بانک توسعه تعاون بانک ملی
روزنامه نوآوران - 1403/02/05
شماره 2455 - تاریخ 1403/02/05
آخرین اخبار
تلاش برای ارتقاء همکاری های حداکثری شرکای اجتماعی حوزه سلامت
طرح ساماندهی آسیب‌های اجتماعی در منطقه ۶ تهران با قوت ادامه دارد
تلاش برای بهبود وضعیت ترافیک در پهنه مرکزی تهران
رونمایی از تمثال جدید سردار شهید احمد کاظمی در منطقه ۱۹
زیرگذر بزرگراه خلیج فارس به روستای پلایین با اقدامات ترافیکی ایمن سازی شد
ورودی بناهای تجاری غیر مجاز در منطقه 19 با استقرار نیوجرسی مسدود شد
دریاچه بوستان شقایق منطقه 19مجهز به محل تفریحی و فراغتی می شود
به صدا در آمدن زنگ هفته سلامت در مدارس منطقه ۱۶
شمارش معکوس پایان رفع معارضین مسیر آزاد راه شهید شوشتری در منطقه ۱۵
مرمت و تعویض ۴۵ گاردریل‌ در بزرگراه امام رضا (ع)
کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاههای زنجیره‌ای شهروند
احیا آسفالت مدرسه شهید ناظم در ناحیه۶
هم اندیشی و اجرایی نمودن تصمیمات لازم به منظور بهبود وضعیت جمع آوری زباله در ناحیه۷
اجرای ۸۰ هزار متر خط کشی محوری در سال ۱۴۰۳ در منطقه ۲۱
زباله گردی در شهر؛ باید از خودمان شروع کنیم...
زباله گردی در شهر؛ باید از خودمان شروع کنیم...
نشست تخصصی مباحث ترافیکی در شمال شرق شهر
تور گردشگری افراد دارای معلولیت
پاکسازی چهره منطقه ۴ از حضور زباله گردها
جمع‌آوری ۵۰۰ کیلو زباله از محوطه ایستگاه‌ها
پروژه بوستان محله جوادیه از مرز پیشرفت ۹۰٪ عبور کرد
تحقق دو برابری اخذ سند برای املاک فاقد سند در بافت فرسوده نسبت به برنامه چهارم توسعه
توجه ویژه مدیریت شهری به حمل و نقل عمومی
پلمب ٤ مرکز غیرمجاز تفکیک و جمع‌آوری پسماند خشک درمنطقه٢ تهران
محلات طرشت و شریف صاحب خانه محیط زیست شدند
برپایی ایستگاه های حال خوب سلامت در معابر منطقه2
آغاز عملیات نرده‌گذاری رفیوژ میانی شهید محلاتی
برگزاری آیین تجلیل از متولیان ورزش زورخانه ای و پهلوانی در منطقه ۱۲
پایانه‌های حمل و نقل عمومی منطقه ۲۲ تجهیز می شوند
جلب مشارکت حداکثری شهروندان در اجرای برنامه های دوستدار محیط زیست در منطقه22
سازه جدید در عمارت منسوب به «فخرالدوله» برچیده شد
موشک «فالکون ۹» یک رکورد جدید را ثبت کرد
حق پخش تلویزیونی سرخابی‌ها را به سرانجام می‌رسانیم/ دریافت ۱۱۰ همت مالیات از ابربدهکاران
توقعات آمریکایی‌ها تمامی ندارد/خوب شدن حال کارگر یعنی خوب شدن حال کشور
بررسی نقش مشارکت قانونی در جرایم گروفروشی
بررسی نقش مشارکت قانونی در جرایم گروفروشی
دغدغه و درخواست شهروندان با ۵۶۴ مصوبه بازدید میدانی محلات پیگیری شد
اجرای عملیات طعمه‌گذاری و لانه‌کوبی درنواحی شش‌گانه منطقه٦ تهران
ارتقاء سطح دانش و اشاعه فرهنگ گیاه‌ پروری بین اقشار مختلف
تجهیز و آغاز فعالیت دبیرخانه کانون های اجتماع محور در منطقه ۲۱
برگزاری ششمین جلسه هم اندیشی دبیرخانه تکریم با مسئولین تکریم ارباب رجوع مناطق ۲۲ گانه در منطقه ۲۱
حال خوش شهروندان منطقه ۴ در هفته سلامت
طرح ارزشمند "کوک چهارم"
ترویج فرهنگ آپارتمان نشینی در محلات منطقه 13
معرفی پروژه مرمت و بهسازی ساختمان شهرداری منطقه۱۳ در دومین نشست احیا گران بافت تاریخی تهران
اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از وقوع آتش سوزی در اراضی جنگلی سرخه حصار و خجیر
پاکسازی مستمر زمین های بایر و قطعات خالی سطح ناحیه۳
آماده باش عوامل خدمات شهری در منطقه ۵
در روز جهانی زمین پاک رود دره کن از زباله‌ها پاکسازی شد
افزایش ناوگان حمل و نقل اتوبوسرانی در منطقه ۲۲
کاشت یک صد درختچه در بوستان های منطقه 17
هفته سلامت در منطقه ۱۷
کد خبر: 188905 | تاریخ : ۱۳۹۸/۴/۲۵ - 16:23
تعداد آثار ارکسترال ضبط شده در کشور به انگشتان یک دست هم نمی‌رسد
مؤسس و رهبر ارکستر فیلارمونیک تهران مطرح کرد:

تعداد آثار ارکسترال ضبط شده در کشور به انگشتان یک دست هم نمی‌رسد

آرش گوران می‌گوید: طی سال‌ها و دهه‌های اخیر در زمینه ضبط و ثبت آثار ارکسترال اتفاق مثبتی رخ نداده و بعید می‌دانم تعداد آثار ضبط شده حتی به تعداد انگشت‌های یک دست هم برسد و در حال حاضر اثری سراغ ندارم که از آن نام ببرم.

نوآوران آنلاین- واقعأ مشخص نیست و در خاطر ندارم که آن تعداد معدود نیز چگونه و طی چه روندی تبدیل به آلبوم موسیقی ارکسترال شده‌اند. بنا به همین دلایل من و دیگر اعضای ارکستر فیلارمونیک تهران تصمیم گرفته‌ایم در این زمینه اتفاقات مثبت و مفیدی را رقم بزنیم و دپارتمان ضبط را راه‌اندازی کنیم. به گزارش ایلنا، در میان انواع مختلف موسیقی، گونه کلاسیک در اعصار مختلف همواره مورد توجه هنرمندان و مردم کشورهای مختلف بوده و هست. اما در ایران ماجرا کمی متفاوت است. در زیر بخش هایی از گفت و گوی ایلنا با آرش گوران را می خوانید:

 

درباره اهمیت ارکستر فیلارمونیک تهران و اینکه رمز تداوم حیات آن چیست، بگویید؟

شخصا احساس می‌کنم ارکستر فیلارمونیک باید خیلی بیشتر از این روی صحنه حضور داشته باشد، البته اگر آن شرایط لازم برایش فراهم شود. سالن تمرین و سالن کنسرت بدیهی‌ترین نیازهایی است که وجود دارد. درباره آنچه که باعث تداوم حیات ارکستر فیلارمونیک تهران شده نیز فقط می‌توانم بگویم عشق به هنر و عشق به موسیقی. این عشق و علاقه نه فقط در من که در وجود تک تک اعضای ارکستر فیلارمونیک و تمام نوازندگانی که سالهاست با ما همکاری می‌کنند و همگی از بهترین‌ها هستند، وجود دارد. به هرحال فشارهای بسیاری در هر کنسرت وجود دارد و ارکستر به سختی روی صحنه می‌رود، اما خب رپورتوارهایی که اجرا می‌کنیم و کیفیت کار سولیست‌هایی که تا به حال ما را در کنسرت‌ها همراهی کرده‌اند، نشان داده که ارکستر فیلارمونیک تهران همیشه برای ارائه آثار با کیفیت تلاش کرده است

 

 برای اجرای کنسرت‌های باکیفیت چه دشواری‌هایی دارید؟

امیدوارم مسیر پیش رو برای فعالیت من و دیگر اعضای ارکستر فیلارمونیک هموار باشد، اما در واقع اینگونه نیست و مسیر فعلی بسیار ناهموار است و دشوارهای بسیاری در این زمینه وجود دارد. واقعیت این است که این موضوعات از جایی به بعد آنقدر توسط اهالی موسیقی تکرار شده که شکل و شمایلی کلیشه‌ای پیدا کرده است، اما در واقع کلیشه نیست و واقعیت دارد. وقتی هزینه اجاره سالن برای ارکستری چون فیلارمونیک که هیچ هدفی جز ارائه هنر و موسیقی فکر شده ندارد، تا این حد بالاست خب ما نیز کمتر کنسرت برگزار کنیم. به طور کلی هزینه اجرا سالن‌ها بسیار بالاست و در این میان هزینه‌های جانبی بسیاری وجود دارد آن هم درحالی که تعداد اعضای ارکستری مانند فلارمونیک گاه به شصت تا هفتاد نفر هم می‌رسد. همه این کاستی‌ها نحوه فعالیت ما را دشوار می‌کند. بارها پیش آمده که همکاران شما درباره مشکلات موجود و دشواری‌ها و کاستی‌ها از من سوال کرده‌اند و من نیز تقریبا همین پاسخ را به آنها داده‌ام اما هیچ اتفاق مثبتی رخ نداده است. زیرا اینگونه سوالات را باید از مسئولان پرسید و آنها باید پاسخگو باشند اگر رویه به همین شکل پیش برود ارکستر فیلارمونیک و دیگر ارکسترها به مرور نیروهایشان را از دست می‌دهند. همانطور که گفتم ارکستر فیلارمونیک باید بیش از اینها کنسرت برگزار کند و خواسته من نیز همین است.

 

با نوازندگان مطرح خارجی چگونه همکاری دارید؟

ما می‌توانیم سولیست‌های مطرحی را دعوت کنیم تا با ارکستر فیلارمونیک کنسرت بدهند. همانطور که قبلا نیز چنین کاری کرده‌ایم

 

 ارکسترهای ما همواره با مشکل سولیست مواجه هستند و رویه شما در زمینه همکاری و تعامل با سولیست‌های غیر ایرانی می‌تواند سرآغاز همکاری‌های جدید باشد، درست است؟

بله دقیقا همینطور است. از طرفی سولیست‌هایی که تا به حال دعوت کرده‌ایم همه از کاربلدان و نامداران بوده‌اند و رزومه‌های بسیارخوب و اجراهای قابل قبولی داشته‌اند. البته آنچه برای من اهمیت دارد کیفیت کار آن هنرمندان است نه فقط رزومه آنها. ما سال 1392 با خانم نوریکو اگاوا یکی از بهترین پیانویست‌های دنیا کنسرت داده‌ایم و با آقای دمیترو تکاچنکو ویلونیست اکراینی همکاری کرده‌ایم. ایشان رزومه قابل قبولی دارند و بسیار مطرح هستند. السیو پیانلی ایتالیایی نیز یکی از نوازندگان مطرح  ویلن‌سل هستند که در کنسرت ما حضور داشته‌اند. ایمام یار حسن‌اف نوازنده کمانچه اهل آذربایجان نیز یکی دیگر از هنرمندان مطرح هستند که برای همکاری با ارکستر فیلارمونیک به ایران آمدند و با ما همکاری کردند. این روابط میان فرهنگی اگر برای ایران و موسیقی ما خوب نیست، پس چیست؟

 

این تعاملات فرهنگی و همکاری‌های بین‌المللی با هنرمندان دیگر کشورها چقدر می‌تواند به ارتقای سطح کیفی موسیقی کلاسیک ما بینجامد

باید بپذیریم که موسیقی بی‌کلام اساسا زبانی بین‌المللی است و نباید آن را به جغرافیایی خاص محدود کنیم. همین زبان بین‌المللی و تمام آن نقطه اشتراکات می‌توانند به خلق آثار جدید منجر شوند و تاثیرات جدیدی ایجاد کنند. من نیز به دنبال همین اتفاق هستم. شعار ارکستر فیلارمونیک تهران این است که با موسیقی از مرزهای جغرافیا عبور کنیم و هدف اصلی ما نیز همین است. ضمن اینکه من برای مقوله هنر برای هنر احترام بسیاری قائلم و به آن متعهد هستم. در اینباره نظرم این است که به همان اندازه که برای نوشتن اثر موسیقایی زحمت می‌کشیم،‌ باید برای اجرای آن نیز زحمت بکشیم و زمان صرف کنیم تا به این ترتیب برای مخاطب احترام و ارزش قائل باشیم و آثار بد و سخیف را به گوش او نرسانیم.

 

ارکستر فیلارمونیک تهران برای آینده چه برنامه‌ای دارد و قرار است به چه فعالیت‌هایی بپردازد؟

بگذارید در ابتدا موضوعی را بیان کنم. اگر توجه کنید طی سال‌ها و دهه‌های اخیر در زمینه ضبط و ثبت آثار ارکسترال اتفاق مثبتی رخ نداده و بعید می‌دانم تعداد آثار ضبط شده حتی به تعداد انگشت‌های یک دست هم برسد و در حال حاضر اثری سراغ ندارم که از آن نام ببرم. واقعأ مشخص نیست و در خاطر ندارم که آن تعداد معدود نیز چگونه و طی چه روندی تبدیل به آلبوم موسیقی ارکسترال شده‌اند. بنا به همین دلایل من و دیگر اعضای ارکستر فیلارمونیک تهران تصمیم گرفته‌ایم در این زمینه اتفاقات مثبت و مفیدی را رقم بزنیم و دپارتمان ضبط را راه‌اندازی کنیم.

کانال تلگرام

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.