چهل سال پس از آن که رئیس جمهور اعلام کرد با حقوق 20 تا 25 میلیون تومان نمی توان در تهران زندگی کرد، دکتر پزشکیان از برخی کارمندان چهل سال قبل که با حقوقی به مراتب پایین تر از این ارقام در تهران زندگی شان را گذرانده و به دوران کهولت رسیده و دارای نوه و نتیجه شده اند، تقدیر و تشکر کرد.
علی زراندوز
چهل سال پس از آن که رئیس جمهور اعلام کرد با حقوق 20 تا 25 میلیون تومان نمی توان در تهران زندگی کرد، دکتر پزشکیان از برخی کارمندان چهل سال قبل که با حقوقی به مراتب پایین تر از این ارقام در تهران زندگی شان را گذرانده و به دوران کهولت رسیده و دارای نوه و نتیجه شده اند، تقدیر و تشکر کرد. در این مراسم دکتر پزشکیان از یکی از این کارمندان بازنشسته که برای دریافت تندیسِ «مردی با حقوق کمتر از 20 تا 25 میلیون تومان» روی صحنه آمده بود، خواست تا راز موفقیت خود و خانواده اش برای زندگی با این حقوق اندک در تهران را بیان کند، که این کارمند کهنسال، کفِ دستش را به عنوان رازِ این موفقیت نشان داد و به سرخی صورتش هم اشاره کرد و بعد هم به سرعت رفت تا تندیس دریافتی را در بازار بفروشد و بزند به زخم زندگی!
***
یکی از خبرنگاران اعلام کرد شب گذشته شیطان به خوابش آمده است و وقتی نامبرده به عادت همیشگی خبرنگاران، از وی درباره اخبار مرتبط با انسان ها سوال کرده بوده، شیطان پاسخ داده بود: «شرمنده، ولی من چهل سال است که اخبار جراید شما آدم ها را دنبال نمی کنم!». شیطان، در پاسخ به این سوال خبرنگار که در خوابش از وی پرسیده بود: «چرا؟» گفته بود: «از چهل سال پیش که در یکی از جراید این خبر را خواندم که یک متهم فروش داروهای بیماران سرطانی در تبریز پس از خارج کردن این داروها از بیمارستان با کمک همدستانش، آن ها را در بازار آزاد می فروخته، چنان مو به تنم سیخ شد که تا چند شب کابوس می دیدم و از آن به بعد، دیگر جرأت نکردم اخبار دنیای شما آدم ها را پیگیری کنم!».
***
۱۷۹ اتوبوس برقی که بیش از چهل سال پیش از چین خریداری شده و وعده انتقال آن ها از گمرک به شهر تهران و افزوده شدن شان به ناوگان حمل و نقل عمومی این شهر مطرح شده بود، سرانجام به تهران رسیده و بلافاصله به موزه اتوبوسرانی پایتخت تحویل داده شدند! یکی از مسئولان شهرداری تهران که نمی خواست نامش فاش شود در گفت و گو با خبرنگاری گفت: «این اتوبوس ها الان دیگر جنبه تاریخی دارند و می توانیم با فروش آن ها به عنوان ۱۷۹ اثرِ تاریخی، بودجه خوبی برای خرید 1790 اتوبوس جدید فراهم کنیم و چون احتمالاً مراحل انتقال و ترخیص این 1790 اتوبوس جدید هم چهل سالی طول می کشد، آیندگان مان در چهل سال بعد می توانند این وسایل نقلیه را به عنوان اتوبوس های ارزشمندِ تاریخی فروخته و 17900 اتوبوس جدید بخرند و دعاگویِ عقلِ عاقبت اندیشِ ما باشند!».