هنر 10 دی 1403 - 6 ماه پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0
جلال‌الدین معیریان/ طراح گریم

باندبازی‌هایی که اهمیتشان بیش از تخصص است

پایه گریم آرایش است اما من آرایش‌هایی را می‌بینیم که صحیح نیستند.

گریم سینمایی

پایه گریم آرایش است اما من آرایش‌هایی را می‌بینیم که صحیح نیستند. مثلا فرض بفرمایید در پروژه‌ای یک روستا‎زاده در حال دوشیدن گاو است. وقتی که آرایش صورتش را نگاه می‌کنیم متوجه ابروی خالکوبی شده، خط چشم آن‌چنانی و رژ گونه‌‌های بی‎ربط می‎شویم که به دور از شخصیت‌پردازی صحیح است. شخصیت‎پردازی‎های غلط، بدون مطالعه و بدون پشتوانه فرهنگی غیرقابل چشم‎پوشی هستند. گاهی می‌بینیم که روی صورت شاهزاده خانم همان آرایشی کار شده که روی صورت خدمه اعمال شده است. بعضی وقت‎ها نیز متوجه مواد آرایشی بیش از حدی می‌شویم که برای صورت بازیگر استفاده شده و خود‎نمایی می‎کند. تکرار فرمول‌ها بدون توجه به شخصیت‌پردازی اشتباهی است که این روز‎ها رواج دارد. البته که کار خوب هم وجود دارد اما تعدادشان نسبت به جریان کلی کم است. این آفتی است که از باند‎بازی و حفظ ضوابط نشات گرفته. چه شد که اکنون بسیاری از گریمور‌‌های سابقه‌دار، بی‎کار هستند و پروژه‌ها را افرادی به دست گرفته‌اند که توانایی کمتری دارند؟ وقتی که باندبازی اهمیتی بیش از تخصص محوری می‌یابد، افراد بیش از اهمیت دادن به افزایش تخصص خود، به دنبال پشتیبان و باند می‌گردند اما شخصیت گریمور‎های با سابقه و متبحر به آن‌ها اجازه نمی‌دهد که کارگردان‎ها و یا تهیه‌کنندگان را برای گرفتن کار دوره کنند. در حال حاضر نمی‌دانم چطور می‌شود که یک گریمور قوی چند سال است پیشنهاد کار ندارد و گریموری ضعیف سالی چند کار را با هم پیش می‌برد! پیشنهاد کار متوجه تعدادی آدم شده که زد و بند می‌کنند و مدام در اطراف کارگردان‌ها و تهیه‌کنندگان می‌گردند و با پایین آوردن سطح توقعات و نازل کردن شأن حرفه خویش فرصت‌‌های شغلی را از افراد لایق ربوده و از آن خود می‌کنند.

عملی‌ترین راهکار برون‌رفت می‌تواند نظارت خانه سینما باشد و انجمن چهره‌پردازان نیز می‌تواند نقش مهمی در کیفیت نظارت ایفا کند. در واقع خانه سینما و انجمن چهره‌پردازان باید با همکاری با یکدیگر، متوجه وخامت این مساله باشند و برای برطرف سازی آن اقدام کنند. خانه سینما به عنوان مجمع صنوف می‌تواند جنس پیوند تولید کنندگان را با چهره‌پردازان بهبود بخشد و انجمن نیز با اشرافی که بر نوع توانایی افرادش دارد، آن‌ها را با توجه به نوع مهارتشان و نوع پروژ‌ه‌ها به تولیدکنندگان معرفی کند. این عملکرد می‌تواند با مرور زمان از واگذاری نادرست و بی‌جای مسئولیت‌ها جلوگیری کرده و افراد را با توجه به سطح و نوع مهارتشان مطرح کند. ممکن است فردی در کارهای تاریخی تخصص داشته باشد و تخصص شخصی دیگر در سایه زدن باشد و این خانه سینما است که می‌تواند از طرق انجمن معرف آن‌ها باشد. در هر حال گریمور با هرمیزان از توانایی اگر یک سال کار نکند، خود به خود از این کار کنار رفته، تخصص او به هدر رفته و جای او را افرادی ضعیف می‌گیرند که سطح گریم سینما و تلویزیون را در نهایت پایین می‌آورند.

 

 

نویسنده
سحر شمخانی
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *