بانک توسعه تعاون بانک ملی
روزنامه نوآوران - 1403/02/12
شماره 2460 - تاریخ 1403/02/12
آخرین اخبار
شناسایی و پلمپ۲ خانه پلاک قرمز در ناحیه۱ منطقه۶
اجرای طرح ضربتی پاکسازی و جمع‌آوری بساط گستران محور هفت تیر
زمین پاک ، شهروند مسئول
اجرای طرح کوچه به کوچه در معابر ناحیه۷
مناسب سازی و بهسازی ۹۶ نقطه از معابر جهت معلولین و سالمندان در منطقه ۲۱
بررسی فعالیت های سال ۱۴۰۲ شهرداری منطقه ۲۱ در حوزه زنان
تداوم برگزاری جلسات پیگیری وضعیت نگهداشت بوستانها در منطقه ۴
تقدیر و قدردانی از همکاری اعضای دوام محلات ۲۰ گانه منطقه ۴ در هفته سلامت
درخواست تسهیلات طرح پذیرنده ملی هم آنلاین شد
درخواست تسهیلات طرح پذیرنده ملی هم آنلاین شد
مدیرعامل بانک ملی ایران با پیامی «روز معلم» را تبریک گفت
مدیرعامل بانک ملی ایران با پیامی «روز معلم» را تبریک گفت
برگزاری جلسه بررسی ۳۱ پروژه شاخص شهرداری منطقه ۴ در طرح ویژه کوک چهارم
امضای بیش از ۵۷ درصد از کل تعهدات پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن در بانک مسکن
امضای بیش از ۵۷ درصد از کل تعهدات پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن در بانک مسکن
مدیرعامل بانک در سومین نشست صمیمی با معاونان ادارات ستادی: بین منافع پست بانک ایران و کارکنان بانک مرزی وجود ندارد
مدیرعامل بانک در سومین نشست صمیمی با معاونان ادارات ستادی: بین منافع پست بانک ایران و کارکنان بانک مرزی وجود ندارد
سرویس‌دهی در خط ۵ مترو به حالت عادی بازگشت
دیدار دکتر بهزاد شیری مدیر عامل پست بانک ایران با کارکنان شرکتی مستقر در ستاد بانک
دیدار دکتر بهزاد شیری مدیر عامل پست بانک ایران با کارکنان شرکتی مستقر در ستاد بانک
توجه به حوزه‌های نوآورانه در صنعت بانکداری در صدر برنامه‌های بانک سینا قرار دارد
توجه به حوزه‌های نوآورانه در صنعت بانکداری در صدر برنامه‌های بانک سینا قرار دارد
بازدید شهردار منطقه ۱۶ از ساختمان مرکز جامعه پذیری
چک‌های ۱ میلیارد ریالی به دست برندگان وین‌کارت رسید
چک‌های ۱ میلیارد ریالی به دست برندگان وین‌کارت رسید
بانک شهر استفاده از ریال دیجیتال برای پرداخت های خرد شهری را عملیاتی می کند
بانک شهر استفاده از ریال دیجیتال برای پرداخت های خرد شهری را عملیاتی می کند
برگزاری مراسم تکریم از پاکبانان مناطق ۳ و ۶ پایتخت به مناسبت روز کارگر
عملیات بهسازی و ایمن سازی خیابان راجیان انجام شد
تحقق ۶۶ درصدی سهمیه بانک دی در قانون جهش تولید مسکن
تحقق ۶۶ درصدی سهمیه بانک دی در قانون جهش تولید مسکن
کودکان منطقه2 به طرح نوماند پیوستند
پرداخت بیش از ۲۲۷ میلیارد ریال وام قرض الحسنه ازدواج و فرزندآوری
پرداخت بیش از ۲۲۷ میلیارد ریال وام قرض الحسنه ازدواج و فرزندآوری
ارتقای ایمنی بزرگراه یادگار امام (ره) با جایگزینی نیوجرسی به جای گاردریل
پیام تبریک مدیرعامل بانک آینده به مناسبت روز معلم
پیام تبریک مدیرعامل بانک آینده به مناسبت روز معلم
تقدیر مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران از عملکرد شعب استان تهران
تقدیر مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران از عملکرد شعب استان تهران
شعبه استهبان بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در استان فارس افتتاح شد
شعبه استهبان بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در استان فارس افتتاح شد
اجرای پوشاننده جداره ها و المان های نواحی شش گانه منطقه ۱۲
تمجید مدیرکل دادگستری استان فارس از عملکرد بانک قرض‌الحسنه مهر ایران
تمجید مدیرکل دادگستری استان فارس از عملکرد بانک قرض‌الحسنه مهر ایران
جدیدترین تمهیدات بانک صادرات ایران برای پشتیبانی از دانش‌بنیان‌ها اعلام شد
جدیدترین تمهیدات بانک صادرات ایران برای پشتیبانی از دانش‌بنیان‌ها اعلام شد
ادای احترام و گلباران محل شهادت استاد مطهری در منطقه ۱۲
تونل نوری ثابت در منطقه 17افتتاح شد
اجرای عملیات گاردکوبی در بزرگراه شهید چراغی
میزبانی از یک هزار بانوی تهرانی در بوستان ریحانه چیتگر
ساماندهی و به‌زراعی درختان در سایت نگهداری حیات وحش چیتگر
افتتاح سایت پرنده‌نگری در شمال‌غربی پایتخت
فولاد مباركه بزرگترین صادركننده غیرنفتی و اولین صادركننده در زنجیره صنایع معدنی در سال 1402
فولاد مباركه بزرگترین صادركننده غیرنفتی و اولین صادركننده در زنجیره صنایع معدنی در سال 1402
كارگران؛ پیشرانان شریف جبهه جهاد اقتصادی
كارگران؛ پیشرانان شریف جبهه جهاد اقتصادی
كارگران؛ پیشرانان شریف جبهه جهاد اقتصادی
«قدردان‌تان هستم»
«قدردان‌تان هستم»
از فولاد هرمزگان به عنوان واحد نمونه کارفرمایی تقدیر شد
از فولاد هرمزگان به عنوان واحد نمونه کارفرمایی تقدیر شد
تجلیل بنیاد ملی نخبگان از مدیرعامل فولاد هرمزگان
تجلیل بنیاد ملی نخبگان از مدیرعامل فولاد هرمزگان
پیام تبریک مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان به مناسبت روز جهانی کار و کارگر؛ منویات مقام معظم رهبری سرلوحه کار در فولاد هرمزگان
پیام تبریک مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان به مناسبت روز جهانی کار و کارگر؛ منویات مقام معظم رهبری سرلوحه کار در فولاد هرمزگان
برگزاری اجتماع بزرگ شهادت امام جعفر صادق (ع) در منطقه 13
اصلاح چهره پایتخت با تداوم طرح ساماندهی فوریت‌های آسیب‌های اجتماعی
۸۳ مصوبه ارمغان بازدید دوره ای برای رفع مشکلات محلی منطقه ۱۵
افزایش نظارت نواحی بر کیفیت خدمت رسانی و نگهداشت شهر
ملاقات با المپیک در نمایشگاه سامسونگ
شبهای بوستان شقایق منطقه 19 با تعویض ۲۸۵ پروژکتور در 25 برج نوری زیباتر شد
شهروندان محله شهید کاظمی منطقه 19 صاحب زمین چمن مصنوعی نو شدند
کد خبر: 181070 | تاریخ : ۱۳۹۷/۱۰/۲۵ - 13:12
چرا برخی زنان به «مُد»های غربی علاقه دارند؟

چرا برخی زنان به «مُد»های غربی علاقه دارند؟

نوع پوشش، آراستگی و آرایش افراد جامعه معرف فرهنگ و عامل موثر برای رشد آن کشور است. حال آنکه امروزه با انواع جدیدی از پوشش و مدل‌های لباس در جامعه مواجه هستیم؛ پوششی که به نظر می‌رسد نه از فرهنگ ایرانی بلکه با ورود مد و فرهنگ غرب شکل گرفته و بی‌هیچ چون و چرایی استفاده از آن در جامعه رواج یافته است. در همین رابطه یک عضو هیات علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور می‌گوید: برای کاهش معضلات فرهنگی باید از مبارزه با ورود عناصر و فرهنگ غربی به جامعه خودداری کرد تا بتوان در زمینه توسعه فرهنگ ایرانی موفق بود.

نوآوران آنلاین- مصطفی مهرآئین در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه ایران نیز مانند سایر جوامع در نظامی سرمایه‌داری زندگی می‌کند، می‌گوید: سرمایه‌داری دارای دو بعد تولید و مصرف است؛ بعد تولید در پیوند با عقلانیت، تفکر و رعایت ارزشها و هنجارهای جامعه رشد می‌یابد تا به تولید منجر شود اما در قلمرو مصرف، نظام سرمایه‌داری افراد را به بیان خودش دعوت می‌کند و قلمرو آن مبتنی بر احساس و عقل باختگی رشد می‌یابد. به عبارت دیگر عقلانیت در حوزه تولید، سرعت تولید را کاهش می‌دهد اما در حوزه مصرف نظام سرمایه‌داری خود را به صورت افراطی به افراد تحمیل می‌کند و همین مسئله باعث می‌شود تا جامعه به خصوص زنان به دنیای مد گرایش داشته باشند.

به گفته وی توجه به رنگ، زیبایی‌ها، تنوع و چشم‌اندازهای زیبای ویترین مغازه‌ها به طور ذاتی زنان را جذب دنیای مد کرده و همین موضوع باعث شده تا دنیای مد در نظام مصرف با جامعه "زنان" پیوند عجیبی داشته باشد؛ موضوعی که در نظام اقتصادی جهان امروز مطرح است. مد، به دلیل فضا و ویژگی‌های خاص خود افراد را تسخیر می‌کند، لذا این انسان‌ها نیستند که مد را انتخاب می‌کنند بلکه مد است که افراد را انتخاب می‌کند؛ به عبارت دیگر مدهای جدید توسط افراد اجرا می‌شوند به همین دلیل می‌توان گفت افراد نه می‌توانند در حوزه عقلانیت معقول رفتار می‌کنند و نه در زمینه اراده حق انتخاب دارند لذا حوزه مد بیش از آنکه با عقلانیت پیوند ایجاد کند با تبلیغات پیوند خورده است.

مهرآئین در ادامه با اشاره علت گرایش زنان به مدهای غیر ایرانی بیان می‌کند: دنیای "مد" حوزه رقابت است و فرهنگ غربی با استفاده از تبلیغات و رعایت استانداردها در زمینه تولید پوشاک، توانسته به فرهنگ سنتی و بومی ایران غالب شود، زمانیکه گفته می‌شود چرا جامعه نتوانسته به پوشاک سنتی و بومی ایرانی گرایش داشته باشد؟ به دلیل این است که کالای فرهنگی ایرانی نتوانسته خود را به صورت کالای واقعی به جامعه عرضه کند و از طرفی دیگر تولید کالاهای فرهنگی ایران هنوز قدرت مخابره پیدا نکرده است، در همین راستا باید بتوان با استفاده از ایده‌ها و انگاره‌های فرهنگی به کالاها بعد مصرفی داد، هرچند که بازهم باید تولیدات را در وصف نیاز مصرفی عرضه کرد.                                                                                                                                                                                         

وی با بیان اینکه از گذشته تاکنون جامعه در حوزه دنیای مد به سمت استفاده از فرهنگ غربی گرایش پیدا کرده است، تاکید می‌کند: مد در فرهنگ غربی به عنوان استاندارد جهانی معرفی شده است، بطوریکه در بخش‌های اداری و حکومتی همه جوامع، استفاده از لباس‌های غربی به یک اصل مهم تبدیل شده است. اما به دلیل اینکه ایران از نظر فرهنگی و قومیتی دارای انواع پوشش و لباس‌های متفاوت ایرانی است، باید سعی کنیم در بخش‌های غیررسمی جامعه از این پوشش برای ترویج فرهنگ ایرانی استفاده کنیم.

این جامعه‌شناس معتقد است که پوشش زنان تابعی از دنیای مد است. اصولا نظام سرمایه‌داری در حوزه تولید آنقدر در تولید کالاهای متفاوت سرعت گرفته که کالاهای جدید به عنوان کشنده کالاهای قبل از خودش عمل می‌کند، یعنی "مد کشنده مد است".  

مهرآئین ادامه می‌دهد: "اریک فروم"- یکی از روانشناسان مشهور در همین راستا گفته: "یکی از مهمترین پرسش‌های افرادی که در نظام سرمایه‌داری زندگی می‌کنند این است که در دنیای امروز چه چیزی مطلوب و براساس مد روز است؟." به همین دلیل افراد دائما ترغیب می‌شوند تا مصرف قبلی را کنار بگذارند و برای شادابی به روز باشند.

وی با بیان اینکه در حوزه مد بنیان‌های اقتصادی در فرهنگ غربی نقش موثری دارند، تاکید می‌کند: زمانیکه کالاهای اقتصادی کشور ما توسط کشورهای دیگر تولید شوند، طبیعتا مدیریت مصرف کالاها نیز از کشورهای تولیدکننده به ما منتشر می‌شود، لذا تنها کاری که می‌توان در زمینه استفاده درست از دنیای مد انجام داد این است که از طریق ساز و کارهای قانونی ورود و خروج برخی از کالاها کنترل شود. هرچند مد آنقدر قدرتمند است که می‌تواند خودش را به جوامع غالب کند.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور در پاسخ به این سوال که استفاده از مدهای ایرانی در جامعه زنان چقدر می‌تواند در رشد فرهنگی و نسل آینده موثر باشد؟ می‌گوید: جامعه ما نسبت به پوشش، حجاب و الگوی رفتاری جامعه زنان مبتنی بر نوعی گفتمان غالب شکل گرفته، باید بگویم از نظر جامعه‌شناختی نوع پوشش زنان نسبت به مسائل دیگر هیچ پدیده مهمی نیست، اما به دلیل اینکه ایران دارای نظام سیاسی ایدئولوژیک است باعث شده حجاب از نظر فرهنگی ایران را از کشورهای دیگر متمایز کند.

کانال تلگرام

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.