بانک توسعه تعاون بانک ملی
روزنامه نوآوران - 1403/02/08
شماره 2456 - تاریخ 1403/02/08
آخرین اخبار
سیدصالحی: نکونام کار بزرگی کرد/ تیمی موفق می‌شود که میانه زمین را تصاحب کند
ارائه حوزه های چهارگانه همکاری های معدنی ایران و آفریقا
رشد 16.3 درصدی تولید فولاد خام ایران
حیات در فلات مرکزی با اجرای خط یک پروژه انتقال آب خلیج فارس
امکان مشارکت سودآور مردم در بخش معدن فراهم می شود
افتتاح خانه بهداشت کارگری در محل طرح فولاد سازی قروه
رعایت الزامات حوزه HSE همگام با روند توسعه، در اولویت ایمیدرو قرار گیرد
پوستر نوزدهمین دوره اعطای مدرک به حافظان قرآن کریم رونمایی شد
هوش مصنوعی آرتروز زانو را ۸ سال زودتر پیش‌بینی می‌کند
اظهارات ضد و نقیض درباره یک مهمان‌ ویژه
آخرین وضعیت بازار رمزارزها در جهان
کدام کشورها بیشترین حاجی را دارند؟
قالیباف: مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی فقط یک درصد از افراد جامعه را شامل می‌شود
عملکرد سه ماهه ۱۲ صندوق بخشی فعال در بازار سرمایه با صدرنشینی "سمان"
عملکرد سه ماهه ۱۲ صندوق بخشی فعال در بازار سرمایه با صدرنشینی "سمان"
پذیره نویسی ۲۰۰ میلیارد تومانی اوراق مرابحه "سیرنگ" با نرخ سود ۲۳ درصدی
پذیره نویسی ۲۰۰ میلیارد تومانی اوراق مرابحه "سیرنگ" با نرخ سود ۲۳ درصدی
بزرگداشت شهدای مدافع سلامت در قطعه 50 گلزار شهدای بهشت زهرا (س)
جلب مشارکت مردمی در پشتیبانی و مراقبت از طرح ساماندهی آسیب های اجتماعی
سیمای شبانه 7 بوستان منطقه 19 با اصلاح و تعمیر ۱۷۷ شعله از ابتدای سال روشن تر شد
نصب سازه پرتابل فرهنگی درجوار اماکن مذهبی وکانون تجمعات مردمی
ارزیابی امکانات، تجهیزات و ملزومات نگهداشت فضای سبز منطقه ٦ تهران
جمع آوری تابلوهای غیرمجاز از سطح منطقه۵
از ساماندهی کیوسک‌های مطبوعاتی تا اصناف و مشاغل مزاحم
اهمیت فرهنگ‌سازی در ارتقای مسئولیت اجتماعی حفظ محیط زیست
برگزاری همایش "پیاده روی خانوادگی " در بوستان جنگلی سرخه حصار
افتتاح اولین دبیرخانه کانون نوجوانان منطقه 13
تحکیم بستر آسفالت بزرگراه آزادگان و تعریض و ایمن‌سازی کندروی شرقی این بزرگراه در تقاطع با بزرگراه شهید لشگری
ایمن سازی و زیباسازی ۵۲ دستگاه پل عابر پیاده در منطقه ۲۱
بازرسی کارشناسان اداره HSE از سطح نواحی
اجرای عملیات رنگ آمیزی المان های بوستانی - عمرانی و ترافیکی در بوستان جنگلی یاس فاطمی
بازدید وزیر کشور از پروژه های سازمان نوسازی شهر تهران
با همکاری شهرداری تهران بسته‌های ویژه نوسازی بافت فرسوده تدوین می شود
برگزاری آیین افتتاحیه زورخانه ده ونک با حضور مسئولان شهری پایتخت و پیشکسوتان ورزش باستانی
از احداث بیمارستان جدید در منطقه تا منتقل شدن خط راه آهن تهران-اهواز
اجرای طرح همیاران آرامش در منطقه۲۲
آغاز بکار نخستین خانه خلاقیت و نوآوری در منطقه ۲۲ تهران
برگزاری جلسه عملیاتی طرح های تحولی خدمت در سال ۱۴۰۳
آغاز طرح ویژه الگوی خدمت در معابر منتخب منطقه ۱۶
برپایی میز خدمت سلامت و ویزیت رایگان کارکنان در منطقه ۱۶
شناسایی و پلمپ ایستگاه غیر مجاز پسماند در بازار حضرتی منطقه ۱۲
لزوم برنامه ریزی جهت انجام به موقع پروژه های احداثی منطقه در سال ۱۴۰۳
اطلس جامع منابع آلاینده در منطقه۲ تدوین شد
ایران به هاب ترانزیت داده نزدیک می‌شود؟
روایتی از تشابه ماجرای بابک خرمدین با فیلمی که نامش تغییر کرد
آفریقا؛ قاره فرصت‌ها/ موانع همکاری‌های تجاری ایران و آفریقا چیست؟
واکنش به کشتار در غزه؛ حقیقت جنبش‌های دانشجویی در آمریکا
کنعانی: توسل به ابزار تحریم خللی در عزم ایران ایجاد نمی‌کند
رفتار غیرانسانی آمریکا نسبت به دانشجویان معترض شرم‌آور است/ دانشگاهیان جهان باید خون گریه کنند
رئیسی: جمهوری اسلامی تحریم‌ناپذیر است
تلاش برای ارتقاء همکاری های حداکثری شرکای اجتماعی حوزه سلامت
طرح ساماندهی آسیب‌های اجتماعی در منطقه ۶ تهران با قوت ادامه دارد
کد خبر: 183243 | تاریخ : ۱۳۹۷/۱۱/۳۰ - 15:04
خنده‌ای تحت تاثیر یک اتفاق تلخ / تئاتر شهری برای اهواز ایجاد شود
گفت‌وگوی به بهانه «تاکسیدرمی» در جشنواره‌ی تئاتر فجر

خنده‌ای تحت تاثیر یک اتفاق تلخ / تئاتر شهری برای اهواز ایجاد شود

کارگردان نمایش «تاکسیدرمی» که از زاویه جدیدی به جنگ ایران و عراق پرداخته، معتقد است: ما نیازی به خندیدن و یا خنداندن تماشاگر نداشتیم، زیرا اگر خنده‌ای هم به وجود بیاورد، خنده‌ای متاثر از یک اتفاق تلخ است.

نوآوران آنلاین- نمایش «تاکسیدرمی» که در بخش مسابقه تئاتر ایران دو، سی‌وهفتمین جشنواره تئاتر فجر حضور پیدا کرده، دست به بیان روایتی جدید از دفاع مقدس زده است.

مجتبی رستمی‌فر که طراح صحنه و کارگردان این اثر بوده خود بچه اهواز است و جنگ را از نزدیک لمس کرده، او در این باره به ایسنا گفت: هنوز هم اثرات جنگ در زندگی ما وجود دارد. هنوز هم بچه‌هایی به دنیا می‌آیند که در اثر تأثیرات شیمیایی‌ها و حملات جنگ با مشکل به دنیا می‌آیند به همین دلیل می‌خواهم نمایشم را به تمام مردم زجر کشیده اهواز تقدیم کنم و امیدوارم روزی در این شهر که سرمایه بسیار زیادی دارد، حداقل یک مرکز تئاتر شهر ایجاد شود.

کارگردان این نمایش معتقد است: «تاکسیدرمی» موضوعیت این اثر حول محور جنگ و دفاع مقدس است. اما این‌بار با نگاه محیط زیستی و توجه به اقلیم خوزستان.

در این نمایش تمامی شخصیت‌ها حیوان هستند، حیوانات اهلی که زندگیشان در خلال جنگ ایران و عراق دچار مشکل شد و جنگ بر روی زندگی آنها هم تأثیرات زیادی گذاشته است. به این ترتیب حیواناتی چون کبوتر، گربه، خر، وزغ، سگ، ماهی و خرچنگ و … از کاراکترهای «تاکسیدرمی» هستند.

رستمی‌فر با بیان اینکه حوزه کاری‌اش و رسول حق‌جو که نویسنده این نمایش بوده، حوزه جنگ و دفاع مقدس است درباره این تفاوت نگاهی که به مقوله جنگ ایران و عراق داشتند، توضیح داد: همیشه تلاش‌مان این بوده که از دریچه متفاوتی و از منظر حیوانات به مقوله جنگ نگاه کنیم بنابراین، این‌بار به سراغ مشکلات محیط زیستی و زیست بوم این منطقه رفتیم که هنوز که هنوزه بعد از گذشت حدود ۳۰ سال همچنان اثرات آن پا برجاست. محیط زیست این منطقه در اثر جنگ با مشکلاتی مواجه شد، زیست بوم تغییر کرد و به این نتیجه رسیدیم که حیوانات هم بر اثر جنگ دچار مشکلاتی شدند.

همانطور که در کاتالوگ این نمایش آورده شده است، بخشی از قسمت‌های این نمایش مستند است؛ از شکسته شدن «حصر خرمشهر» که پس از ۵۷۸ روز اشغال در سوم خرداد ۶۱ صورت گرفت تا گردان «قاطریزه» که در منطقه جنوب غربی کردستان مستقر بودند و به دلیل کوهستانی و صعب العبور بودن منطقه، تجهیزات، نیروها و حتی بازگرداندن مجروحان و پیکر شهدا از خط مقدم از قاطر استفاده می‌کردند، تا شهری به نام «رُفَیِع» که همه ساکنان آن از مردم عرب و شیعه خوزستان بودند که بعد از شروع جنگ تمام ساکنان آن مجبور به ترک محل زندگی‌شان شدند را می‌توان مثال زد که در این نمایش هست.

دکور این نمایش در کنار طراحی لباس و کاراکترهای آن از عوامل جذابیت این اثر بود، زمین صحنه پوشیده از خاک بود و جعبه‌های مهمات و نمادهایی از جنگ در بخش‌های مختلف آن به چشم می‌خورد و همین اِلِمان‌ها یادآور فضای جنگ بود. حتی پوششی که برای هر یک کاراکترهای این نمایش طراحی شده بود نشانی از جنگ داشت و به طور مثال صدف حلزون، یک کوله پشتی نظامی بود یا حتی لباس قورباغه و وزغ نیز به همین ترتیب یادآور فضای جنگ بود.

بر همین اساس کارگردان این نمایش درباره نمادسازی‌ها و نحوه طراحی صحنه، لباس و دکور «تاکسیدرمی» نیز توضیح داد: نگاهی که من به طراحی صحنه داشتم به بحث محیط زیستی برمی‌گردد که هنوز اثرات جنگ در شهرهای مختلف وجود دارد و هنوز وقتی در خوزستان که قدم می‌زنید نخل‌هایی را می‌بینید که از بین رفته‌اند و یا خاک این منطقه پر از آثار جنگ است. در بخش طراحی لباس هم با مواردی مواجه بودیم که باید به آنها توجه می‌کردیم. تمام شخصیت‌های اصلی ما حیوانات بودند بنابر این باید نمادسازی درستی انجام می‌دادیم اما نمی‌توانستیم از لباس‌های عروسکی و حیوانات استفاده کنیم زیرا در آن صورت نمایش ما از جدی بودن خود خارج می‌شد و اشتباهاً جز آثار کودک و نوجوان قرار می‌گرفت.

در زمان اجرای این نمایش بارها پیش آمد که مخاطبان از برخی دیالوگ‌های نمایش می‌خندیدند اما رستمی‌فر معتقد است که ما نیازی به خندیدن و یا خنداندن تماشاگر نداشتیم زیرا اگر خنده‌ای هم به وجود بیاورد، خنده تلخی است. اما با این حال بعد از اجرای این نمایش تعدادی از تماشاگران پیش من آمدند و بیان کردند فکر نمی‌کردیم برای حیوانی، بخواهیم گریه کنیم.

او ادامه داد: در قرارداد ما با مخاطب تمامی کاراکترها حیوان هستند بنابراین در این نمایش ما با تعدادی حیوان مواجه می‌شویم که خود شخصیتی مجزا دارند. تنها هدف ما این بود که می‌خواستیم تأثیرات جنگ را بر روی این حیوانات نشان دهیم.

کارگردان این اثر نمایشی در بخش پایانی این گفت‌وگو درباره مشکلات حضورشان در این جشنواره و هزینه‌هایشان بیان کرد: در تئاتر همیشه مشکلات مالی وجود داشته است، مخصوصاً برای گروه‌های نمایشی که می‌خواهند از شهرستان در یک جشنواره حضور پیدا کنند و اگر آنها دکور سنگینی هم داشته باشند دیگر همه چیز سخت‌تر می‌شود. واقعاً هزینه‌ها و مشکلات سرسام‌آور شده است اما خوشبختانه کمک هزینه ورودی که قرار بود جشنواره پرداخت بکند به دست گروه‌ها رسیده است.

نمایش «تاکسیدرمی» به نویسندگی رسول حق‌جو، کارگردانی مجتبی رستمی‌فر و بازی ناصر آل خمیس، امجد جلالی، حسین گلچین زاده، سید احمد موسوی راد، میلاد هارونی در جشنواره‌ی تئاتر فجر روی صحنه رفت.

کانال تلگرام

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.