عمومی 11 دی 1403 - 6 ماه پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0
منبع: BIBAMAGAZINE.FR

تأثیر شدت نور در کیفیت تصمیمات

مطالعه جدید بر روی بیش از ۲۵۰۰ نفر، نتایج تازه ای را در مورد تأثیر روشنایی بر روی کیفیت و ثبات تصمیم‌گیری‌های مالی نشان می دهد. در واقع، به گفته محققانی از استرالیا و ایالات متحده آمریکا، شدت نور در تصمیم‌گیری‌های مالی افراد تأثیرگذار است.

شدت نور در کیفیت زندگی

مترجم: مریم نصیری

مطالعه جدید بر روی بیش از ۲۵۰۰ نفر، نتایج تازه ای را در مورد تأثیر روشنایی بر روی کیفیت و ثبات تصمیم‌گیری‌های مالی نشان می دهد. در واقع، به گفته محققانی از استرالیا و ایالات متحده آمریکا، شدت نور در تصمیم‌گیری‌های مالی افراد تأثیرگذار است. آن ها معتقدند، نور زیاد باعث می شود افراد در امور اقتصادی و مربوط به بودجه خود، تصمیمات بدی بگیرند.
تا پیش از این، تأثیر نور و روشنایی بر روحیه افراد ثابت شده بود و این بار هم مطالعات محققان استرالیایی و آمریکایی از رازی جالب در همین زمینه پرده بر می‌دارند. محققان دانشگاه های سیدنی و نیویورک، با انجام مطالعه ای دریافته اند که نور و روشنایی زیاد، افراد را به سمت انتخاب ها و تصمیمات بد مالی سوق می‌دهد. محققان پاسخی برای تصمیمات مالی گاهاً غیرمنتظره افراد یافته اند. به نظر می رسد که نور بیش از حد، مانع دستیابی افراد به پول می شود.
در این مطالعه، افراد در مرحله اول، دو انتخاب داشتند؛ یکی این‌که بلافاصله و قطعاً 5 دلار دریافت کنند یا این‌که شانس 50 درصدی برنده شدن 20 دلار را داشته باشند. جالب این جاست که از 2500 نفری که در این مطالعه شرکت کردند، اکثریت ترجیح دادند که بلافاصله 5 دلار دریافت کنند. بر اساس این مطالعه مشخص شد که روشنایی بر روی نگرش‌های ریسک پذیری افراد نیز تأثیر می‌گذارد. در آزمایش انجام شده، هنگامی که سطح روشنایی بالا بود، افراد با احتمال بیشتری از پذیرش ریسک های شناخته شده دوری می کردند.
در آزمایش دوم این مطالعه نیز، از شرکت‌کنندگان سالمند موزه آکادمی علوم واشنگتن خواسته شد تا به وسیله تبلت، 40 نمونه تصمیم مالی اتخاذ کنند. در هر نمونه، افراد می توانستند دریافت قطعی ۵ دلار یا یک فرصت بخت‌آزمایی با احتمال دریافت هیچ یا پول نقد بین ۵ تا ۱۲۵ دلار را انتخاب کنند. سپس داده‌های آزمایش رفتاری به دست آمده در این آزمایش، به همراه میزان روشنایی اندازه‌گیری شده در نزدیک ترین ایستگاه هواشناسی با هم مقایسه شدند. با مقایسه نتایج به دست آمده، محققان دریافتند که میزان روشنایی به اشکال مختلفی بر روی تصمیم‌گیری تأثیرگذار است. کمتر یا بیشتر بودن شدت نور در میزان ریسکی که افراد قبول می کردند، میزان راحت بودن آن‌ها در هنگام تصمیم گیری در شرایط مبهم و همچنین میزان ثبات و بدون تناقض بودن تصمیم های آن‌ها در طیف وسیعی از گزینه‌ها اثر می‌گذارد.

نویسنده
سحر شمخانی
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *