بانک توسعه تعاون بانک ملی
روزنامه نوآوران - 1403/02/12
شماره 2460 - تاریخ 1403/02/12
آخرین اخبار
شناسایی و پلمپ۲ خانه پلاک قرمز در ناحیه۱ منطقه۶
اجرای طرح ضربتی پاکسازی و جمع‌آوری بساط گستران محور هفت تیر
زمین پاک ، شهروند مسئول
اجرای طرح کوچه به کوچه در معابر ناحیه۷
مناسب سازی و بهسازی ۹۶ نقطه از معابر جهت معلولین و سالمندان در منطقه ۲۱
بررسی فعالیت های سال ۱۴۰۲ شهرداری منطقه ۲۱ در حوزه زنان
تداوم برگزاری جلسات پیگیری وضعیت نگهداشت بوستانها در منطقه ۴
تقدیر و قدردانی از همکاری اعضای دوام محلات ۲۰ گانه منطقه ۴ در هفته سلامت
درخواست تسهیلات طرح پذیرنده ملی هم آنلاین شد
درخواست تسهیلات طرح پذیرنده ملی هم آنلاین شد
مدیرعامل بانک ملی ایران با پیامی «روز معلم» را تبریک گفت
مدیرعامل بانک ملی ایران با پیامی «روز معلم» را تبریک گفت
برگزاری جلسه بررسی ۳۱ پروژه شاخص شهرداری منطقه ۴ در طرح ویژه کوک چهارم
امضای بیش از ۵۷ درصد از کل تعهدات پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن در بانک مسکن
امضای بیش از ۵۷ درصد از کل تعهدات پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن در بانک مسکن
مدیرعامل بانک در سومین نشست صمیمی با معاونان ادارات ستادی: بین منافع پست بانک ایران و کارکنان بانک مرزی وجود ندارد
مدیرعامل بانک در سومین نشست صمیمی با معاونان ادارات ستادی: بین منافع پست بانک ایران و کارکنان بانک مرزی وجود ندارد
سرویس‌دهی در خط ۵ مترو به حالت عادی بازگشت
دیدار دکتر بهزاد شیری مدیر عامل پست بانک ایران با کارکنان شرکتی مستقر در ستاد بانک
دیدار دکتر بهزاد شیری مدیر عامل پست بانک ایران با کارکنان شرکتی مستقر در ستاد بانک
توجه به حوزه‌های نوآورانه در صنعت بانکداری در صدر برنامه‌های بانک سینا قرار دارد
توجه به حوزه‌های نوآورانه در صنعت بانکداری در صدر برنامه‌های بانک سینا قرار دارد
بازدید شهردار منطقه ۱۶ از ساختمان مرکز جامعه پذیری
چک‌های ۱ میلیارد ریالی به دست برندگان وین‌کارت رسید
چک‌های ۱ میلیارد ریالی به دست برندگان وین‌کارت رسید
بانک شهر استفاده از ریال دیجیتال برای پرداخت های خرد شهری را عملیاتی می کند
بانک شهر استفاده از ریال دیجیتال برای پرداخت های خرد شهری را عملیاتی می کند
برگزاری مراسم تکریم از پاکبانان مناطق ۳ و ۶ پایتخت به مناسبت روز کارگر
عملیات بهسازی و ایمن سازی خیابان راجیان انجام شد
تحقق ۶۶ درصدی سهمیه بانک دی در قانون جهش تولید مسکن
تحقق ۶۶ درصدی سهمیه بانک دی در قانون جهش تولید مسکن
کودکان منطقه2 به طرح نوماند پیوستند
پرداخت بیش از ۲۲۷ میلیارد ریال وام قرض الحسنه ازدواج و فرزندآوری
پرداخت بیش از ۲۲۷ میلیارد ریال وام قرض الحسنه ازدواج و فرزندآوری
ارتقای ایمنی بزرگراه یادگار امام (ره) با جایگزینی نیوجرسی به جای گاردریل
پیام تبریک مدیرعامل بانک آینده به مناسبت روز معلم
پیام تبریک مدیرعامل بانک آینده به مناسبت روز معلم
تقدیر مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران از عملکرد شعب استان تهران
تقدیر مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران از عملکرد شعب استان تهران
شعبه استهبان بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در استان فارس افتتاح شد
شعبه استهبان بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در استان فارس افتتاح شد
اجرای پوشاننده جداره ها و المان های نواحی شش گانه منطقه ۱۲
تمجید مدیرکل دادگستری استان فارس از عملکرد بانک قرض‌الحسنه مهر ایران
تمجید مدیرکل دادگستری استان فارس از عملکرد بانک قرض‌الحسنه مهر ایران
جدیدترین تمهیدات بانک صادرات ایران برای پشتیبانی از دانش‌بنیان‌ها اعلام شد
جدیدترین تمهیدات بانک صادرات ایران برای پشتیبانی از دانش‌بنیان‌ها اعلام شد
ادای احترام و گلباران محل شهادت استاد مطهری در منطقه ۱۲
تونل نوری ثابت در منطقه 17افتتاح شد
اجرای عملیات گاردکوبی در بزرگراه شهید چراغی
میزبانی از یک هزار بانوی تهرانی در بوستان ریحانه چیتگر
ساماندهی و به‌زراعی درختان در سایت نگهداری حیات وحش چیتگر
افتتاح سایت پرنده‌نگری در شمال‌غربی پایتخت
فولاد مباركه بزرگترین صادركننده غیرنفتی و اولین صادركننده در زنجیره صنایع معدنی در سال 1402
فولاد مباركه بزرگترین صادركننده غیرنفتی و اولین صادركننده در زنجیره صنایع معدنی در سال 1402
كارگران؛ پیشرانان شریف جبهه جهاد اقتصادی
كارگران؛ پیشرانان شریف جبهه جهاد اقتصادی
كارگران؛ پیشرانان شریف جبهه جهاد اقتصادی
«قدردان‌تان هستم»
«قدردان‌تان هستم»
از فولاد هرمزگان به عنوان واحد نمونه کارفرمایی تقدیر شد
از فولاد هرمزگان به عنوان واحد نمونه کارفرمایی تقدیر شد
تجلیل بنیاد ملی نخبگان از مدیرعامل فولاد هرمزگان
تجلیل بنیاد ملی نخبگان از مدیرعامل فولاد هرمزگان
پیام تبریک مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان به مناسبت روز جهانی کار و کارگر؛ منویات مقام معظم رهبری سرلوحه کار در فولاد هرمزگان
پیام تبریک مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان به مناسبت روز جهانی کار و کارگر؛ منویات مقام معظم رهبری سرلوحه کار در فولاد هرمزگان
برگزاری اجتماع بزرگ شهادت امام جعفر صادق (ع) در منطقه 13
اصلاح چهره پایتخت با تداوم طرح ساماندهی فوریت‌های آسیب‌های اجتماعی
۸۳ مصوبه ارمغان بازدید دوره ای برای رفع مشکلات محلی منطقه ۱۵
افزایش نظارت نواحی بر کیفیت خدمت رسانی و نگهداشت شهر
ملاقات با المپیک در نمایشگاه سامسونگ
شبهای بوستان شقایق منطقه 19 با تعویض ۲۸۵ پروژکتور در 25 برج نوری زیباتر شد
شهروندان محله شهید کاظمی منطقه 19 صاحب زمین چمن مصنوعی نو شدند
کد خبر: 249262 | تاریخ : ۱۳۹۹/۳/۱۶ - 17:36
یک بام و دو هوای دو نرخی شدن کرایه تاکسی‌ها

یک بام و دو هوای دو نرخی شدن کرایه تاکسی‌ها

نیمه اسفند ماه بود که طرح فاصله گذاری اجتماعی در تاکسی‌ها مطرح و اجرایی شد. طرحی که با هدف حفظ سلامت رانندگان و مسافران برای پیشگیری از شیوع کرونا تعداد مسافران را از ۴ به ۳ نفر تقلیل داد و اجرای آن از ۱۵ فروردین هم الزامی شد.

نوآوران آنلاین- با خانه نشینی ناشی از کرونا و به تبع آن کاهش تردد و سفرهای درون شهری، تاکسیرانها نیز که مانند سایر شاغلین از گزند ویروس کرونا بر کسب و کار خود در امان نمانده و با لطمه شدیدی مواجه شدند؛ از کاهش تعداد مسافران گرفته تا رانندگانی که مبتلا به ویروس کووید۱۹ شدند و معیشتشان با مشکل روبرو شد، اما این مشکلات تمام که نشد هیچ؛ بلکه مشکل ۳ مسافر به جای ۴ نفر و جبران کرایه یک نفر دیگر هم به مشکلات قبلی اضافه شد. به طوری که علیرضا قنادان مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرتهران در ویدئو کنفرانسی ادامه اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی در تاکسی‌ها را با چالش‌های جدی مواجه دانسته و می گوید: « کرایه خطوط بر مبنای چهار سرنشین تعیین شده و ما نمی توانیم از جیب تاکسیران هزینه سلامت را بدهیم که در این شرایط یا باید دولت مابه التفاوت کرایه نفر چهارم را پرداخت کند و یا باید کرایه نفر چهارم بین سه نفر دیگر تقسیم شود

مشکل کرایه یک مسافر باقی مانده و تقسیم آن بین سه مسافر دیگر از ابتدای اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی وجود داشت اما درصد کمتری از راننده‌های تاکسی، مسافران را مجبور به پرداخت آن می کردند، اما از دو هفته پیش و با افزایش نرخ کرایه‌های سال ۹۹ بار جدیدی روی دوش مسافران وارد شد و علاوه بر افزایش ۲۳ درصدی و حتی در برخی خط ها بالای ۳۰ درصدی نرخ کرایه‌ها، مشکل سرشکن کردن کرایه مسافرچهارم بین سایر مسافران نیز اضافه شد و رانندگان تاکسی عنوان می کنند که تقسیم کرایه نفر چهارم بین سه نفر دیگر قانونی است و تاکسیرانی دو نرخ تعیین کرده است، ادعایی که حقیقت داشت و قنادان مدیر عامل تاکسیرانی تهران ضمن تایید نصب برچسب دو نرخی روی تاکسی‌ها، این امر را تنها راه حل مشکل معیشت رانندگان تاکسی می داند.

وی در این باره ادامه می دهد: کرایه نفر چهارم با توجه به کرایه مسیر، بر تعداد مسافران مجاز خودرو تقسیم می شود؛ چرا که کرایه مصوب تاکسیها، بر مبنای نرخ فاصله گذاری اجتماعی است و راننده‌ها مجاز به سوار کردن بیش از سه نفر نیستند.

قنادان همچنین به کاهش ۶۰ درصدی مسافران به علت اجرای طرح فاصله گذاری و دورکاری و... و عدم رسیدن درآمد رانندگان به روزهای مشابه سال ۹۸ با وجود افزایش نرخ امسال اشاره می کند.

 به گزارش ایسنا، در این بین مسافرینی که تمایل ندارند زیر بار این کرایه اضافی بروند مجبور هستند قید دو مسافر در صندلی عقب تاکسی را زده و بدون رعایت فاصله گذاری اجتماعی با سه نفر به سفر خود ادامه دهند. دغدغه‌ای که علیخانی عضو شورای شهر تهران می گوید، کاهش تعداد مسافران تاکسی به سه نفر طرحی بوده که از شورای شهر چهارم مصوب شده و اجرای آن نیاز به مصوبه جدید در شورا ندارد.

وی در این باره به ایسنا می‌گوید: بر اساس مصوبه‌ای که در شورای چهارم وجود داشت برای وضعیت کرونایی و لزوم فاصله گذاری در تاکسی ها استفاده کردیم.

وی می افزاید: دوره چهارم شورای شهر تهران مصوبه ای داشت تحت عنوان خدمات بیشتر و راحت تر در تاکسی‌ها برای بانوان که در عقب خودرو به صورت فشرده ننشینند و این مصوبه برای این بود که بانوان در عقب تاکسی‌ها راحت باشند لذا دو نفر در عقب می‌نشست و کرایه نفر چهارم بین سه نفر دیگر تقسیم می شد، بر همین اساس در شرایط شیوع کرونا و لزوم فاصله گذاری اجتماعی از همین مصوبه استفاده کردیم و مصوبه جدیدی ندادیم.

به گزارش ایسنا، اما سوال اینجاست که با توجه به وضعیت اقتصادی و کاهش درآمد اقشار مختلف جامعه دردوران شیوع ویروس کرونا، آیا پرداخت کرایه نفر چهارم از جیب مسافر بهترین راهکار است؟ و آیا مردم توانایی پرداخت این مبلغ را دارند؟. برای پاسخ به این سوالات خبرنگار ایسنا در شهر گشتی زد و با مسافران هم مسیر شد.

صندلی جلو پر است و دونفر هم بر صندلی عقب سوارند. مسافران منتظر راننده‌اند که سوار شود و راه بیفتند. راننده کنار ماشین ایستاده و همچنان صدا می زند: «یه نفر تا ... حرکت»، از راه می‌رسم. سوار می‌شوم. نگاه سنگین مسافران حس می شود که همزمان با سوار شدن من خودشان را جمع و جور می کنند. مسافری که بر صندلی جلو نشسته به راننده می گوید: چهار نفر سوار می‌کنی؟! و راننده پاسخ می دهد: «چاره‌ای نیست آقا یه نرخی گذاشتن که ما نمی‌تونیم اعمالش کنیم».

راننده تاکسی ادامه می دهد و می گوید: «دو نرخ به ما دادن، گفتن واسه سه تا مسافر ۹ تومن بگیر، واسه چهار تا مسافر هفت تومن بگیر. از صبح تا حالا هم هرکی ۹ تومن رو می‌شنوه سوار نمی‌شه».

بعد از صحبت‌های راننده تاکسی، مسافر معترض هم نرخ کرایه را که می‌شنود، سکوت می‌کند.

در نقطه دیگر شهر اما تاکسی‌های خالی پشت سر هم صف کشیده‌اند. مسافر نیست. از راننده که علت را می‌پرسم می گوید: «به خاطر کرونا مسافر نیست، یه عده  کمی هم که مسافر همیشگی هستن وقتی دونرخ بودن را می شنون ترجیح میدن با سواری‌های شخصی به مقصد برن».

خانمی دو مسافری که عقب تاکسی نشسته‌اند را می‌بیند و بر صندلی جلو می‌نشیند. سرش را می‌چرخاند و به راننده اشاره می‌کند که چرا راه نمی‌افتد. راننده اما به دنبال مسافر است و علتش را عدم رضایت دو مسافر دیگر برای پرداخت کرایه نفر چهارم بر مبنای طرح فاصله گذاری اجتماعی عنوان می کند.

آیا فاصله گذاری اجتماعی برای مسافران مهم نیست؟ مسافرانی را می‌بینم که ماسک و دستکش زده‌اند، سوار تاکسی می‌شوند، ولی از پرداخت کرایه نرخ فاصله گذاری اجتناب می کنند. وقتی با آنها صحبت می‌کنم می‌گویند راضی به سوار شدن نفر چهارم نیستند اما پرداخت این نرخ کرایه هم برایشان مقدور نیست. مسافرانی که خودروی شخصی ندارند و آن مسیر، مسیر هرروز آنهاست.

عده‌ای هم که موافق این دونرخی شدن هستند مجبورند به پای سایر مسافران که از پرداخت کرایه مبنی بر فاصله گذاری اجتناب می کنند بسوزند و با چهار مسافر به سفر خود ادامه دهند و گاهی مواقع هم ترجیح می‌دهند بجای تاکسی، سوار ماشین‌های گذری  و سواری‌های شخصی شوند.

در این بین رانندگان مانده‌اند از یک سو چگونه مسافران را راضی نگه دارند و از سوی دیگر مخارج زندگی خود را هم از طریق کرایه‌های دونرخی و مسافران کم تامین کنند؛ مشکلی که نیازمند تدبیری اساسی از سوی دولت و حتی ستاد ملی مبارزه با کروناست و در این بین شاید پرداخت یارانه به تاکسی‌ها همانند دیگر ناوگان‌های حمل و نقل عمومی از جمله این تدابیر باشد تا بدین ترتیب هم شهروندان مجبور به پرداخت هزینه اضافی از جیبشان نباشند و هم رانندگان تاکسی با مشکل معیشتی رو به رو نشوند.

کانال تلگرام

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.