بانک توسعه تعاون بانک ملی
روزنامه نوآوران - 1403/02/26
شماره 2469 - تاریخ 1403/02/26
آخرین اخبار
اجرای طرح سراسری ساماندهی آسیب‌های اجتماعی درناحیه٢ منطقه٦
شهردار منطقه۶ میهمان منزل شهدا شد
توافق دوشان‌تپه تصویب شد
برگزاری پویش یکشنبه با ورزش بانوان
پاکسازی ۱۱۰ متر مربع جداره ها در منطقه ۲۱
۶۰ مصوبه، رهاورد سومین بازدید میدانی شهردار منطقه ۱۵، از ناحیه یک بود
نصب ۱۴۴ تابلو قدم شمار در منطقه ٢١
-از کادر آموزشی مدارس استثنایی منطقه۴ تقدیر شد
اهتزاز پرچم رضوی در محوطه برج میلاد
منطقه ١٢ تهران درآستانه میلاد امام رضا (ع) غرق نور و سرور شد
توسعه پارکینگ های منطقه راهکار کاهش مشکلات ترافیکی است
قطعی برق روشنایی داخلی ایستگاه میرزای شیرازی برطرف شد
لایروبی بیش از 10 هزار متر از انهار معابر سطح منطقه 17
اجرای لوله گذاری ۴ کیلومتری فضای سبز بزرگراه شهید خرازی
اجرای طرح مبارزه با حیوانات موذی در منطقه۲۲
یادداشت مدیر روابط عمومی شهرداری منطقه ۳ به مناسبت روز ارتباطات و روابط عمومی
چه فرقی می‌کند پنجشنبه تعطیل باشیم یا شنبه؟
تولید بیش از 56 هزار تن شمش آلومینیوم طی ماه نخست 1403
خشایار راد: سوژه‌های روزمره دمده شده!
دادگاه فرزندان معاون اول سابق قوه‌قضاییه غیرعلنی نیست/ با ناشران اسناد مالی مردم برخورد می‌کنیم
چرا مالیات مشاغل و اصناف ناچیز است؟
خشایار راد: سوژه‌های روزمره دمده شده!
بومی‌سازی جوهرهای نانو آنتی‌باکتریال خودکار در کشور
جبهه مقاومت نیازمند روایت صحیح و هنرمندانه است
بهسازی محورهای مواصلاتی در حریم منطقه ۲۲
رفع آخرین معارض پروژه آزادراه شهید شوشتری در منطقه ۱۵
پایش آسفالت معابر منطقه ٦ تهران زیر ذره بین سازمان بازرسی شهرداری تهران
اتمام عملیات آسفالت و تبدیل انهار به کانیو در معابر خیابان لقمان منطقه 19
عملیات اجرایی آسفالت ریزی بلوار شقایق در منطقه 19آغاز شد
بهسازی مسیر خاکی2 هزار متر مربعی ضلع غربی بلوار یادگار با تخلیه 50 کامیون تراشه آسفالت
122 نقطه از معابر شهری منطقه 19 با پخش 75 تن آسفالت بهسازی شد
اصلاح هندسی نقاط حادثه خیز محور آزادگان در منطقه 19 با تعویض گاردریل و اجرای تک جدول
انهار معابر شهیدان لطیفی و ورامینی در منطقه 19 به کانیو تبدیل شد
افزایش روشنایی پایه چراغ های ۹ متری بلوار میلاد در قالب پروژه های «من شهردارم دو»
۲ هزار دانش آموز دختر منطقه۱۳ تکریم شدند
رصد مدیران شهری از پروژه های ترافیکی شمال شرق شهر
سیر تکامل روابط عمومی و ارتباطات در گذر زمان به تصویر کشیده می شود
پل تندرستی بزرگراه شهید همت درآینده نزدیک آماده بهره برداری می شود
ایستگاه های سیار «آینده شبیه توست» میزبان دختران منطقه2
نصب ابرپرچم‌های امام رضا (ع) در ۲ نقطه از منطقه ۱۶
روشنایی معابر در طرح تحول خدمت تأمین می شود
نمایشگاه و کارگاه هنری ارتباطات و روابط عمومی در منطقه ۴ تهران
آغاز مرحله جدیدی از پروژه ساماندهی حاملان بار با چرخ دستی در بازار تهران
صرف بیش از ١٠٠ هزار متر‌مربع پوشاننده برای پاکسازی و زیباسازی جداره‌ها و نما‌های فرسوده هر ماه
رئیس شعبه مرکزی بانک ایران زمین معرفی شد
رئیس شعبه مرکزی بانک ایران زمین معرفی شد
جمع آوری 12 هزار کیلو پسماند غیرمجاز در منطقه 17
حضور بانک آینده؛ در شصت و سومین نمایشگاه و کنگره دندانپزشکی ایران- اکسیدا
حضور بانک آینده؛ در شصت و سومین نمایشگاه و کنگره دندانپزشکی ایران- اکسیدا
نامگذاری پل محله شهید باقری به نام شهید اکبر ملک‌شاهی
اجرای طرح‌های هوشمندسازی، مکانیزاسیون و مصرف بهینه آب در بوستان جنگلی چیتگر
حوزه حمل و نقل عمومی پایتخت متحول می شود
کد خبر: 32489 | تاریخ : ۱۳۹۶/۶/۱۶ - 10:34
آيا كسي كه نماز را ترك كند كافر است؟

آيا كسي كه نماز را ترك كند كافر است؟

روايات متعددي نقل شده است كه تارك نماز كافر است.

نوآوران آنلاین- روايات متعددي نقل شده است كه تارك نماز كافر است.

رسول خدا - صلّي الله عليه وآله – فرموده اند:«مَنْ تَرَكَ صَلَاتَهُ مُتَعَمِّداً فقد كفر»[1]؛«هركس عمدا نمازش را ترك كند، كفر ورزيده است.» و در روايت ديگري كه از امام صادق - عليه السّلام – نقل شده ايشان بيان داشته اند:«إِنَّ تَارِكَ الصَّلَاةِ كَافِر»[2]؛«همانا ترك كننده نماز واجب، كافر است.»
البته بايد دانست كفر در فرهنگ قرآن كريم و روايات معصومين ( عليهم السّلام )به پنج معنا آمده است:
1- كسي كه اعتقاد به خدا و رسول و معاد ندارد مانند مشركان.
2- كسي كه حق را مي پوشاند.
3- كفر نعمت ( كفران نعمت )
4- كفر به معناي ترك دستور خداوند و مخالفت كردن با او.
5- كفر به معناي برائت و بيزاري جستن
مرحوم مجلسي بزرگ (ره) مي فرمايد:«كفر» در روايات نماز به معناي چهارم - يعني ترك دستور خداوند و مخالفت با اوست - مي باشد و بقيه گناهان نيز كفر است؛ ولي نماز شديدتر است.[3]
به عبارت ديگر دو نوع كفر مطرح است؛ يكي كفر اعتقادي و ديگري كفر عملي. با اين تفاوت كه در شرك و كفر اعتقادي، كافر به طور كلي از دايره دين الهي و مسلماني خارج است و از نظر فقهي نجس مي باشد اما در كفر عملي، برخي رفتارهاي او مانند مشركان است مثل ترك كنندگان نماز كه رفتار او شبيه كافران است. اما اعتقاد به خدا دارد در نتيجه مشرك و نجس نيست. به همين جهت، از لحاظ فقهي«كافر، كسى است خدا را منكر شود يا براى خدا شريك قرار دهد يا پيغمبرىِ حضرت خاتم الأنبياء محمدبن‌عبدالله(صلّى الله عليه وآله) را قبول نداشته باشد. هم چنين اگر در يكى از اين ها شك داشته باشد و نيز كسى كه ضرورى دين، يعنى چيزى را كه مثل نماز و روزه، مسلمانان جزء دين اسلام مى دانند، منكر شود كافر و نجس است، البته اگر چنان چه بداند آن چيز ضرورى دين است و انكار آن چيز به انكار خدا يا توحيد يا نبوّت برگردد، نجس است و اگر نداند، احتياطا بايد از او اجتناب كرد....»[4]
با توجّه به آن چه آمد در مورد كفر كسي كه نماز را ترك نموده بايد گفت: ترك نماز چند قسم است:
1. ترك نماز به طور كلي از روي انكار دين؛ به طوري كه معتقد به خدا نيست و با لجاجت مي گويد: اگر چه خدا گفته امّا من انجام نمي دهم! در اين صورت منكر ضروري دين شده و كافر است و از لحاظ فقهي نيز محكوم به نجاست مي باشد و چنين فردي به عذاب ابدي دچار مي گردد.
2- ترك نماز به دليل مسامحه كاري و كم اعتنايي به امور اخروي و اشتغال به سرگرمي هاي دنيوي. اين قسم از ترك نماز موجب فسق است و گناه كبيره شمرده مي شود امّا چنين فردي مسلمان مي باشد و از لحاظ فقهي نيز حكم به طهارت چنين فردي مي شود.
3. ترك نماز در برخي اوقات: فردي در اثر ضعف ايمان و كم اعتنايي به امر آخرت گاهي نماز مي خواند و گاهي ترك مي كند و يا در اثر اهميت ندادن به اوقات نماز، گاهي آن را در وقتش ترك مي كند به خيال آن كه در خارج وقت آن را قضا كند.
اين قسم سوم هر چند مانند دو قسم قبل نيست ولي چنين فردي از ضايع كنندگان نماز و سبك شمارندگان آن است و در روايات آمده است كه چنين كسي مشمول شفاعت اهل بيت(ع) قرار نمي گيرد و به شفاعت محمّد و آل محمّد(ع) نائل نمي گردد هر چند تارك الصلاة شمرده نمي شود و از سبك شمرندگان نماز به حساب مي آيند.

پي نوشت :
[1]- عوالي‏ اللآلي، ج2، ص 224
[2]- وسائل‏ الشيعة، ج4، ص 42
[3]- محمد وحيدي، دانستني هاي لازم از نماز، قم، موسسه بوستان كتاب (مركز چاپ و نشر دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم)، 1387ش، چهارم،ص 33
[4]- توضيح المسائل مراجع، مطابق با فتاواى دوازده نفر از مراجع معظّم تقليد، ج1، ص84، مسئله 106 از رساله امام1
كتاب پرسش ها و پاسخ هاي نماز، سيد حسن موسوي (مركز تخصصي نماز)
 
 
کانال تلگرام

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.