌رسد بانک‌های اطلاعاتی قابل اتکایی برای شناسایی افراد در اختیار دولت قرار دارد. در این حالت، بهانه همیشگی یعنی عدم حذف افراد پردرآمد و غربالگری حدود ۷۷ میلیون یارانه‌بگیر نیز باید کنار برود.

نوآوران آنلاین- حدود هشت سال از اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها و پرداخت نقدی به بیش از ۷۶ میلیون نفر می‌گذرد و همچنان غربالگری یارانه‌بگیران بزرگترین معضل در مسیر اجرای این قانون به شمار می‌رود؛ به طوری که دولت سالانه بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان را صرف پرداخت‌های نقدی کرده و همواره این موضوع موجب حذف یا به حداقل رساندن سهم بخش‌های دیگر از جمله تولید یا بهداشت و درمان و رفاه اجتماعی از منابع قانون هدفمندی یارانه‌ها و به تبع آن ایجاد کسری در این بخش  بوده است.

 از زمان اجرای قانون هدفمندی تاکنون به دفعات موضوع حذف یارانه‌بگیران پردرآمد مطرح شد و حتی طرح‌هایی از جمله ثبت‌نام مجدد از متقاضیان یا حتی اقدام به حذف تعدادی از یارانه‌بگیران اجرایی شد، اما در نهایت باز هم آخرین آمار و ارقام نشان داد که در حال حاضر حدود ۷۷ میلیون نفر یارانه نقدی دریافت می‌کنند. این درحالی است که طی سال‌های اخیر بارها درهنگام تصویب قانون بودجه، تبصره مربوط به هدفمندی یارانه‌ها برای ایجاد راهکاری به منظور حذف افراد پردرآمد، از پرحاشیه‌ترین تبصره‌های بودجه به شمار رفته و در عمل با وجود الزامی که برای حذف پردرآمدها برای دولت وجود داشته، اما دولت نتوانسته آن را به دلایل مختلف اجرایی کند.

نبود بانک اطلاعاتی دقیق و عدم امکان شناسایی اقشارمختلف، از مهم‌ترین دلایلی بوده که همواره دولت برای عدم ورود به غربالگری و ایجاد فرآیندی به منظور پرداخت هدفمند یارانه نقدی اعلام کرده است. این در شرایطی است که هرگاه دولت در قانون بودجه مکلف به حذف افراد پردرآمد از لیست یارانه‌بگیران شده، درنهایت آمار و ارقام نشانی از اجرایی شدن این تکالیف نداشت. در قوانین بودجه، دولت ملزم شده که یارانه سه دهک بالای درآمدی را با توجه به مشخص شدن گروه‌ها قطع کند یا حتی بحث عدم پرداخت یارانه به دریافت کنندگان حقوق بالای سه میلیون تومان هم مطرح بود، ولی طولی نمی کشید که مسئولان دولتی تاکید می کردند که این امکان وجود ندارد. به هر صورت شرایط به گونه‌ای پیش رفت که هشت سال از قانون هدفمندی یارانه‌ها گذشته و همچنان بیش از ۷۷ میلیون ایرانی که بالغ بر ۹۵ درصد جمعیت را تشکیل می‌دهند، یارانه نقدی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی را که ارزش آن نسبت به سال ۱۳۸۹ به شدت کاهش یافته است، دریافت می‌کنند.

پرونده حذف یارانه‌بگیران در حالی باز اما بی‌نتیجه باقی مانده و عدم امکان شناسایی دقیق دهک‌های درآمدی دلیل اصلی آن اعلام می‌شود که این روزها با ورود دولت برای اجرایی کردن بسته‌های حمایت از اقشار کم درآمد، مسایلی مطرح می‌شود که نشان از وجود راه‌هایی برای شناسایی کم درآمدها و حمایت از آنها دارد.

آنچه که مسئولان دولتی در رابطه با نحوه توزیع بسته نقدی و کالایی خود در بین اقشار مختلف اعلام کرده‌اند، از این حکایت دارد که بسته برای افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی، افراد با درآمد ثابت و همچنین گروه‌های با درآمد پایین که حتی جزو اقشار حمایت شده نیستند، در نظر گرفته شده و در مصوبه تاکید بر حمایت از افراد با حقوق کمتر از سه میلیون تومان است. در عین حال به صراحت اعلام شده که ملاک توزیع بسته حمایتی دولت، شاخص درآمد خانوار است. این اظهارات و مصوبات نشان می‌دهد که دولت امکان شناسایی افراد برای درآمدهای مختلف و به ویژه کم درآمدها را داراست؛ به گونه‌ای که نه تنها اطلاعات افراد کم درآمد تحت پوشش و حقوق بگیران کمتر از سه میلیون تومان را در اختیار دارد، بلکه امکان شناسایی کسانی که حقوق‌بگیر نبوده و تحت پوشش بخش‌های خاص  قرار ندارند را هم دارا است.

در این شرایط و با توجه به این که دولت در برنامه خود اعلام کرده است که اقشار مشخص درآمدی را شناسایی و آنها را مورد حمایت قرار می‌دهد، این انتطار را ایجاد خواهد کرد که اگر دولت از چنین امکانی برخوردار است و بانک اطلاعاتی دقیقی تا این حد در اختیار دارد، باید بتواند به غربالگری یارانه‌بگیران هم وارد شده و مانع از هدر رفت منابع ناشی از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها شود .

کانال تلگرام

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.