بهمن موتور که طی سال ۱۴۰۴ تولید خود را 30 درصد افزایش داده و نیز صرفاً در 15 روز فروردین ماه سال جاری ۹۰ درصد افزایش تولید داشته است، هم اینک با توقف 5 هزار کانتینر قطعه در گمرک، با مشکل توقف تولید رو به رو شده است. فارس نوشت:
بهمن موتور که طی سال ۱۴۰۴ تولید خود را 30 درصد افزایش داده و نیز صرفاً در 15 روز فروردین ماه سال جاری ۹۰ درصد افزایش تولید داشته است، هم اینک با توقف 5 هزار کانتینر قطعه در گمرک، با مشکل توقف تولید رو به رو شده است.
فارس نوشت:
فیلمهایی که روز سهشنبه (۱۶ اردیبهشت) از سالنهای تولید بهمن موتور منتشر شده است، بلاتکلیفی کارگران بعد از توقف تولید را نشان میدهد.
یک منبع آگاه در این باره به خبرنگار فارس گفت: «علت توقف تولید در بهمن موتور، معطل ماندن پنج هزار کانتینر حاوی قطعات مورد نیاز این خودروساز در گمرکات است».
شایان ذکر است استانداردهای ترخیص کالا در بیش تر کشورها به چند ساعت تا چند روز محدود میشود، در حالی که به گفته احمدرضا فرشچیان – رئیس کمیسیون مدیریت واردات اتاق بازرگانی – سیستم ترخیص کالا در ایران با تأخیرهای چند ماهه دست و پنجه نرم میکند.
خاطرنشان می شود در حال حاضر فرآیند تأمین ارز و ترخیص کالا از گمرکات با مشکل مواجه شده و در عمل این موانع، روند تولید را متوقف کرده است. مجموع این مسائل سرمایهگذاران بخش خصوصی را با خسارات و تبعات متعدد مواجه کرده است.
در همین حال، از سوی وزارت صمت و شورای رقابت، قیمت گذاری خودرو نیز با بی توجهی و بلاتکلیفی رو به رو شده است. به نظر می رسد در چنین شرایط بغرنجی ضروری ست مسئولان ارشد نظام وارد میدان شده و ترک فعل منجر به خسارات بخش خصوصی را جدی بگیرند تا تولید از سر گرفته شود.