سیاسی 20 خرداد 1404 - 3 هفته پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0
منبع: رویترز

بوئینگ و چین؛ تحولی تازه در تجارت پس از تنش‌های تعرفه‌ای

بوئینگ، غول صنعت هوافضا، پس از وقفه‌ای که به دلیل تنش‌های تعرفه‌ای میان آمریکا و چین ایجاد شده بود، بار دیگر روند تحویل هواپیماهای خود به بازار چین را از سر گرفته است. داده‌های پروازی نشان می‌دهد که یک فروند بوئینگ ۷۳۷ مکس جدید، روز ۹ ژوئن (۱۹ خرداد) در فرودگاهی در چین فرود آمده است؛ نشانه‌ای روشن از بازگشت این شرکت به یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین بازارهای هواپیمایی جهان.

یویینگ و چین

مترجم: سارا فراهانی

بوئینگ، غول صنعت هوافضا، پس از وقفه‌ای که به دلیل تنش‌های تعرفه‌ای میان آمریکا و چین ایجاد شده بود، بار دیگر روند تحویل هواپیماهای خود به بازار چین را از سر گرفته است. داده‌های پروازی نشان می‌دهد که یک فروند بوئینگ ۷۳۷ مکس جدید، روز ۹ ژوئن (۱۹ خرداد) در فرودگاهی در چین فرود آمده است؛ نشانه‌ای روشن از بازگشت این شرکت به یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین بازارهای هواپیمایی جهان.
این هواپیما که تحت برند شرکت هواپیمایی «ژیامن» (Xiamen Airlines) فعالیت می‌کند، پس از پروازی طولانی از سیاتل، با توقف‌هایی برای سوخت‌گیری در هاوایی و گوام، در مرکز تکمیل بوئینگ در ژوشان، نزدیک شانگهای، به زمین نشست. ژوشان به عنوان یکی از قطب‌های اصلی تجاری و صنعتی چین، محل مهمی برای تکمیل نهایی هواپیماهای بوئینگ به شمار می‌آید.
باید توجه داشت که این نخستین تحویل پس از تعلیق موقتی ارسال هواپیما به چین بود که در آوریل سال جاری میلادی به دلیل افزایش تعرفه‌ها میان دو قدرت اقتصادی بزرگ جهان صورت گرفت. در آن زمان، بوئینگ اعلام کرد که تحویل هواپیماها به مدت ۹۰ روز متوقف خواهد بود تا تنش‌های تجاری فروکش کند. اما اکنون با کاهش نسبی تعرفه‌ها، روند تحویل مجدداً آغاز شده است.
بازار چین برای بوئینگ بسیار اهمیت دارد؛ چرا که حدود ۱۰ درصد از سفارشات جهانی این شرکت را تشکیل می‌دهد و این بازار به سرعت در حال رشد است. در ماه‌های قبل، دست‌کم سه جت ۷۳۷ مکس که قرار بود به مشتریان چینی تحویل داده شوند، به آمریکا بازگردانده شدند تا مراحل تکمیلی ساخت را پشت سر بگذارند. هواپیمایی که روز ۱۹ خرداد در ژوشان فرود آمد، همان جتی است که پیش‌تر به آمریکا بازگردانده شده بود.
بوئینگ پیش‌تر اعلام کرده بود که به دلیل تعرفه‌های سنگین، مشتریان چینی تمایلی به تحویل گرفتن هواپیماهای جدید ندارند و این شرکت در تلاش است برخی از سفارش‌ها را مجدداً به فروش برساند. با این حال، در این دوره توقف تحویل، هواپیماها به هیچ مشتری دیگری فروخته نشدند و انبار موجودی بوئینگ کاهش نیافت.
طبق گزارش خبرگزاری رویترز، پکن درباره علت دقیق توقف تحویل‌ها اظهارنظری نکرده است اما تاکید کرده که شرکت‌های هواپیمایی و بوئینگ به شدت تحت تأثیر تعرفه‌های اعمال شده از سوی آمریکا قرار دارند. با این حال، بوئینگ اعلام کرده که برنامه دارد در ادامه سال جاری میلادی حدود ۵۰ فروند هواپیما به چین تحویل دهد که از این تعداد ۴۱ فروند در حال تولید یا پیش‌ساخته شده‌اند.
این تحولات حاکی از آن است که با وجود تنش‌های تجاری، همکاری‌های اقتصادی در بخش هوافضا بین آمریکا و چین به آرامی در حال بازسازی است و بازار هواپیمایی چین همچنان یکی از اولویت‌های اصلی بوئینگ به شمار می‌رود.

نویسنده
سحر شمخانی
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *