بانک توسعه تعاون بانک ملی
روزنامه نوآوران - 1403/02/26
شماره 2469 - تاریخ 1403/02/26
آخرین اخبار
اجرای طرح سراسری ساماندهی آسیب‌های اجتماعی درناحیه٢ منطقه٦
شهردار منطقه۶ میهمان منزل شهدا شد
توافق دوشان‌تپه تصویب شد
برگزاری پویش یکشنبه با ورزش بانوان
پاکسازی ۱۱۰ متر مربع جداره ها در منطقه ۲۱
۶۰ مصوبه، رهاورد سومین بازدید میدانی شهردار منطقه ۱۵، از ناحیه یک بود
نصب ۱۴۴ تابلو قدم شمار در منطقه ٢١
-از کادر آموزشی مدارس استثنایی منطقه۴ تقدیر شد
اهتزاز پرچم رضوی در محوطه برج میلاد
منطقه ١٢ تهران درآستانه میلاد امام رضا (ع) غرق نور و سرور شد
توسعه پارکینگ های منطقه راهکار کاهش مشکلات ترافیکی است
قطعی برق روشنایی داخلی ایستگاه میرزای شیرازی برطرف شد
لایروبی بیش از 10 هزار متر از انهار معابر سطح منطقه 17
اجرای لوله گذاری ۴ کیلومتری فضای سبز بزرگراه شهید خرازی
اجرای طرح مبارزه با حیوانات موذی در منطقه۲۲
یادداشت مدیر روابط عمومی شهرداری منطقه ۳ به مناسبت روز ارتباطات و روابط عمومی
چه فرقی می‌کند پنجشنبه تعطیل باشیم یا شنبه؟
تولید بیش از 56 هزار تن شمش آلومینیوم طی ماه نخست 1403
خشایار راد: سوژه‌های روزمره دمده شده!
دادگاه فرزندان معاون اول سابق قوه‌قضاییه غیرعلنی نیست/ با ناشران اسناد مالی مردم برخورد می‌کنیم
چرا مالیات مشاغل و اصناف ناچیز است؟
خشایار راد: سوژه‌های روزمره دمده شده!
بومی‌سازی جوهرهای نانو آنتی‌باکتریال خودکار در کشور
جبهه مقاومت نیازمند روایت صحیح و هنرمندانه است
بهسازی محورهای مواصلاتی در حریم منطقه ۲۲
رفع آخرین معارض پروژه آزادراه شهید شوشتری در منطقه ۱۵
پایش آسفالت معابر منطقه ٦ تهران زیر ذره بین سازمان بازرسی شهرداری تهران
اتمام عملیات آسفالت و تبدیل انهار به کانیو در معابر خیابان لقمان منطقه 19
عملیات اجرایی آسفالت ریزی بلوار شقایق در منطقه 19آغاز شد
بهسازی مسیر خاکی2 هزار متر مربعی ضلع غربی بلوار یادگار با تخلیه 50 کامیون تراشه آسفالت
122 نقطه از معابر شهری منطقه 19 با پخش 75 تن آسفالت بهسازی شد
اصلاح هندسی نقاط حادثه خیز محور آزادگان در منطقه 19 با تعویض گاردریل و اجرای تک جدول
انهار معابر شهیدان لطیفی و ورامینی در منطقه 19 به کانیو تبدیل شد
افزایش روشنایی پایه چراغ های ۹ متری بلوار میلاد در قالب پروژه های «من شهردارم دو»
۲ هزار دانش آموز دختر منطقه۱۳ تکریم شدند
رصد مدیران شهری از پروژه های ترافیکی شمال شرق شهر
سیر تکامل روابط عمومی و ارتباطات در گذر زمان به تصویر کشیده می شود
پل تندرستی بزرگراه شهید همت درآینده نزدیک آماده بهره برداری می شود
ایستگاه های سیار «آینده شبیه توست» میزبان دختران منطقه2
نصب ابرپرچم‌های امام رضا (ع) در ۲ نقطه از منطقه ۱۶
روشنایی معابر در طرح تحول خدمت تأمین می شود
نمایشگاه و کارگاه هنری ارتباطات و روابط عمومی در منطقه ۴ تهران
آغاز مرحله جدیدی از پروژه ساماندهی حاملان بار با چرخ دستی در بازار تهران
صرف بیش از ١٠٠ هزار متر‌مربع پوشاننده برای پاکسازی و زیباسازی جداره‌ها و نما‌های فرسوده هر ماه
رئیس شعبه مرکزی بانک ایران زمین معرفی شد
رئیس شعبه مرکزی بانک ایران زمین معرفی شد
جمع آوری 12 هزار کیلو پسماند غیرمجاز در منطقه 17
حضور بانک آینده؛ در شصت و سومین نمایشگاه و کنگره دندانپزشکی ایران- اکسیدا
حضور بانک آینده؛ در شصت و سومین نمایشگاه و کنگره دندانپزشکی ایران- اکسیدا
نامگذاری پل محله شهید باقری به نام شهید اکبر ملک‌شاهی
اجرای طرح‌های هوشمندسازی، مکانیزاسیون و مصرف بهینه آب در بوستان جنگلی چیتگر
حوزه حمل و نقل عمومی پایتخت متحول می شود
کد خبر: 180943 | تاریخ : ۱۳۹۷/۱۰/۲۳ - 14:34
جو مسموم کنکور و نابودی لذت ادبیات
یک مدرس دانشگاه عنوان کرد

جو مسموم کنکور و نابودی لذت ادبیات

زرین‌تاج واردی می‌گوید: جو مسموم کنکور در مدرسه‌ها لذت ادبیات را از بچه‌ها گرفته است.

نوآوران آنلاین- این مدرس دانشگاه در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: متاسفانه در حال حاضر در مدارس جو مسمومی به خاطر کنکور برای همه درس‌ها و خصوصا برای درس‌هایی مثل ادبیات به وجود آمده است. بچه‌ها اصلا ادبیات نمی‌خوانند و از آن لذتی نمی‌برند و فقط به دنبال تست زدن هستند. لذت این درس‌ها از بچه‌ها گرفته شده است. حالا در دانشگاه، ما می‌خواهیم به بچه‌ها بگوییم ادبیات فقط نکاتی نیست که بتوانند با آن چند تست بزنند و می‌توانند از منظر اندیشه به آن نگاه کنند. البته که همیشه افراد علاقه‌مند به ادبیات در کلاس‌ها بوده‌اند و حتی بعضا به ادبیات تغییر رشته داده‌اند اما این‌ها موارد نادری هستند که از قبل زمینه داشته‌اند. ما اگر بتوانیم به بچه‌ها یاد بدهیم که یک نامه اداری بتوانند بنویسند کلی هنر کرده‌ایم.

او درباره میزان امیدواری‌اش به دانشجویانی که در کلاس‌هایش هستند برای این‌که دنبال‌کنندگان ادبیات یا نویسنده و پژوهشگر ادبی بشوند، گفت: ممکن است احتمال این اتفاق، ۲۵ صدم درصد باشد. هدف فارسی عمومی این است که آخرین حلقه اتصال یک دانشجو با زبان مادری‌اش باشد تا او مجددا یک‌سری متون را ببیند و با ادبیات معاصر هم آشنا شود. بنابراین خروجی این درس نمی‌تواند دانشجویانی که پژوهشگر ادبی یا نویسنده بشوند، باشد. ما اصلا چیزی فراتر از ادبیات دبیرستان نمی‌توانیم به بچه‌ها بگوییم. فقط مقداری ادبیات را دانشگاهی می‌کنیم و از منظر اندیشه یک‌بار دیگر آثار کهن را به بچه‌ها می‌گوییم.

واردی با بیان این‌که علاقه دانشجویان به درس ادبیات نسبتا خوب است، اظهار کرد: در درس‌های عمومی برای ایجاد علاقه‌مندی نسبت به درس، خود استاد خیلی مهم است. البته بعضی‌ها معتقدند که متن درسی حرف اول را می‌زند اما به نظر من استاد خیلی مهم است و می‌تواند از یک متن بد، کلاس خیلی خوبی بسازد. بنابراین خود استاد، تفکرات‌ و شخصیت او و این‌که بتواند برای دانشجوی غیرادبیات نکات جذابی بگوید اهمیت دارد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز درباره کتاب‌های درسی ادبیات و اثرات یکسان نبودن آن در دانشگاه‌ها، گفت: در همه دانشگاه‌ها، در هفت، هشت سال اخیر می‌توان گفت که به طور متوسط ۱۴ کتاب فارسی عمومی وجود داشته و تدریس شده است که همه این‌ها جنگی از متون ادبی و بستر خوبی برای تدریس هستند و هیچ نیازی نیست متنی که تدریس می‌شود همه‌جا یکسان باشد. گاهی خوب است توفیق یک متن را در جاهای مختلف ببینیم و بهتر است که یکسان نباشد و خود دانشگاه‌ها قدرت تصمیم‌گیری داشته باشند. اگر یک دانشگاه تشخیص بدهد یک متن یا یک کتاب قرار است تدریس بشود، هیچ اشکالی ندارد و هیچ لزومی ندارد که همه جای کشور یک کتاب یکسان تدریس شود.

واردی ادامه داد: الان ما در این‌جا «سخن شیرین فارسی» را تدریس می‌کنیم که کار همکاران خودمان است، اما در دانشگاه‌های تهران تدریس نمی‌شود. این تنوع و امکان انتخاب باعث می‌شود که مجموعه‌های متعددی ایجاد شود تا ما هم بتوانیم بین این‌ها انتخاب کنیم و سبب می‌شود که مجموعه یک دانشگاه ترغیب شوند و مجموعه‌ای برای دانشجویان خودشان به وجود بیاورند. درباره دروس متنی نه اما در دروسی که مبانی نظری دارد باید بگذارند خود استاد تصمیم بگیرد که چه متنی را به دانشجویانش تدریس کند و نمی‌توان یک نسخه یکسان برای همه پیچید.

این مدرس دانشگاه در پایان گفت: من در سایر متون درسی هم این نظر را دارم. دروسی که همانند «کلیله و دمنه» متن است که هیچ، اما دروسی که مبانی نظری دارد باید بگذارند خود استاد تصمیم بگیرد که چه متنی را به دانشجویانش تدریس کند و نمی‌توان یک نسخه یکسان برای همه پیچید.

کانال تلگرام

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.