نوآوران آنلاین- این رساله به مشاوره دکتر عقیلی و راهنمایی دکتر اکبرنصراللهی انجام شده است.
دکتر اکبر نصراللهی معتقد است همانگونه که خبرها را می توان از منظر موضوع، منطقه، ژانر، نوع مخاطب و غیره تقسیم بندی کرد، تقسیمبندی اخبار از منظر منافع و نتایجی که عاید مخاطبان میکند به خوب و بد غیرمعمول و بیاساس و منطق نیست.
وی افزود: تعریف خبرخوب، نسبی است چون خوب و بد، نسبی و از تجربیات، تحصیلات، دین، گرایش سیاسی و متغیرهای مختلف اثر می پذیرد. دوگانههای دیگری مثل خبر مثبت و منفی ، امیدزا و امید زدا و... نیز وجود دارد.
دکتر نصراللهی مطرح کرد: ممکن است خبری برای جناح، مخاطب، کشور و سازمان و نهادی خوب باشد اما همان خبر و رویداد برای جناح، سازمان و کشور دیگر خوب نباشد. از این رو می توان گفت از منظرهای مختلف و بستگی به موقف، موضع، منظر و ذی نفعان خبر، تعاریف و مصادیق خبرخوب متفاوت است. به نظر می رسد باید در خوب و یا بد بودن خبر یا دوگانه های دیگری مثل مثبت و منفی بودن و امیدزا و امیدزدا بودن اخبار موقف و موضع، مخاطب و سایر عوامل موثر را مشخص کنیم.
این استاد دانشگاه بیان کرد: بدیهی است با تغییر جایگاه، موضع و نوع مخاطب و... لیبل خبرها هم میتواند از خوب به بد و از بد به خوب تغییر کند. این نکته بیشتر در مورد مخاطبان و کنشگران سیاسی و اقتصادی و... مصداق دارد. خبرخوب از منظر مخاطبان عام در هر کشوری، اخبار موفقیت ها، پیشرفت ها، پیروزی ها، کامیابی های مردم و نظام همان کشور در زمینه های مختلف و همچنین در مقابل خبرهای ناکامی های دشمنان و مخالفان و گروهها و سازمان ها و کشورهای رقیب است. خبرخوب، به خبرهای مثبت و تاییدی محدود نیست؛ همه خبرهای مثبت و منفی مسئولانه، آگاهی بخش و محرک را در برمی گیرد.
دکتر نصراللهی در پایان با اشاره به اینکه بیان انتقادها و آسیب ها و ارائه راه چاره و امید به حل آن خبر خوب تلقی می شود، افزود: مشکل اصلی رسانه های ما در زاویه و نوع نگاه آنهاست. رسانه های ما در سوژه یابی و روایت منفی باتجربه و استاد هستند اما در شکار، شناسایی و روایت سوژه های مثبت مشکل دارند. اگر درست به واقعیت های جامعه نگاه شود دهها سوژه مثبت با جذابیت های بالا می بینیم که بیان آن در جامعه ایجاد امید می کند.