بانک توسعه تعاون بانک ملی
روزنامه نوآوران - 1403/02/05
شماره 2455 - تاریخ 1403/02/05
آخرین اخبار
تلاش برای ارتقاء همکاری های حداکثری شرکای اجتماعی حوزه سلامت
طرح ساماندهی آسیب‌های اجتماعی در منطقه ۶ تهران با قوت ادامه دارد
تلاش برای بهبود وضعیت ترافیک در پهنه مرکزی تهران
رونمایی از تمثال جدید سردار شهید احمد کاظمی در منطقه ۱۹
زیرگذر بزرگراه خلیج فارس به روستای پلایین با اقدامات ترافیکی ایمن سازی شد
ورودی بناهای تجاری غیر مجاز در منطقه 19 با استقرار نیوجرسی مسدود شد
دریاچه بوستان شقایق منطقه 19مجهز به محل تفریحی و فراغتی می شود
به صدا در آمدن زنگ هفته سلامت در مدارس منطقه ۱۶
شمارش معکوس پایان رفع معارضین مسیر آزاد راه شهید شوشتری در منطقه ۱۵
مرمت و تعویض ۴۵ گاردریل‌ در بزرگراه امام رضا (ع)
کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاههای زنجیره‌ای شهروند
احیا آسفالت مدرسه شهید ناظم در ناحیه۶
هم اندیشی و اجرایی نمودن تصمیمات لازم به منظور بهبود وضعیت جمع آوری زباله در ناحیه۷
اجرای ۸۰ هزار متر خط کشی محوری در سال ۱۴۰۳ در منطقه ۲۱
زباله گردی در شهر؛ باید از خودمان شروع کنیم...
زباله گردی در شهر؛ باید از خودمان شروع کنیم...
نشست تخصصی مباحث ترافیکی در شمال شرق شهر
تور گردشگری افراد دارای معلولیت
پاکسازی چهره منطقه ۴ از حضور زباله گردها
جمع‌آوری ۵۰۰ کیلو زباله از محوطه ایستگاه‌ها
پروژه بوستان محله جوادیه از مرز پیشرفت ۹۰٪ عبور کرد
تحقق دو برابری اخذ سند برای املاک فاقد سند در بافت فرسوده نسبت به برنامه چهارم توسعه
توجه ویژه مدیریت شهری به حمل و نقل عمومی
پلمب ٤ مرکز غیرمجاز تفکیک و جمع‌آوری پسماند خشک درمنطقه٢ تهران
محلات طرشت و شریف صاحب خانه محیط زیست شدند
برپایی ایستگاه های حال خوب سلامت در معابر منطقه2
آغاز عملیات نرده‌گذاری رفیوژ میانی شهید محلاتی
برگزاری آیین تجلیل از متولیان ورزش زورخانه ای و پهلوانی در منطقه ۱۲
پایانه‌های حمل و نقل عمومی منطقه ۲۲ تجهیز می شوند
جلب مشارکت حداکثری شهروندان در اجرای برنامه های دوستدار محیط زیست در منطقه22
سازه جدید در عمارت منسوب به «فخرالدوله» برچیده شد
موشک «فالکون ۹» یک رکورد جدید را ثبت کرد
حق پخش تلویزیونی سرخابی‌ها را به سرانجام می‌رسانیم/ دریافت ۱۱۰ همت مالیات از ابربدهکاران
توقعات آمریکایی‌ها تمامی ندارد/خوب شدن حال کارگر یعنی خوب شدن حال کشور
بررسی نقش مشارکت قانونی در جرایم گروفروشی
بررسی نقش مشارکت قانونی در جرایم گروفروشی
دغدغه و درخواست شهروندان با ۵۶۴ مصوبه بازدید میدانی محلات پیگیری شد
اجرای عملیات طعمه‌گذاری و لانه‌کوبی درنواحی شش‌گانه منطقه٦ تهران
ارتقاء سطح دانش و اشاعه فرهنگ گیاه‌ پروری بین اقشار مختلف
تجهیز و آغاز فعالیت دبیرخانه کانون های اجتماع محور در منطقه ۲۱
برگزاری ششمین جلسه هم اندیشی دبیرخانه تکریم با مسئولین تکریم ارباب رجوع مناطق ۲۲ گانه در منطقه ۲۱
حال خوش شهروندان منطقه ۴ در هفته سلامت
طرح ارزشمند "کوک چهارم"
ترویج فرهنگ آپارتمان نشینی در محلات منطقه 13
معرفی پروژه مرمت و بهسازی ساختمان شهرداری منطقه۱۳ در دومین نشست احیا گران بافت تاریخی تهران
اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از وقوع آتش سوزی در اراضی جنگلی سرخه حصار و خجیر
پاکسازی مستمر زمین های بایر و قطعات خالی سطح ناحیه۳
آماده باش عوامل خدمات شهری در منطقه ۵
در روز جهانی زمین پاک رود دره کن از زباله‌ها پاکسازی شد
افزایش ناوگان حمل و نقل اتوبوسرانی در منطقه ۲۲
کاشت یک صد درختچه در بوستان های منطقه 17
هفته سلامت در منطقه ۱۷
کد خبر: 452183 | تاریخ : ۱۴۰۰/۹/۱۲ - 20:30
دیپلماسی، مصالحه میان اراده هاست؛ نه جنگ اراده ها و تحمیل یکی بر دیگری‎

دیپلماسی، مصالحه میان اراده هاست؛ نه جنگ اراده ها و تحمیل یکی بر دیگری‎

طی روزهای اخیر تیم مذاکره کننده هسته ای ایران درخصوص پرونده هسته ای ایران مجدد به مذاکره با غرب پرداخته است. نکته بسیار مهم در این دور از مذاکرات این است که جمهوری اسلامی ایران همواره بر تعهدات خود عمل کرده و در این راستا هیچ تخطی نداشته است، اما غرب با بدعهدی و اعمال تحریم ها علیه ایران تعهداتش را عمل نکرده است. در رابطه با آخرین دور مذاکرات ایران و غرب به گفت و گو با آرش محمدزاده اکبری، کارشناس ارشد حقوق و روابط بین الملل و محقق مسائل امنیتی خاورمیانه پرداختیم که تقدیم علاقه مندان به مباحث سیاسی و مسائل بین الملل می شود:

نوآوران آنلاین- 🔴 بازبینی سیاست خارجی یا وقت کشی راهبردی، کدام یک استراتژی جمهوری اسلامی ایران در دور جدید مذاکرات وین را نشان می دهد؟ و آیا از زیر ساخت به وجود آمده در دولت قبل می شود استفاده کرد؟
 
‎♦️ببینید تنها بازگشت تیم مذاکره کننده ایران به میز مذاکرات احیای برجام به رغم بدعهدی های فراوان و مکرر طرف امریکایی بیانگر این است که ایران به خاطر منافع ملی حاضر است دعوا های سیاسی را کنار بگذارد و با عقل و منطق به حل بحران اقتصادی بپردازد. هم تیم مذاکره دکتر عراقچی و هم تیم مذاکره کننده آقای باقری‌کنی برای مصالح کشور مذاکره کردند و می کنند. بنابراین متضاد با تیم امریکایی، تغییر دولت و جبهه سیاسی باعث نمی شود موضع اصلی کشورمان در مذاکرات و برنامه هسته‌ای دستخوش تغییر شود. پس نمی توان گفت دولت آقای روحانی به دنبال توافق به هر نحوی بود و دولت آقای رئیسی بر ضد هرگونه توافق و یا موضع وقت کشی راهبردی را دنبال می کند. موضع اصلی منافع ملی است و تمام دولت ها موظف به پیاده‌ کردن راهبرد و سیاست خارجی منطبق با موضع اصلی کشور و دیدگاه رهبری هستند. همچنین وقتی تیم مذاکره کننده متخصصان و مسؤلان متعددی را در امور خارجه، اقتصاد، انرژی، نفت، و حقوق بین‌الملل همراه خود دارد، نمی شود گمان برد که هدف تلف کردن وقت و یا وقت کشی راهبردی برای پیش بردن اهداف سیاسی باشد. حتی اگر سیاست بر این اصل باشد، مسائل و مشکلات عمده اقتصادی اجازه چنین فعلی را به دولت و تیم مذاکره کننده نمی دهد.
مبنا قرار دادن پیش نویس مذاکرات قبل، می تواند حاکی از ثبات قدم و وحدت رویه دولت های متوالی ایران باشد؛ نه مایه سرافکندگی که به نحوی باید توجیه شود. پیشنهاد می کنم تیم تبلیغاتی دولت به جای این نوع تلاش ها، بر تقویت دیپلماسی عمومی در مواجهه با این چالش مشترک و ملی تمرکز کند.

 

🔴 آیا برای هرگونه توافق میان ۱+۴ و ایران تضمین حقوقی برای اجراء وجود دارد؟ و آیا در صورت عدم وجود تضمینی مشخص، اجتناب از مذاکره مستقیم با امریکا راهبردی منطقی است؟

‌♦️عمدتاً به دلیل فقر اطلاع کافی روابط بین الملل در ایران است که عده ای گمان می کنند توافق های بین المللی تضمین شدنی هستند. در این جا اضافه می کنم به خاطر همان فقر دانش است که عده ای تصور می کنند امتناع از مذاکره مستقیم با آمریکا موجب تحقیر آمریکا می شود. هرچند مذاکره فی نفسه یک امر عقلانی و جدلی است؛ اما یکی از عوامل مؤثر در هر مذاکره، ابتکار عمل مذاکره کنندگان در خلق فضای روانی حاکم بر مذاکرات است. به همین دلیل مذاکره با زبان مشترکی که قادر باشد احساسات و شور و حرارت استدلال ها را مستقیماً منتقل کند، در تعیین نتیجه، امری کلیدی ست.
در مذاکرات وین دو نقیصه به این پتانسیل آسیب زده. اول، مذاکره به زبان فارسی و استفاده از مترجم که طبیعتاً ناگزیر باید فنی و فاقد روح باشد. دوم، مذاکره غیر مستقیم که مذاکره کنندگان ایرانی و آمریکایی را رو به روی هم قرار نمی دهد. اگر احیاناً مذاکرات ناکام بماند، این نارسایی ها نقش داشته اند. دیپلماسی، مصالحه میان اراده هاست؛ نه جنگ اراده ها و تحمیل یکی بر دیگری.
همچنین گنجاندن شرط تضمین زمانی مفید است که هدف از آن نه گرفتن امتیاز، بلکه ندادن امتیاز بیشتر باشد. وگرنه وقتی از دشمن تضمین می خواهید یا باید به تضمین او اعتماد کنید که مغایر سیاست اصولی در عدم اعتماد به آمریکاست و یا نباید اعتماد کنید که در این صورت مطالبه تضمین بی معنا می شود.
 

‎🔴 چه برداشتی از تعداد تیم مذکره کننده کشورمان دارید؟
‎♦️دلایل مختلفی برای تعداد بالای هیأت مذاکره کننده می تواند وجود داشته باشد؛ مثل نمایش وحدت و جدیت، نمادی از مطالبات و انتظارات بالا، لزوم پیچیدگی و سخت گیری در مذاکرات همزمان با تحت تأثیر قراردادن فضای روانی گفت و گوها. البته نتیجه روشن خواهد کرد که چقدر این تاکتیک مؤثر بوده است.

 

🔴 آیا ممکن است شکاف پر ناشدنی میان جمهوری ‌خواهان و دموکرات ها مانع توافق وین شود؟
 ♦️ببینید با وجود شکاف پر ناشدنی بین آمریکای جمهوری خواه و آمریکای دموکرات، تا وقتی برجام متعلق به دموکرات هاست و به تصویب کنگره نرسیده، سرنوشت بهتری پیدا نخواهد کرد. حتی اگر این اتفاق هم بیافتد، از تداوم تحریم های غیرهسته‌ای و نقض دوباره جلوگیری نمی کند، تنها آن را کمی سخت تر می کند.
‎برای ایران، احیا یا مرگ برجام، انتخاب بین اجرا یا لغو تحریم ها نیست. انتخاب بین تحریم بیشتر و تحریم کمتر است و برای آمریکا انتخاب بین اضافه شدن چالش هسته ای ایران یا حذف این چالش از باقی اختلافات دو جانبه است. تا زمانی ‌که تهران و واشنگتن آماده گفت و گوهای جامع استراتژیک برای رسیدگی به همه اختلافات نباشند و چنین توافق احتمالی را به اجماع داخلی در ایران و آمریکا نرسانند، برجام چیزی بیش از یک آرامبخش موقت و کم‌ دوام نیست. کما این که همین آرامش بخش موقت هم الزامی است برای پیشبرد منافع ملی کشور.

 

🔴‌ نقش بازیگران خارجی همچون شورای همکاری خلیج فارس و رژیم صهیونیستی  بر دوام این مذاکرات و استحکام توافق احتمالی چه خواهد بود؟
 ♦️با وجود اختلاف نظر های فراوان فعلی بین هیأت های مذاکره کننده  در وین، هنوز زود است که ائتلاف عربی کشور های حوزه خلیج فارس و یا دولت جدید رژیم صهیونیستی بخواهند تأثیر مخربی بر روند مذاکرات بگذارند.
قبل از شروع مذاکرات این امکان وجود داشت که با عملیات های تنظیم شده سیاسی و امنیتی، موجب جلوگیری از آغاز مذاکرات شوند؛ اما حال باید دید نتیجه هفته اول و دوم مذاکرات چه خواهد بود تا بر اساس آن سیاست خارجی ان کشور ها تنظیم شود.
بی گدار به آب زدن رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی در این مورد – اگر مذاکرات منتهی به نتیجه معقولی شود – باعث انزوای بین‌المللی هر چه بیشتر این دو کشور خواهد شد.
عربستان و امارات هرچند اخیراً وارد فاز جدیدی از روابط منطقی دیپلماتیک با ایران شدند که تا حدی این دو کشور را از مداخله مخرب در روند مذاکرات احیای برجام دور می کند؛ اما تهدید رژیم صهیونیستی همواره در کمین  است.

 

🔴 از این که در این گفت و گو شرکت فرمودید، سپاسگزارم.
♦️من نیز سپاسگزارم.

کانال تلگرام

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.