هنر 14 بهمن 1403 - 5 ماه پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0
شهرام مکری/ فیلمساز

استفاده نادرست از تبلیغ غیرمستقیم در سینمای ایران

اگر بخواهیم با فیلم و مستند صنعتی کالای ایرانی را معرفی کنیم باید چند نکته را در نظر بگیریم: مهم‌ترین موضوع آن است که بتوانیم در مخاطب احساس اطمینان به وجود بیاوریم

شهرام مکری

اگر بخواهیم با فیلم و مستند صنعتی کالای ایرانی را معرفی کنیم باید چند نکته را در نظر بگیریم: مهم‌ترین موضوع آن است که بتوانیم در مخاطب احساس اطمینان به وجود بیاوریم؛ در ابتدا اطمینان به رسانه و پس از آن اعتماد نسبت به حرفی که آن رسانه می‌زند. باید با مخاطب صادق بود و کنار همه نقاط قوت، از ضعف‌ها وکاستی‌ها هم صحبت کرد، مخاطب را باهوش در نظر گرفت و به او احترام گذاشت. در ایران چندان از تبلیغات غیرمستقیم بهره نمی‌گیریم. جامعه ما تا امروز بیشتر درگیر هیجانات برون‌فکنانه و عکس‌العمل‌های آنی بوده است. شعارهای مستقیم تاثیر بیشتر بر آن داشته تا آموزش غیرمستقیم.
بخشی از این تاثیرات به فرهنگ ما برمی‌گردد و صاحبان تفکر در ایران برای آموزش اندیشه‌های خودشان صبر و تحمل کمی دارند و می‌خواهند در کوتاه‌ترین زمان ممکن به نتایج ملموس برسند. این اهداف با آموزش غیرمستقیم و از دور فاصله دارد اما بهتر است روزی به این مسیر برویم، چون تاثیر بلند مدتی بر مخاطبانش دارد.
کارگردانان ایرانی در زمینه ساخت فیلم‌های صنعتی تازه کار هستند. چند سالی است کارهای جدی‌تری در این زمینه انجام شده و ما هم به پیشرفت‌های خوبی رسیده‌ایم، اما هنوز با رقبای اصلی در جهان فاصله زیادی داریم که البته یکی از دلایل این است که قدرت ریسک‌پذیری نزد مدیران تصمیم گیرنده در این عرصه پایین است و همین باعث می‌شود حضور خلاقیت در کارها پایین آید.

نویسنده
سحر شمخانی
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *