کارگردان آگاه کارگردانی است که گریم را نیز مانند دیگر حرفههای سینمایی بشناسد و او کسی است که قطعا یک گریم ضعیف را قبول نخواهد کرد و بخشی از صدماتی که ما در فیلمها شاهد هستیم ناشی از ناآگاهی بسیاری از کارگردانها است.
کارگردان آگاه کارگردانی است که گریم را نیز مانند دیگر حرفههای سینمایی بشناسد و او کسی است که قطعا یک گریم ضعیف را قبول نخواهد کرد و بخشی از صدماتی که ما در فیلمها شاهد هستیم ناشی از ناآگاهی بسیاری از کارگردانها است. این بدیهی است که گریم بد، قبل از پخش فیلم، برای کارگردانی که به هنگام فیلمبرداری پشت مانیتور نشسته قابل تشخیص است و سوال اینجاست که او چطور اجازه داده که کیفیتی بد از چهرهپردازی به فیلم وارد شود. یا اگر تهیهکننده از این امر آگاه بود چطور میتوانست اجازه دهد که آرایش جایگزین گریم شود. یا اگر منشی صحنه تنها اندکی آشنایی داشت میتوانست لااقل بر رعایت راکورد گریمها نظارت داشته باشد. در واقع مساله اصلی و نهایی، ضعف گریمور نیست بلکه این ضعف دیگر فیلترهاست که باید جلوی کار ضعیف را بگیرند و نمیگیرند و اجازه میدهند اشتباهاتی فاحش به راحتی از کانالشان عبور کند.
من کارمند صدا و سیما بودهام و یادم میآید که زمانی کلاسهایی برگزار میشد که تهیهکنندگان نیز باید در آن کلاسهای آموزش گریم شرکت میکردند و لااقل مبانی این حرفه را فرا میگرفتند چراکه نیاز به آگاهی برای او دیده میشد. من اطمینان دارم که با تمام این احوال علم گریم ما از سینمای ما عقب نیست و ما در حوزه گریم در منطقه حرف اول را میزنیم. خیلی از جوانهای گریمور ما در حال فعالیت در دیگر کشورهای منطقه هستند. من این مساله را با صراحت و با سند و مدرک اعلام میکنم که گریم ما از سینمای ما عقب نیست و این عدم آگاهی و دانش ناکافی سایر عوامل است که بهره برداری درست از توانایی چهره پردازان را دچار مشکل میکند. تهیهکنندهای که صرفا بهواسطه سرمایهدار بودن وارد چرخه تولید میشود و دانش این مسئولیت را ندارد، میتواند چنین صدماتی به سینما وارد کند.