بانک توسعه تعاون بانک ملی
روزنامه نوآوران - 1403/02/10
شماره 2458 - تاریخ 1403/02/10
آخرین اخبار
پوستر نوزدهمین دوره اعطای مدرک به حافظان قرآن کریم رونمایی شد
بازپیرایی فضای سبز و کاشت بیش از 500 اصله درخت در 5 محور منطقه 19
محور شریانی بزرگراه آزادگان در محدوده منطقه 19جان تازه ای گرفت
اجرای طرح «کوچه به کوچه خدمت» در محلات منطقه ۱۹
نظارت های ستادی نواحی منطقه ۱۹ در سال جدید با بازدید از محور ویژه در ناحیه ۲ آغاز شد
اجرای طرح آراستگی"خونه به خونه" درمحدوده نواحی شش‌گانه منطقه ٦ تهران
پاتک شهرداری منطقه٦ تهران برای جلوگیری از حمله سفیدبالک‌ها
پروژه بوستان محله جوادیه از مرز پیشرفت ۹۰٪ عبور کرد
بهره‌گیری از ظرفیت شوراهای در تحقق شعار سال
هوای پاک،مسئول پاسخگو، شهروند مسئول
پاکسازی ۷۰ هزار متر مربع زمین های بایر در منطقه ۲۱
اجرای ۶ هزار و ۲۵۰ مترطول عملیات آبرسانی در منطقه ۲۱
برگزاری همایش پیاده‌روی خانوادگی و رویداد مثبت ۱۰۰ در بوستان بزرگ ولایت
واردات ۱.۸ میلیارد دلاری طلا برای رفع تعهدات ارزی
سیدصالحی: نکونام کار بزرگی کرد/ تیمی موفق می‌شود که میانه زمین را تصاحب کند
ارائه حوزه های چهارگانه همکاری های معدنی ایران و آفریقا
رشد 16.3 درصدی تولید فولاد خام ایران
حیات در فلات مرکزی با اجرای خط یک پروژه انتقال آب خلیج فارس
امکان مشارکت سودآور مردم در بخش معدن فراهم می شود
افتتاح خانه بهداشت کارگری در محل طرح فولاد سازی قروه
رعایت الزامات حوزه HSE همگام با روند توسعه، در اولویت ایمیدرو قرار گیرد
پوستر نوزدهمین دوره اعطای مدرک به حافظان قرآن کریم رونمایی شد
هوش مصنوعی آرتروز زانو را ۸ سال زودتر پیش‌بینی می‌کند
هوش مصنوعی آرتروز زانو را ۸ سال زودتر پیش‌بینی می‌کند
اظهارات ضد و نقیض درباره یک مهمان‌ ویژه
آخرین وضعیت بازار رمزارزها در جهان
کدام کشورها بیشترین حاجی را دارند؟
قالیباف: مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی فقط یک درصد از افراد جامعه را شامل می‌شود
عملکرد سه ماهه ۱۲ صندوق بخشی فعال در بازار سرمایه با صدرنشینی "سمان"
عملکرد سه ماهه ۱۲ صندوق بخشی فعال در بازار سرمایه با صدرنشینی "سمان"
پذیره نویسی ۲۰۰ میلیارد تومانی اوراق مرابحه "سیرنگ" با نرخ سود ۲۳ درصدی
پذیره نویسی ۲۰۰ میلیارد تومانی اوراق مرابحه "سیرنگ" با نرخ سود ۲۳ درصدی
بزرگداشت شهدای مدافع سلامت در قطعه 50 گلزار شهدای بهشت زهرا (س)
جلب مشارکت مردمی در پشتیبانی و مراقبت از طرح ساماندهی آسیب های اجتماعی
سیمای شبانه 7 بوستان منطقه 19 با اصلاح و تعمیر ۱۷۷ شعله از ابتدای سال روشن تر شد
نصب سازه پرتابل فرهنگی درجوار اماکن مذهبی وکانون تجمعات مردمی
ارزیابی امکانات، تجهیزات و ملزومات نگهداشت فضای سبز منطقه ٦ تهران
جمع آوری تابلوهای غیرمجاز از سطح منطقه۵
از ساماندهی کیوسک‌های مطبوعاتی تا اصناف و مشاغل مزاحم
اهمیت فرهنگ‌سازی در ارتقای مسئولیت اجتماعی حفظ محیط زیست
برگزاری همایش "پیاده روی خانوادگی " در بوستان جنگلی سرخه حصار
افتتاح اولین دبیرخانه کانون نوجوانان منطقه 13
تحکیم بستر آسفالت بزرگراه آزادگان و تعریض و ایمن‌سازی کندروی شرقی این بزرگراه در تقاطع با بزرگراه شهید لشگری
ایمن سازی و زیباسازی ۵۲ دستگاه پل عابر پیاده در منطقه ۲۱
بازرسی کارشناسان اداره HSE از سطح نواحی
اجرای عملیات رنگ آمیزی المان های بوستانی - عمرانی و ترافیکی در بوستان جنگلی یاس فاطمی
بازدید وزیر کشور از پروژه های سازمان نوسازی شهر تهران
با همکاری شهرداری تهران بسته‌های ویژه نوسازی بافت فرسوده تدوین می شود
برگزاری آیین افتتاحیه زورخانه ده ونک با حضور مسئولان شهری پایتخت و پیشکسوتان ورزش باستانی
از احداث بیمارستان جدید در منطقه تا منتقل شدن خط راه آهن تهران-اهواز
اجرای طرح همیاران آرامش در منطقه۲۲
آغاز بکار نخستین خانه خلاقیت و نوآوری در منطقه ۲۲ تهران
کد خبر: 188866 | تاریخ : ۱۳۹۸/۴/۲۴ - 17:20
روایت یک فیلم فلسفی با دوربین مداربسته

روایت یک فیلم فلسفی با دوربین مداربسته

محمدرضا لطفی کارگردان فیلم سینمایی «ریست» که پیش از این یکی از آثارش در «هنر و تجربه» اکران خوبی داشته، ضمن تشریح تجربه تازه خود در فیلمسازی معتقد است این گروه سینمایی دچار آفت شده است.

نوآوران آنلاین- محمدرضا لطفی کارگردان فیلم سینمایی «ریست» در گفت‌وگو با مهر درباره مراحل ساخت این اثر گفت: درباره این فیلم باید عنوان کنم که یک سال مرحله تحقیق و ۲ سال نگارش فیلمنامه «ریست» زمان برد، درواقع از بهمن ۹۵ با سیدامیر سیدزاده برای تولید این فیلم به توافق رسیدیم و از فروردین ماه ۹۶ مقدمات ابتدایی ساخت «ریست» را فراهم کردیم و در نهایت در اسفندماه ۹۷ این کار را کلید زدیم سرانجام هم اواخر فروردین امسال فیلمبرداری این اثر تمام شد. وی ادامه داد: در حال حاضر حدود ۵۰ درصد از تدوین این کار توسط بابک قائم انجام شده است. البته هنوز برای صداگذاری و ساخت موسیقی با کسی به نتیجه‌ای نرسیده‌ایم. ضمن اینکه این فیلم پست پروداکشن سختی دارد به طوری که فکر می‌کنم «ریست» در مهر یا آبان ماه آماده نمایش شود.

وی با اشاره به ساختار این فیلم عنوان کرد: «ریست» از دریچه دوربین‌های مداربسته روایت و فرم و ساختار آن برای اولین بار در ایران پیاده می‌شود درواقع ساختار این فیلم به این شکل است که ما به فراخور صحنه، بعضی جاها با ۷، بعضی مواقع با ۵ دوربین و… داستان را روایت می‌کنیم ولی زاویه نگاه کلی فیلم از دریچه دوربین‌های مدار بسته است.

این کارگردان توضیح داد: ما سینمایی پیشرو و سینمایی پیرو داریم. به این صورت که در سینمای پیرو سینماگر خود را با سلیقه مخاطب تطبیق می‌دهد ولی در سینمای مستقل و پیشرو، فیلمساز جهان‌بینی‌ای دارد که مخاطب باید خود را با زاویه نگاه فیلمساز انطباق بدهد. البته هرچقدر دایره تعداد اشتراکات ذهنی فیلمساز و مخاطبان بیشتر باشد بهتر است.

لطفی ادامه داد: برای مثال فیلم قبلی من با عنوان «روایت ناپدید شدن مریم» هم جزو سینمای مستقل بود و هم فرم و ساختار آن برای اولین بار در ایران پیاده می‌شد اما با مخاطبان هم ارتباط برقرار کرد. از همین رو معتقدم باید تجربه‌ای جدید داشته باشیم و به نظرم «ریست» جزو همین تجربه‌هاست. البته اینکه ممکن است چقدر نتیجه کار خوب باشد یا نه، مقوله دیگری است.

وی گفت: هر فیلمی مشکلات خود را دارد ولی این موضوع که ممکن است مخاطب ابتدا با فیلم سخت ارتباط برقرار کند، برایم عامل بازدارنده نیست کما اینکه فکر نمی‌کنم سخت بتواند با آن ارتباط برقرار کند ولی می‌پذیرم که چشم مخاطب به این نوع فیلم‌ها عادت ندارد کمااینکه به شخصه نگاهی فراتر دارم و صرف اکران و حضور «ریست» در جشنواره‌های ایران مهم نیست و به جشنواره‌ها و مخاطبان جدی خارجی هم توجه می‌کنم. از همین رو معتقدم همیشه باید تجربه‌های جدید صورت بگیرد.

لطفی اظهار کرد: این فیلم کاملاً داستان‌گو است چون حرفه دیگر من داستان‌نویسی و فیلمنامه‌نویسی است به طوری که چیزی حدود ۱۸۰۰ قصه چاپ شده و ۲ رمان منتشر شده دارم بنابراین داستان گویی برایم بسیار اهمیت دارد. حتی اساس فیلم قبلی من هم قصه گویی بود به همین دلیل در «ریست» هم قطعاً به این بعد توجه کرده‌ایم. البته ما در این فیلم روایتی غیرخطی داریم به طوری که نیازمند مخاطبان کمی باسوادتر هستیم.

این کارگردان با بیان اینکه «ریست» تم فلسفی دارد، عنوان کرد: این فیلم هفت لایه داد و اصلاً چیزی که باعث شد مرحله نگارش زمان بر باشد، همین بود. چون فیلمنامه بارها بازنویسی و چند بار هم دوباره‌نویسی شد. همانطور که گفتم ما در این فیلم هفت لایه داریم که در هر کدام از این لایه‌ها مباحث فلسفی دیده می‌شود که پررنگ‌ترین آنها جهان‌های موازی است.

لطیفی در ادامه ضمن بیان این مطلب که در حال حاضر تمام تمرکزش روی این است که یک فیلم خوب بسازد، درباره شرایط اکران فیلمش در گروه «هنر و تجربه» گفت: هنوز هم «روایت ناپدید شدن مریم» که در دوره‌های اول راه‌اندازی «هنر و تجربه» اکران شد، از پرمخاطب‌ترین فیلم‌های «هنر و تجربه» محسوب می‌شود به این صورت که به جز سه سانس، همه سانس‌های آن سولد اوت شدند.

وی افزود: خودم هم یکی از طرفداران پر و پا قرص «هنر و تجربه» بودم اما حالا معتقدم که این گروه سینمایی شدیداً دچار مشکل و آفت شده است به طوری که بسیاری از کارگردان‌ها از اکران فیلمشان در «هنر و تجربه» گله‌مند هستند در حالی که یادم است در ابتدای راه‌اندازی این گروه سینمایی، تقریباً تمام رسانه‌ها، دانشجوها و مخاطبان جدی بسیج شدند تا از این گروه حمایت کنند و این اتفاق رخ داد به طوری که در مواردی حتی از سینمای بدنه هم جلوتر می‌زد، ولی «هنر و تجربه» بر اثر برخی اتفاقات خودخواسته و ناخواسته دچار مشکل شد.

کانال تلگرام

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.