بانک توسعه تعاون بانک ملی
روزنامه نوآوران - 1403/09/03
شماره 2591 - تاریخ 1403/09/03
آخرین اخبار
بخش انرژی کشور نیازمند تحول بنیادین است
تا ۲۰۲۶ شاهد یکی از بهترین تیم ملی‌ها خواهیم بود
سندرم نیمه دوم، معضل جديد امیـر!
چهل سال بعد در چنین روزهایی! (3 آذر 1443)
تذکره مولانا حسین انتظامی
چراغِ خاموشِ روزنامه‌نگاری حرفه‌ای
ابراز نارضایتی کارفرمایان از استخدام «نسل Z» در سراسر دنیا
اگر از بی حجابی رنج می‌برید، با ما تماس بگیرید!
ضرورت دیپلماسی غذایی
تعمیق شکاف میان مردم و حکومت در سایه فیلترینگ
تقابل یا تعامل با مخالفین؛ کدام یک به تحقق اهداف دولت پزشکیان می انجامد
استندآپ‌کمدی؛ ژانر دشواری‌ها
نوجوانان؛ قشری که جدی گرفته نمی‌شوند
صبحانه با کروکودیل‌ها؛ ولادیمیر و استراگون در ولنجک!
افزایش سرمایه اجتماعی؛ مهم ترین عامل موفقیت دولت پزشکیان
احیا و ارتقای دو طرح با اختصاص ۲۷۰ میلیارد تومان برای حمایت از نخبگان
احیا و ارتقای دو طرح با اختصاص ۲۷۰ میلیارد تومان برای حمایت از نخبگان
رونق تئاتر به رونق فرهنگ جامعه می‌انجامد
افزایش قیمت خوردو پذیرفتنی نیست، مجلس ورود می کند
آیا اصلاح‌طلبان و اصولگرایان توانایی نجات اقتصاد ایران را دارند؟
شنیده شدن زنگ خطر بروز بحران های خانوادگی در جامعه
عینیت اجتماعی (۵)
تذکره مولانا محمد باقر قالیباف
چهل سال بعد در چنین روزهایی! (30 آبان 1443)
پیش‌بینی سقوط رشد اقتصادی اروپا
آفت های زندگی مشترک
کار سخت پزشکیان
چهل سال بعد در چنین روزهایی! (29 آبان 1443)
افزایش نگرانی های اجتماعی به دنبال نبود ثبات اقتصادی
ضرورت رفع فیلترینگ پلتفرم های اجتماعی در ایران
چه میزان ورزش برای سالم ماندن نیاز داریم؟
اصلاحات پلیس گرجستان در مبارزه با فساد
چرا موفق به صادرات خودرو نشدیم؟
خدشه دار شدن اعتماد عمومی به دنبال مشکلات اقتصادی
حیرت‌زدگی روس‌ها از شناخت ادبی ایرانیان
نقش رسانه ها در کنترل خشونت اجتماعی
برخورد قهری، نسخه شفابخش کنترل خشم در جامعه نیست
افزایش تولید و عرضه مسکن؛ راهکاری برای برون رفت از بحران
فشار انرژی بر دولت چهاردهم
چهل سال بعد در چنین روزهایی! (28 آبان 1443 )
فروپاشی صنعت قطعه‌سازی؛ به دنبال قیمت‌گذاری دستوری
در باب معنای آزادی
بی‌توجهی قشر کم‌درآمد به سینما
مسکن ؛ استخوانی در گلوی دولت چهاردهم‌
تحقق رشد اقتصادی؛ منوط به بازنگری در مسیرهای کسب و کار
چهل سال بعد در چنین روزهایی! (27 آبان 1443)
پرواز تیم ملی فوتبال به قرقیزستان
رشد اعتیاد اینترنتی؛ در سایه استفاده افراطی از شبکه های اجتماعی
شنیده شدن زنگ خطر قتل های خانوادگی در سایه خشونت فروخفته
«آینه جادویی» در تماشاخانه ‌صحنه ‌آبی
چهل سال بعد در چنین روزهایی! (۲۶ آبان ۱۴۴۳)
کد خبر: 180943 | تاریخ : ۱۳۹۷/۱۰/۲۳ - 14:34
جو مسموم کنکور و نابودی لذت ادبیات
یک مدرس دانشگاه عنوان کرد

جو مسموم کنکور و نابودی لذت ادبیات

زرین‌تاج واردی می‌گوید: جو مسموم کنکور در مدرسه‌ها لذت ادبیات را از بچه‌ها گرفته است.

نوآوران آنلاین- این مدرس دانشگاه در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: متاسفانه در حال حاضر در مدارس جو مسمومی به خاطر کنکور برای همه درس‌ها و خصوصا برای درس‌هایی مثل ادبیات به وجود آمده است. بچه‌ها اصلا ادبیات نمی‌خوانند و از آن لذتی نمی‌برند و فقط به دنبال تست زدن هستند. لذت این درس‌ها از بچه‌ها گرفته شده است. حالا در دانشگاه، ما می‌خواهیم به بچه‌ها بگوییم ادبیات فقط نکاتی نیست که بتوانند با آن چند تست بزنند و می‌توانند از منظر اندیشه به آن نگاه کنند. البته که همیشه افراد علاقه‌مند به ادبیات در کلاس‌ها بوده‌اند و حتی بعضا به ادبیات تغییر رشته داده‌اند اما این‌ها موارد نادری هستند که از قبل زمینه داشته‌اند. ما اگر بتوانیم به بچه‌ها یاد بدهیم که یک نامه اداری بتوانند بنویسند کلی هنر کرده‌ایم.

او درباره میزان امیدواری‌اش به دانشجویانی که در کلاس‌هایش هستند برای این‌که دنبال‌کنندگان ادبیات یا نویسنده و پژوهشگر ادبی بشوند، گفت: ممکن است احتمال این اتفاق، ۲۵ صدم درصد باشد. هدف فارسی عمومی این است که آخرین حلقه اتصال یک دانشجو با زبان مادری‌اش باشد تا او مجددا یک‌سری متون را ببیند و با ادبیات معاصر هم آشنا شود. بنابراین خروجی این درس نمی‌تواند دانشجویانی که پژوهشگر ادبی یا نویسنده بشوند، باشد. ما اصلا چیزی فراتر از ادبیات دبیرستان نمی‌توانیم به بچه‌ها بگوییم. فقط مقداری ادبیات را دانشگاهی می‌کنیم و از منظر اندیشه یک‌بار دیگر آثار کهن را به بچه‌ها می‌گوییم.

واردی با بیان این‌که علاقه دانشجویان به درس ادبیات نسبتا خوب است، اظهار کرد: در درس‌های عمومی برای ایجاد علاقه‌مندی نسبت به درس، خود استاد خیلی مهم است. البته بعضی‌ها معتقدند که متن درسی حرف اول را می‌زند اما به نظر من استاد خیلی مهم است و می‌تواند از یک متن بد، کلاس خیلی خوبی بسازد. بنابراین خود استاد، تفکرات‌ و شخصیت او و این‌که بتواند برای دانشجوی غیرادبیات نکات جذابی بگوید اهمیت دارد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز درباره کتاب‌های درسی ادبیات و اثرات یکسان نبودن آن در دانشگاه‌ها، گفت: در همه دانشگاه‌ها، در هفت، هشت سال اخیر می‌توان گفت که به طور متوسط ۱۴ کتاب فارسی عمومی وجود داشته و تدریس شده است که همه این‌ها جنگی از متون ادبی و بستر خوبی برای تدریس هستند و هیچ نیازی نیست متنی که تدریس می‌شود همه‌جا یکسان باشد. گاهی خوب است توفیق یک متن را در جاهای مختلف ببینیم و بهتر است که یکسان نباشد و خود دانشگاه‌ها قدرت تصمیم‌گیری داشته باشند. اگر یک دانشگاه تشخیص بدهد یک متن یا یک کتاب قرار است تدریس بشود، هیچ اشکالی ندارد و هیچ لزومی ندارد که همه جای کشور یک کتاب یکسان تدریس شود.

واردی ادامه داد: الان ما در این‌جا «سخن شیرین فارسی» را تدریس می‌کنیم که کار همکاران خودمان است، اما در دانشگاه‌های تهران تدریس نمی‌شود. این تنوع و امکان انتخاب باعث می‌شود که مجموعه‌های متعددی ایجاد شود تا ما هم بتوانیم بین این‌ها انتخاب کنیم و سبب می‌شود که مجموعه یک دانشگاه ترغیب شوند و مجموعه‌ای برای دانشجویان خودشان به وجود بیاورند. درباره دروس متنی نه اما در دروسی که مبانی نظری دارد باید بگذارند خود استاد تصمیم بگیرد که چه متنی را به دانشجویانش تدریس کند و نمی‌توان یک نسخه یکسان برای همه پیچید.

این مدرس دانشگاه در پایان گفت: من در سایر متون درسی هم این نظر را دارم. دروسی که همانند «کلیله و دمنه» متن است که هیچ، اما دروسی که مبانی نظری دارد باید بگذارند خود استاد تصمیم بگیرد که چه متنی را به دانشجویانش تدریس کند و نمی‌توان یک نسخه یکسان برای همه پیچید.

کانال تلگرام

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.