بانک توسعه تعاون بانک ملی
روزنامه نوآوران - 1403/02/08
شماره 2456 - تاریخ 1403/02/08
آخرین اخبار
سیدصالحی: نکونام کار بزرگی کرد/ تیمی موفق می‌شود که میانه زمین را تصاحب کند
ارائه حوزه های چهارگانه همکاری های معدنی ایران و آفریقا
رشد 16.3 درصدی تولید فولاد خام ایران
حیات در فلات مرکزی با اجرای خط یک پروژه انتقال آب خلیج فارس
امکان مشارکت سودآور مردم در بخش معدن فراهم می شود
افتتاح خانه بهداشت کارگری در محل طرح فولاد سازی قروه
رعایت الزامات حوزه HSE همگام با روند توسعه، در اولویت ایمیدرو قرار گیرد
پوستر نوزدهمین دوره اعطای مدرک به حافظان قرآن کریم رونمایی شد
هوش مصنوعی آرتروز زانو را ۸ سال زودتر پیش‌بینی می‌کند
اظهارات ضد و نقیض درباره یک مهمان‌ ویژه
آخرین وضعیت بازار رمزارزها در جهان
کدام کشورها بیشترین حاجی را دارند؟
قالیباف: مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی فقط یک درصد از افراد جامعه را شامل می‌شود
عملکرد سه ماهه ۱۲ صندوق بخشی فعال در بازار سرمایه با صدرنشینی "سمان"
عملکرد سه ماهه ۱۲ صندوق بخشی فعال در بازار سرمایه با صدرنشینی "سمان"
پذیره نویسی ۲۰۰ میلیارد تومانی اوراق مرابحه "سیرنگ" با نرخ سود ۲۳ درصدی
پذیره نویسی ۲۰۰ میلیارد تومانی اوراق مرابحه "سیرنگ" با نرخ سود ۲۳ درصدی
بزرگداشت شهدای مدافع سلامت در قطعه 50 گلزار شهدای بهشت زهرا (س)
جلب مشارکت مردمی در پشتیبانی و مراقبت از طرح ساماندهی آسیب های اجتماعی
سیمای شبانه 7 بوستان منطقه 19 با اصلاح و تعمیر ۱۷۷ شعله از ابتدای سال روشن تر شد
نصب سازه پرتابل فرهنگی درجوار اماکن مذهبی وکانون تجمعات مردمی
ارزیابی امکانات، تجهیزات و ملزومات نگهداشت فضای سبز منطقه ٦ تهران
جمع آوری تابلوهای غیرمجاز از سطح منطقه۵
از ساماندهی کیوسک‌های مطبوعاتی تا اصناف و مشاغل مزاحم
اهمیت فرهنگ‌سازی در ارتقای مسئولیت اجتماعی حفظ محیط زیست
برگزاری همایش "پیاده روی خانوادگی " در بوستان جنگلی سرخه حصار
افتتاح اولین دبیرخانه کانون نوجوانان منطقه 13
تحکیم بستر آسفالت بزرگراه آزادگان و تعریض و ایمن‌سازی کندروی شرقی این بزرگراه در تقاطع با بزرگراه شهید لشگری
ایمن سازی و زیباسازی ۵۲ دستگاه پل عابر پیاده در منطقه ۲۱
بازرسی کارشناسان اداره HSE از سطح نواحی
اجرای عملیات رنگ آمیزی المان های بوستانی - عمرانی و ترافیکی در بوستان جنگلی یاس فاطمی
بازدید وزیر کشور از پروژه های سازمان نوسازی شهر تهران
با همکاری شهرداری تهران بسته‌های ویژه نوسازی بافت فرسوده تدوین می شود
برگزاری آیین افتتاحیه زورخانه ده ونک با حضور مسئولان شهری پایتخت و پیشکسوتان ورزش باستانی
از احداث بیمارستان جدید در منطقه تا منتقل شدن خط راه آهن تهران-اهواز
اجرای طرح همیاران آرامش در منطقه۲۲
آغاز بکار نخستین خانه خلاقیت و نوآوری در منطقه ۲۲ تهران
برگزاری جلسه عملیاتی طرح های تحولی خدمت در سال ۱۴۰۳
آغاز طرح ویژه الگوی خدمت در معابر منتخب منطقه ۱۶
برپایی میز خدمت سلامت و ویزیت رایگان کارکنان در منطقه ۱۶
شناسایی و پلمپ ایستگاه غیر مجاز پسماند در بازار حضرتی منطقه ۱۲
لزوم برنامه ریزی جهت انجام به موقع پروژه های احداثی منطقه در سال ۱۴۰۳
اطلس جامع منابع آلاینده در منطقه۲ تدوین شد
ایران به هاب ترانزیت داده نزدیک می‌شود؟
روایتی از تشابه ماجرای بابک خرمدین با فیلمی که نامش تغییر کرد
آفریقا؛ قاره فرصت‌ها/ موانع همکاری‌های تجاری ایران و آفریقا چیست؟
واکنش به کشتار در غزه؛ حقیقت جنبش‌های دانشجویی در آمریکا
کنعانی: توسل به ابزار تحریم خللی در عزم ایران ایجاد نمی‌کند
رفتار غیرانسانی آمریکا نسبت به دانشجویان معترض شرم‌آور است/ دانشگاهیان جهان باید خون گریه کنند
رئیسی: جمهوری اسلامی تحریم‌ناپذیر است
تلاش برای ارتقاء همکاری های حداکثری شرکای اجتماعی حوزه سلامت
طرح ساماندهی آسیب‌های اجتماعی در منطقه ۶ تهران با قوت ادامه دارد
کد خبر: 181126 | تاریخ : ۱۳۹۷/۱۰/۲۵ - 17:42
بودجه سال 98 نه منابعش قابل اتکاست و نه مصارفش مشخص
رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین در گفت‌و‌گو با نوآوران انتقاد کرد:

بودجه سال 98 نه منابعش قابل اتکاست و نه مصارفش مشخص

آرزو قادری / روزنامه نگار

نوآوران آنلاین- همه ساله در آخرین روزهای سال بحث‌ها و واکنش‌های بسیاری درخصوص بودجه مطرح می‌شود. در این امر شکی نیست که باید بودجه برنامه ای شفاف و عملیاتی باشد، اما حال این سؤال مطرح است که چرا دولت‌ها اقدام به تدوین بودجه از منابع درآمدی می‌کنند که امکان تحقق آن‌ها وجود ندارد. درآمدهای نفتی و مالیاتی که دولت برای دخل و خرج سال 98 روی آن ها حساب باز کرده است تا اندازه ای نخواهد بود که تأمین کننده همه هزینه ها باشد. به نظر می رسد بهتر است در این خصوص نمایندگان مجلس تجدیدنظر و تغییراتی اِعمال کنند تا سال آینده با کسری منابع مالی مواجه نباشیم.

در همین خصوص به گفت‌و‌گو با دکتر مجیدرضا حریری، رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین پرداختیم که مشروح آن تقدیم مخاطبان گرامی می شود.

 

* برخی نمایندگان مجلس اخیراً اعلام کرده اند که فرصتی برای تغییر در بودجه ندارند و باید به همین ترتیبی که از سوی دولت تعیین شده است تصویب شود. با توجه به این که منابع مهم درآمدی، مالیات و ارزآوری از فروش نفت است، آیا به نظر شما در سال 98 میزان فروش نفت و درآمدهای مالیاتی به گونه ای خواهد بود که هزینه های کشور را تامین کند؟

صحبت درخصوص بودجه نتیجه دیگری به جز اتلاف وقت به دنبال ندارد. هر سال یک سندی برای دخل و خرج کشور نوشته می شود و به تصویب می رسد و تا پایان سال نیز اجرا می شود و یا این که خیر محقق نمی شود و کسی نیز نمی پرسد چرا اجرا نشد. بخش عظیمی از بودجه مربوط به هزینه هاست و باید این نکته مهم را مورد توجه قرار دهیم که این برنامه مالی یک سال کشور براساس چه استراتژی تدوین و تصویب شده است و نقش بخش خصوصی در آن تا چه اندازه است و هزینه های عمرانی که موجبات رونق کسب و کار را فراهم می کند تا چه اندازه محقق شده است. وقتی در بودجه چنین مسائل مهمی در نظر گرفته نمی شود و همه هزینه ها و اعداد و ارقام به صورت فرضی است طبیعتاً نمی توان امید به تحقق آن ها داشت. در چنین شرایطی نه می توان روی فروش نفت رقمی را به عنوان پیش بینی تخمین دقیقی کنیم و نه این که می توانیم امید به دریافت مالیات ها داشته باشیم. در چنین شرایطی باید گفت تا زمانی که در بخش درآمد با مشکل مواجه شویم درخصوص تأمین هزینه‌ها نمی توان اظهارنظر کرد.

 

* درخصوص تغییراتی که از سوی نمایندگان مجلس در بودجه اعمال می‌شود تصور می‌کنید که تا چه اندازه شاهد تغییر رقم ها باشیم؟

در بهترین حالت ممکن است 4 الی 5 درصد تغییر در بودجه ایجاد شود. تغییر چند درصدی در بودجه ای که برایش چند سناریو تعیین شده است بسیار ناچیز است. درخصوص افزایش نرخ مالیات نیز باید این نکته بسیار مهم را موردتوجه قرار داد که افزایش این میزان تاثیری ندارد و حتی مشکلاتی نیز برای کسبه ایجاد می‌کند. راهکار اصلی این است که مالیات بیشتری از گستره بیشتری از افراد اخذ شود. اگر مالیات بالا و فشار اصلی بر فعالان اقتصادی باشد به دلیل این که فضای کسب و کار بسیار نامناسب است ما شاهد رکود خواهیم بود. در شرایط کنونی به اندازه کافی مشکلات و موانع بر سر راه فعالان اقتصادی وجود دارد که اگر بیش از این شاهد آوار مشکلات بر آن ها باشیم، نمی توانیم انتظار رونق در بازار را داشته باشیم؛ چراکه به دنبال افزایش مالیات‌ها اقداماتی در زمینه افزایش قیمت ها صورت خواهد گرفت و مردم نیز که قدرت خریدشان ترمیم نشده و حتی روز به روز نیز کاهش یافته است، توان مالی برای تهیه حتی کالاهای اساسی زندگی شان را نخواهند داشت و مجدد به شرایط چند سال قبل یعنی همان رکود تورمی بازمی‌گردیم که این شرایط برای تولیدکنندگان، تجار، کسبه و مردم اصلاً مناسب نیست.

 

* به نظر شما درخصوص فراریان مالیاتی که متاسفانه تعدادشان کم نیز نیست، چه سیاستی باید در پیش گرفته شود؟

باید تصمیماتی اتخاذ شود که امکان فرار مالیاتی به حداقل برسد؛ چراکه همواره افرادی بانفوذ هستند که از پرداخت مالیات سر باز می زنند و ما با فرار مالیاتی مواجه هستیم. در غیر این صورت تنها بالا بردن میزان مالیات ها دردی درمان نمی کند. در شرایط کنونی مشخص نیست که صادرکنندگان با توجه به صدور بخشنامه های جدید چه وضعیتی خواهند داشت. تولیدکنندگان نیز با هزینه بالای تولید مواجه هستند. علاوه بر این واردکنندگان با توجه به نوسانات دلار با مسائل مالی پیچیده ای مواجه هستند، بالا بردن نرخ مالیات فقط مشکل بر مشکلات شان می افزاید و توجیه اقتصادی و منطقی ندارد. به نظر من بودجه نویسی از ابتدا در کشور ما اقدامی عبث بوده است و در شرایط کنونی نیز باید گفت کاملاً بی مورد است؛ چراکه نه منابعش قابل اتکاست و نه مصارفش مشخص است. در جریان چکش کاری بودجه در بهارستان ساعت های بسیاری صرف می شود که بهتر است این هزینه در بخش‌های مهم تر صرف شود و بودجه اصلاً به مجلس تقدیم نشود تا زمان و هزینه کمتری اتلاف شود. در شرایط کنونی به واقع در شرایط جنگ اقتصادی به سر می بریم و ضروری است که همه سیاست ها و تصمیمات براساس منافع مردم باشد و ذهن مسؤولان معطوف به جبران کمبودها شود نه انجام فعالیت های تکراری و بدون نتیجه.

کانال تلگرام

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.