اجتماعی 28 آذر 1403 - 7 ماه پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0
پیمان ریحانیان – مدرس تکنیک های کسب و کار

قدرت پرسنال برندینگ

یکی از واژگان اساسی در کسب و کار دنیای امروز، واژه “برندینگ” یا ساختن نام تجاری ست. در کنار این کلمه پر وزن، امروزه واژه “پرسنال برند” یا “نام تجاری شخصی” نیز جایگاه ویژه ای در ادبیات صاحبان و مشاوران کسب و کارهای کوچک و بزرگ به خود اختصاص داده است.

یکی از واژگان اساسی در کسب و کار دنیای امروز، واژه “برندینگ” یا ساختن نام تجاری ست. در کنار این کلمه پر وزن، امروزه واژه “پرسنال برند” یا “نام تجاری شخصی” نیز جایگاه ویژه ای در ادبیات صاحبان و مشاوران کسب و کارهای کوچک و بزرگ به خود اختصاص داده است. برندینگ پرسنال در جهان تجاری و اقتصادی امروز، از چنان اهمیتی برخوردار است که پس از ثبت در اذهان عمومی، جزیی ترین بی توجهی و چشم پوشی از آن، بسیار نا بخردانه خواهد بود و هر گونه آسیب و خدشه شخصی یا حتی حیثیتی به ارکان این شناسه بی بدیل، مستقیماً به برند تجاری مالک آن زیان های غالباً جبران ناپذیری وارد خواهد ساخت. از سویی، دو نشان برندینگ و پرسنال برندینگ تأثیر مثبت و کاملاً متقابلی بر روی هم داشته و در صورت موفقیت هر کدام، بلافاصله بر دیگری تأثیر مطلوب و پر منفعت خواهند گذارد.

چگونه برند شخصی می‌تواند موفقیت کسب ‌و کار را متحول کند

بررسی استارتاپ های موفق و همچنین شرکت ها و هولدینگ های بزرگ نشانگر این مهم است که صاحبان این بنگاه ها علاوه بر ساختن و تقویت و معروفیت نام تجاری شرکت یا فروشگاه خود، سرمایه گذاری های قابل توجهی روی پرسنال برند یا برند شخصی خود می نمایند.

در گذشته شاید مؤسسان برندها ترجیح می دادند در پشت پرده، کسب و کار خود را رهبری نمایند و به اصطلاح با چراغ خاموش پیش بروند و صرفاً نام تجاری شرکت در بازار دیده شود. اما امروزه – با گسترش چشمگیر شبکه های اجتماعی – نگاه و رویکرد مدیران  تغییر کرده است و با استفاده از امکانات این شبکه ها، خود نیز با ساختن برند شخصی و با برگزاری سخنرانی ها، ویدئو و پادکست و انواع دیگر تولید محتوا، ویژگی و سبک زندگی خود را برای افزایش تعامل مخاطبین به کار می گیرند. در جهان امروز، به قدری توفیق و حیات برندینگ و پرسنال برندینگ، با شبکه های اجتماعی در هم تنیده و ممزوج شده اند که اغلب صاحبان این برندها، ناگزیر سازمان مستقلی با حضور کارشناسان و اشخاص متبحر در بهره گیری از این شبکه ها ایجاد می کنند. یا حتی نسبت به تأسیس شبکه های اجتماعی عظیم یا خرید و تملک اَبَر شبکه های اجتماعی موجود، حتی با صرف هزینه های گزاف، اقدام می نمایند.

محبوبیت و سبقت برند شخصی از برند تجاری

گاهاً برند شخصی چنان محبوبیتی پیدا می کند که از برند تجاری شرکت پیشی گرفته و با حمایت از برند تجاری، از محبوبیت خود نزد مشتریان، برای ساختن برند تجاری و یافتن بازارهای بی انتها استفاده می کنند.

برای نمونه می توان از ایلان ماسک یاد کرد که با پرسنال برندینگ جهانی خود، محصولات شرکت تسلا را معرفی کرده و مورد حمایت خود قرار می دهد و صدها مثال دیگر….

مفهوم پرسنال برندینگ

پرسنال برندینگ یا برند شخصی به معنای ساخت و مدیریت تصویر و شهرت فردی است که می‌تواند تأثیر زیادی بر روی برند تجاری یک شرکت داشته باشد.

در واقع، پرسنال برندینگ صاحب شرکت می‌تواند به عنوان یک دارایی ارزشمند عمل کند. به این ترتیب پرسنال برندینگ می تواند در چندین جنبه، از جمله موارد زیر تأثیرگذار باشد:

۱) اعتمادسازی: هنگامی که صاحب یک شرکت دارای برند شخصی قوی باشد، مشتریان و همکاران به او اعتماد بیشتری خواهند کرد. این اعتماد می‌تواند به فروش بیشتر و جذب مشتریان جدید منجر شود.

۲) تمایز از رقبا: در دنیای پر رقابت امروز، داشتن یک برند شخصی متمایز می‌تواند به شرکت کمک کند تا از سایر رقبا متمایز شود. این تمایز می‌تواند به جذب توجه رسانه‌ها و مشتریان به لحاظ کیفی و کمی، کمک شایان و قابل توجهی نماید.

۳) ارتباطات مؤثر: برند شخصی قوی به صاحب شرکت این امکان را می‌دهد که ارتباطات مؤثرتری با مشتریان، سرمایه‌گذاران و دیگر ذی نفعان برقرار کند. این ارتباطات می‌توانند به ایجاد فرصت‌های جدید تجاری و نتیجتاً افزایش بعضاً تصاعدی ضریب نفوذ و نیز در آمدزایی مضاعف منجر شوند.

۴) الهام‌ بخشی: یک صاحب شرکت با برند شخصی قوی می‌تواند به عنوان یک الگو عمل کند و در بسیاری از زمینه ها، الهام‌ بخش دیگران باشد. این موضوع می‌تواند به جذب استعدادهای جدید و ایجاد یک فرهنگ سازمانی کارآمد، همگرا، و مثبت یاری رساند.

۵) افزایش اعتبار: وقتی صاحب یک شرکت در حوزه تخصصی خود شناخته‌ شده باشد، اعتبار برند تجاری نیز افزایش می‌یابد. این اعتبار می‌تواند به افزایش وفاداری مشتریان و همکاری‌های استراتژیک کمک کند.

نتیجه گیری

پرسنال برندینگ نه تنها به شخص دارای این ویژگی تأثیرگذار و استثنایی، بلکه به کل سازمان کمک می‌کند تا در بازار رقابتی بهتر عمل کند و در ذهن مشتریان جایگاه ویژه‌ و جذابی پیدا کند. بنابراین، سرمایه‌گذاری در برند شخصی برای صاحبان کسب‌ و کار امری مهم و چه بسا حیاتی ست.

پرسنال برندینگ نوعی دستگاه خودگردان و همواره فعال و جست و جوگر تبلیغاتی رایگان است که  ده ها هزاران نفر در سرتاسر جهان با مجاهدتی بی نظیر در استخدام آن هستند. نهایت سعی این افراد با خدماتی شگرف اما بدون هزینه، انعکاس چگونگی فعل و انفعال و نحوه زیست مالک پرسنال برندینگ به صدها میلیون یا میلیاردها انسان علاقه مند و مشتاق دریافت اطلاعات پیرامون شخص مورد نظر خود هستند. به عبارتی با ساخت و توسعه پرسنال برندینگ، در تبلیغات سنتی و بسیار گرانقیمت برندینگ تجاری، صرفه جویی بسیاری به عمل می آید.

با آن چه مطالعه کردید، آیا باز شک و تردیدی در ایجاد پرسنال برندینگ برای صاحبان حرف و کسب و کارها باقی می ماند؟!

پس از همین لحظه در اندیشه ایجاد برندینگ پرسنال خود باشید.

نویسنده
سحر شمخانی
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *