بانک توسعه تعاون بانک ملی
روزنامه نوآوران - 1403/02/16
شماره 2461 - تاریخ 1403/02/16
آخرین اخبار
شناسایی و پلمپ۲ خانه پلاک قرمز در ناحیه۱ منطقه۶
اجرای طرح ضربتی پاکسازی و جمع‌آوری بساط گستران محور هفت تیر
زمین پاک ، شهروند مسئول
اجرای طرح کوچه به کوچه در معابر ناحیه۷
مناسب سازی و بهسازی ۹۶ نقطه از معابر جهت معلولین و سالمندان در منطقه ۲۱
بررسی فعالیت های سال ۱۴۰۲ شهرداری منطقه ۲۱ در حوزه زنان
تداوم برگزاری جلسات پیگیری وضعیت نگهداشت بوستانها در منطقه ۴
تقدیر و قدردانی از همکاری اعضای دوام محلات ۲۰ گانه منطقه ۴ در هفته سلامت
درخواست تسهیلات طرح پذیرنده ملی هم آنلاین شد
درخواست تسهیلات طرح پذیرنده ملی هم آنلاین شد
مدیرعامل بانک ملی ایران با پیامی «روز معلم» را تبریک گفت
مدیرعامل بانک ملی ایران با پیامی «روز معلم» را تبریک گفت
برگزاری جلسه بررسی ۳۱ پروژه شاخص شهرداری منطقه ۴ در طرح ویژه کوک چهارم
امضای بیش از ۵۷ درصد از کل تعهدات پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن در بانک مسکن
امضای بیش از ۵۷ درصد از کل تعهدات پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن در بانک مسکن
مدیرعامل بانک در سومین نشست صمیمی با معاونان ادارات ستادی: بین منافع پست بانک ایران و کارکنان بانک مرزی وجود ندارد
مدیرعامل بانک در سومین نشست صمیمی با معاونان ادارات ستادی: بین منافع پست بانک ایران و کارکنان بانک مرزی وجود ندارد
سرویس‌دهی در خط ۵ مترو به حالت عادی بازگشت
دیدار دکتر بهزاد شیری مدیر عامل پست بانک ایران با کارکنان شرکتی مستقر در ستاد بانک
دیدار دکتر بهزاد شیری مدیر عامل پست بانک ایران با کارکنان شرکتی مستقر در ستاد بانک
توجه به حوزه‌های نوآورانه در صنعت بانکداری در صدر برنامه‌های بانک سینا قرار دارد
توجه به حوزه‌های نوآورانه در صنعت بانکداری در صدر برنامه‌های بانک سینا قرار دارد
بازدید شهردار منطقه ۱۶ از ساختمان مرکز جامعه پذیری
چک‌های ۱ میلیارد ریالی به دست برندگان وین‌کارت رسید
چک‌های ۱ میلیارد ریالی به دست برندگان وین‌کارت رسید
بانک شهر استفاده از ریال دیجیتال برای پرداخت های خرد شهری را عملیاتی می کند
بانک شهر استفاده از ریال دیجیتال برای پرداخت های خرد شهری را عملیاتی می کند
برگزاری مراسم تکریم از پاکبانان مناطق ۳ و ۶ پایتخت به مناسبت روز کارگر
عملیات بهسازی و ایمن سازی خیابان راجیان انجام شد
تحقق ۶۶ درصدی سهمیه بانک دی در قانون جهش تولید مسکن
تحقق ۶۶ درصدی سهمیه بانک دی در قانون جهش تولید مسکن
کودکان منطقه2 به طرح نوماند پیوستند
پرداخت بیش از ۲۲۷ میلیارد ریال وام قرض الحسنه ازدواج و فرزندآوری
پرداخت بیش از ۲۲۷ میلیارد ریال وام قرض الحسنه ازدواج و فرزندآوری
ارتقای ایمنی بزرگراه یادگار امام (ره) با جایگزینی نیوجرسی به جای گاردریل
پیام تبریک مدیرعامل بانک آینده به مناسبت روز معلم
پیام تبریک مدیرعامل بانک آینده به مناسبت روز معلم
تقدیر مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران از عملکرد شعب استان تهران
تقدیر مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران از عملکرد شعب استان تهران
شعبه استهبان بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در استان فارس افتتاح شد
شعبه استهبان بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در استان فارس افتتاح شد
اجرای پوشاننده جداره ها و المان های نواحی شش گانه منطقه ۱۲
تمجید مدیرکل دادگستری استان فارس از عملکرد بانک قرض‌الحسنه مهر ایران
تمجید مدیرکل دادگستری استان فارس از عملکرد بانک قرض‌الحسنه مهر ایران
جدیدترین تمهیدات بانک صادرات ایران برای پشتیبانی از دانش‌بنیان‌ها اعلام شد
جدیدترین تمهیدات بانک صادرات ایران برای پشتیبانی از دانش‌بنیان‌ها اعلام شد
ادای احترام و گلباران محل شهادت استاد مطهری در منطقه ۱۲
تونل نوری ثابت در منطقه 17افتتاح شد
اجرای عملیات گاردکوبی در بزرگراه شهید چراغی
میزبانی از یک هزار بانوی تهرانی در بوستان ریحانه چیتگر
ساماندهی و به‌زراعی درختان در سایت نگهداری حیات وحش چیتگر
افتتاح سایت پرنده‌نگری در شمال‌غربی پایتخت
فولاد مباركه بزرگترین صادركننده غیرنفتی و اولین صادركننده در زنجیره صنایع معدنی در سال 1402
فولاد مباركه بزرگترین صادركننده غیرنفتی و اولین صادركننده در زنجیره صنایع معدنی در سال 1402
كارگران؛ پیشرانان شریف جبهه جهاد اقتصادی
كارگران؛ پیشرانان شریف جبهه جهاد اقتصادی
كارگران؛ پیشرانان شریف جبهه جهاد اقتصادی
«قدردان‌تان هستم»
«قدردان‌تان هستم»
از فولاد هرمزگان به عنوان واحد نمونه کارفرمایی تقدیر شد
از فولاد هرمزگان به عنوان واحد نمونه کارفرمایی تقدیر شد
تجلیل بنیاد ملی نخبگان از مدیرعامل فولاد هرمزگان
تجلیل بنیاد ملی نخبگان از مدیرعامل فولاد هرمزگان
پیام تبریک مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان به مناسبت روز جهانی کار و کارگر؛ منویات مقام معظم رهبری سرلوحه کار در فولاد هرمزگان
پیام تبریک مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان به مناسبت روز جهانی کار و کارگر؛ منویات مقام معظم رهبری سرلوحه کار در فولاد هرمزگان
برگزاری اجتماع بزرگ شهادت امام جعفر صادق (ع) در منطقه 13
اصلاح چهره پایتخت با تداوم طرح ساماندهی فوریت‌های آسیب‌های اجتماعی
۸۳ مصوبه ارمغان بازدید دوره ای برای رفع مشکلات محلی منطقه ۱۵
افزایش نظارت نواحی بر کیفیت خدمت رسانی و نگهداشت شهر
ملاقات با المپیک در نمایشگاه سامسونگ
شبهای بوستان شقایق منطقه 19 با تعویض ۲۸۵ پروژکتور در 25 برج نوری زیباتر شد
شهروندان محله شهید کاظمی منطقه 19 صاحب زمین چمن مصنوعی نو شدند
کد خبر: 184896 | تاریخ : ۱۳۹۷/۱۲/۲۶ - 18:59
تعیین قیمت خودرو با توجه به حاشیه بازار انجام شود
بررسی تلاطمات بازار خودرو در گفت‌و‌گوی نوآوران با کارشناس خودرو

تعیین قیمت خودرو با توجه به حاشیه بازار انجام شود

آرزو قادری / روزنامه نگار

نوآوران آنلاین- این روزها همه بحث ها پیرامون قیمت های بالا در بازار خودروست. در این میان شاید مقصر اصلی خودروسازان تلقی شوند، اما این نکته را نباید از نظر دور داشت که هزینه تولید تا اندازه ای بالا رفته است که دیگر چاره ای برای جبران زیان های مالی در مسیر تولید ندارد. تا زمانی که مشکلات مورد توجه قرار نگیرد همین تلاطمات باقی خواهد ماند و به سال آینده نیز سرایت می کند. خوشبختانه اخیراً قیمت ارز ثبات را تجربه کرده و با مدیریت بازار تا حدی مشکلات کاهش یافته است، اما خود صنعت خودرو نیز مشکلاتی ریشه ای و ساختاری دارد که در کنار بالا رفتن هزینه ها خود به تنهایی مشکلاتی را ایجاد کرده است.

در همین خصوص به گفت و گو با امیرحسن کاکایی، استاد دانشگاه و کارشناس حوزه خودرو پرداختیم که مشروح آن تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.

 

* از ابتدای سال جاری بازار خودرو روزهای بسیار ناآرامی را تجربه کرد، اما این تلاطمات در ماه های پایانی سال به بدترین وضعیت خود رسید. پیش تر هشدارهایی در این خصوص مطرح شد اما موردتوجه قرار نگرفت. به نظر شما علت اصلی این وضعیت چیست؟ این آشفتگی ها ناشی از نقش آفرینی دلالان است و یا این که صنعت خودروسازی با مشکلاتی جدی مواجه شده است؟

چند عامل در ایجاد شرایط فعلی نقش آفرینی می کند. برخی معضلات از ابتدای سال 97 آغاز شد؛ درحقیقت باید گفت مشکلات خودساخته ای ایجاد شد. از جمله این که در نظام گمرکی برخی اقدامات از خودروسازان و قطعه سازان خواسته شد که به شدت روند تولید را از همان اوایل سال 97 و پیش از اجرای تحریم ها کاهش داد. همزمان نیز قیمت نهاده های تولید بالا رفت، اما دولت برای این که از بروز ناآرامی در بازار خودرو جلوگیری کند اقدام به قیمتگذاری دستوری غلط در این بازار کرد که این امر موجب ایجاد قیمت های حاشیه ای در بازار شد. دولت باید با اتخاذ تصمیمات منطقی مانع از بروز بحران در بازار خودرو می شد. چند ماه پیش نیز دولت تصمیم گرفت قیمت ها را به نحو صحیحی اصلاح کند تا قیمت ها در حاشیه بازار کاهش یابد و بساط دلالان برچیده شود، اما متأسفانه وزیر صنعت، معدن و تجارت عقب نشینی کرد و این موضوع در ابهام رفت. از دیگر سو نیز در روزهای پایانی سال که همواره شاهد افزایش قیمت ها بودیم و این بازار نیز از چنین رویه ای بی بهره نبود، گرانی را تجربه کرد. در سال گذشته مردم سرمایه های سرگردان شان را وارد بازارهایی همچون ارز و سکه می کردند، اما در سال 97 این بازارها قابلیت سرمایه گذاری نداشت و مردم نیز نقدینگی شان را وارد بازار خودرو کردند و تقاضا یکباره افزایش یافت که همزمان با آن میزان تولید خودروسازان دیگر پاسخگوی نیازهای مردم نبود و به این ترتیب شاهد کشش قیمت ها بودیم و همچنین با فعالیت دلالان در بازار خودرو، حاشیه سود نیز افزایش یافت. البته دلایل ریشه ای تر نیز در بروز بحران در این بازار مؤثر بود؛ برای نمونه می توان به ضعف های ریشه ای در صنعت خودرو اشاره کرد که به راحتی نیز رفع نمی شود.

 

* شما چه توصیه‌هایی برای خروج از این شرایط دارید؟

به نظر من قیمتگذاری خودرو باید در حاشیه بازار باشد. نکته مهمی نیز که در حال حاضر باید موردتوجه قرار گیرد این است که اگر قرار باشد مجدد قیمت ها دستوری پایین نگه داشته شوند، قطعاً قیمت ها بالاتر خواهد رفت. قیمت خودرو تنها همان قیمتی نیست که خودروساز تعیین می کند و آن قیمتی که ما با آن مواجه هستیم در اصل قیمت حاشیه بازار است، اگر ارزان ترین خودروی دنیا را هم در ایران داشته باشیم، اما کف بازار تعیین کننده قیمت‌هاست و این معضلی است که با آن مواجه هستیم. پرواضح است که در حال حاضر قیمتگذاری دستوری سیاستی بسیار غلطی بود که اجرا و موجب هیجان در بازار شد، اما اصل ماجرا این است اکنون درگیر جنگ اقتصادی هستیم و قیمت هزینه‌های تولید به معنای واقعی کلمه افزایش یافته است و حتی بسیاری از مواد اولیه ما که در داخل کشور تولید می‌شود نیز افزایش قیمت 5/2 برابری را در یک سال گذشته تجربه کردند. متأسفانه قیمتگذاری ها در ایران براساس میزان دلار و نوسانات آن محاسبه می شود، اما مشکل دیگر که موجب کند شدن روند تولید شده تحریم های اعمال شده علیه ایران است. متأسفانه هیچ مسؤولی به دنبال سیاستگذاری در این حوزه نیست که مشکل را رفع کند و همه تمرکزها بر افزایش قیمت خودرو است. در حال حاضر وزارت صنعت بر خودروسازان فشار آورد که بتواند کمبود تولید را جبران کنند، اما مشکل اساسی همچنان پابرجاست که امیدواریم مسؤولان برای رفع معضلات صنعت خودرو راهکارهایی اتخاذ و اجرایی کنند تا زیرساخت ها تقویت شود. متاسفانه تاکنون این اتفاق به دلیل نداشتن صرفه اقتصادی هیچ گاه در ایران صورت نگرفته است. لذا دولت باید این مهم را موردتوجه قرار دهد و صرفه اقتصادی در راستای تقویت زیرساخت ها را ایجاد کند؛ چراکه اگر دولت قصد دارد صنعت خودرویی داشته باشد که در این جنگ اقتصادی مقاومت کند باید برنامه هایی مدون و منسجم را تدوین و اجرایی کند.

کانال تلگرام

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.