بانک توسعه تعاون بانک ملی
روزنامه نوآوران - 1403/02/05
شماره 2455 - تاریخ 1403/02/05
آخرین اخبار
تلاش برای ارتقاء همکاری های حداکثری شرکای اجتماعی حوزه سلامت
طرح ساماندهی آسیب‌های اجتماعی در منطقه ۶ تهران با قوت ادامه دارد
تلاش برای بهبود وضعیت ترافیک در پهنه مرکزی تهران
رونمایی از تمثال جدید سردار شهید احمد کاظمی در منطقه ۱۹
زیرگذر بزرگراه خلیج فارس به روستای پلایین با اقدامات ترافیکی ایمن سازی شد
ورودی بناهای تجاری غیر مجاز در منطقه 19 با استقرار نیوجرسی مسدود شد
دریاچه بوستان شقایق منطقه 19مجهز به محل تفریحی و فراغتی می شود
به صدا در آمدن زنگ هفته سلامت در مدارس منطقه ۱۶
شمارش معکوس پایان رفع معارضین مسیر آزاد راه شهید شوشتری در منطقه ۱۵
مرمت و تعویض ۴۵ گاردریل‌ در بزرگراه امام رضا (ع)
کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاههای زنجیره‌ای شهروند
احیا آسفالت مدرسه شهید ناظم در ناحیه۶
هم اندیشی و اجرایی نمودن تصمیمات لازم به منظور بهبود وضعیت جمع آوری زباله در ناحیه۷
اجرای ۸۰ هزار متر خط کشی محوری در سال ۱۴۰۳ در منطقه ۲۱
زباله گردی در شهر؛ باید از خودمان شروع کنیم...
زباله گردی در شهر؛ باید از خودمان شروع کنیم...
نشست تخصصی مباحث ترافیکی در شمال شرق شهر
تور گردشگری افراد دارای معلولیت
پاکسازی چهره منطقه ۴ از حضور زباله گردها
جمع‌آوری ۵۰۰ کیلو زباله از محوطه ایستگاه‌ها
پروژه بوستان محله جوادیه از مرز پیشرفت ۹۰٪ عبور کرد
تحقق دو برابری اخذ سند برای املاک فاقد سند در بافت فرسوده نسبت به برنامه چهارم توسعه
توجه ویژه مدیریت شهری به حمل و نقل عمومی
پلمب ٤ مرکز غیرمجاز تفکیک و جمع‌آوری پسماند خشک درمنطقه٢ تهران
محلات طرشت و شریف صاحب خانه محیط زیست شدند
برپایی ایستگاه های حال خوب سلامت در معابر منطقه2
آغاز عملیات نرده‌گذاری رفیوژ میانی شهید محلاتی
برگزاری آیین تجلیل از متولیان ورزش زورخانه ای و پهلوانی در منطقه ۱۲
پایانه‌های حمل و نقل عمومی منطقه ۲۲ تجهیز می شوند
جلب مشارکت حداکثری شهروندان در اجرای برنامه های دوستدار محیط زیست در منطقه22
سازه جدید در عمارت منسوب به «فخرالدوله» برچیده شد
موشک «فالکون ۹» یک رکورد جدید را ثبت کرد
حق پخش تلویزیونی سرخابی‌ها را به سرانجام می‌رسانیم/ دریافت ۱۱۰ همت مالیات از ابربدهکاران
توقعات آمریکایی‌ها تمامی ندارد/خوب شدن حال کارگر یعنی خوب شدن حال کشور
بررسی نقش مشارکت قانونی در جرایم گروفروشی
بررسی نقش مشارکت قانونی در جرایم گروفروشی
دغدغه و درخواست شهروندان با ۵۶۴ مصوبه بازدید میدانی محلات پیگیری شد
اجرای عملیات طعمه‌گذاری و لانه‌کوبی درنواحی شش‌گانه منطقه٦ تهران
ارتقاء سطح دانش و اشاعه فرهنگ گیاه‌ پروری بین اقشار مختلف
تجهیز و آغاز فعالیت دبیرخانه کانون های اجتماع محور در منطقه ۲۱
برگزاری ششمین جلسه هم اندیشی دبیرخانه تکریم با مسئولین تکریم ارباب رجوع مناطق ۲۲ گانه در منطقه ۲۱
حال خوش شهروندان منطقه ۴ در هفته سلامت
طرح ارزشمند "کوک چهارم"
ترویج فرهنگ آپارتمان نشینی در محلات منطقه 13
معرفی پروژه مرمت و بهسازی ساختمان شهرداری منطقه۱۳ در دومین نشست احیا گران بافت تاریخی تهران
اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از وقوع آتش سوزی در اراضی جنگلی سرخه حصار و خجیر
پاکسازی مستمر زمین های بایر و قطعات خالی سطح ناحیه۳
آماده باش عوامل خدمات شهری در منطقه ۵
در روز جهانی زمین پاک رود دره کن از زباله‌ها پاکسازی شد
افزایش ناوگان حمل و نقل اتوبوسرانی در منطقه ۲۲
کاشت یک صد درختچه در بوستان های منطقه 17
هفته سلامت در منطقه ۱۷
کد خبر: 464935 | تاریخ : ۱۴۰۱/۶/۱ - 20:00
برخورد پلیس با جرائم شدید و خرد در کشورهای مختلف

برخورد پلیس با جرائم شدید و خرد در کشورهای مختلف

دکتر غلامحسین بیابانی / دانشیار گروه کشف جرایم دانشگاه جامع علوم انتظامی امین

نوآوران آنلاین- در بیشتر کشورها تقیسم کار مشخصی بین واحدهای مختلف پلیس وجود دارد. مطابق شیوه­ طولانی مدت،تحقیقات پرونده­های جرائم سبک یا خرد به نیروهای معمولی پلیس (غالباً موسوم به پلیس گشت - معادل کلانتری ایران) و تحقیقات در خصوص جرائم سنگین و شدید به «اداره تحقیقات جنایی» یا پلیس آگاهی (CID) واگذار می­شود.

بدیهی است به این ترتیب، بخش مهمی از جرائم با هزینه کمتر و توسط نیروهای عادی پلیس که شمار بیشتری دارند، رسیدگی می­شود. پرسش اصلی در این زمینه این است که کشورهای مختلف چه جرائمی را خرد و چه جرائمی را شدید به شمار آورده، تقسیم کار خود را بر آن مبتنی می­کنند؟

رویه­ کشورهای مختلف متفاوت است. بعضی از کشورها به دسته­بندی و رتبه­بندیِ قوانین اتکا و جرائم شدید و خرد را بسته به میزان مجازاتی که در قانون مشخص شده، تفکیک می­کنند. برخی از کشورها صرف نظر از رتبه­بندیِ قانونی، بر اساس گستره، آثار عینی و میزان خسارات، جرائم را رتبه­بندی می­کنند. در زیر به برخی از این موارد اشاره می­شود:

در انگلستان، رتبه­بندی بر اساس تعریف مشهوری که از قدیم در رویه­ قضایی جاری بوده است تنظیم می­شود. بر این اساس، جرائم به دو دسته­ اختصاری یا خرد ( summary offences) و شدید (serious offences) تقسیم می­شوند؛ اما به طور معمول این جرائم به این دلیل خرد یا اختصاری دانسته می­شود: حمله و ضرب و جرح عادی (و نه منجر به صدمه شدید جسمانی)، برداشتن بدون رضایت و سرقت وسیله نقلیه، رانندگی بدون گواهینامه، تخریب کم ارزش. بنابراین، بسیاری از سرقت­ها و هتک منزل که از جمله پرشمار این جرائم هستند، جرم شدید به شمار می­آیند و باید توسط پلیس آگاهی بررسی شوند. طبیعی است که حجم کار این پلیس بیشتر شده، مجبور به حذف برخی می­شود (چنانکه ذکر شد).

جرائمی مثل قتل، تجاوز جنسی و سرقت مالی گران قیمت جرائم شدید و بر عهده کارآگاهان به شمار می­آیند.

در کانادا جرائمی خرد محسوب می­شوند که مجازات شان حداکثر ۶ ماه حبس یا جریمه کمتر از ۵ هزار دلار باشد. این دسته­بندی کارآمدی بیشتری دارد. به این ترتیب، جرائم پرشماری مثل سرقت، هتک منزلی که به سرقت نیانجامیده باشد، برخی از صدمات بدنی یا تخریب­ها ذیل جرائم خرد رتبه­بندی شده، تحقیق در این باره توسط پلیس گشت انجام می­شود.

در امریکا دپارتمان تحقیقات جنایی (پلیس آگاهی) در هر ایالات و جزء پلیس ایالتی خدمت می کند و نه به عنوان بخشی از پلیس فدرال (اف.بی.آی).

پلیس فدرال صرفاً به جرائم فدرال و در سطح ملی و مسائل مربوط به امنیت داخلی و بعضاً فرامرزی آمریکا می پردازد. جرائمی مثل تروریسم، فرارهای مالیاتی و جرائم سازمان یافته کلان. پلیس فدرال نیز اخیراً پس از ۱۱ سپتامبر برای خود اولویت های زیر را مشخص کرده است: مهمترین تهدیدات ملی، فسادهای اداری و نقض حقوق مدنی، جرایم یقه سفید، کلاهبرداری های عمده در امر مسکن، قاچاق عمده مواد مخدر. بنابراین، به بسیاری از جرائم مربوط به ایالات خاص نمی­پردازد و تحقیقات، عمدتاً بر عهده­ پلیس تحقیقات جنایی ایالت­هاست که به جرائم کوچک در مقابل جرائم شدید موسوم به جنایت می­پردازند.

جرائم شدید معمولاً عبارتند از: قتل، سرقت مسلحانه، قاچاق مواد مخدر، تجاوز جنسی، جرائم خیابانی توسط گروه های مجرمانه (اراذل و اوباش)، خشونت خانگی علیه نوجوانان و اطفال، جرایم انفورماتیک.

در تعریف جرائم خرد یا کوچک اختلافاتی در تعاریف ایالت­ها به چشم می­خورد؛ اما در یک نگاه کلی می­توان این جرائم را در اکثر ایالات به عنوان جرم کوچک شناسایی کرد: جرائم کوچک معمولا جرائمی است که به مجازات حبس منجر نشود. برخی از این جرائم عبارتند از: مستی علنی، سرقت کوچک (کمتر از هزار دلار)، رفتار نا به هنجار، هتک منزل، تخریب اموال عمومی، رانندگی از سر بی احتیاطی، حمله یا ضربِ و جرح کوچک.

با این حال تفاوت هایی در برنامه ایالت­ها مشاهده می شود. برای مثال پلیس تحقیقات جنایی در کارولینا درباره تحقیقات جرایم زیر را بر عهده دارد و بقیه جرایم به دپارتمان های تخصصی تر یا پلیس محلی سپرده می شود: قتل، بمب گذاری، سرقت مسلحانه یا مقرون به آزار، ورود قهری به منزل دیگری، تجاوز و خشونت جنسی، آتش سوزی عمدی، آدم ربایی، حوادث خشونت بار.

بخش تحقیقات جنایی ایالت “ویسکانسین” به این جرائم رسیدگی می کند: قتل، آتش سوزی عمدی، جرائم بانکی، قماربازی، جرائم بین ایالتی، قاچاق مواد، جرائم انفورماتیک، جرائم علیه امنیت ایالت، فساد حکومتی و جرائم علیه اطفال.

پلیس “آریزونا” این جرائم را شدید معرفی می­کند: قاچاق مواد، دستگیری زندانیان فراری، جرائم سازمان یافته، سرقت وسیله نقلیه، گروه های خرابکار، قاچاق انسان، جرائم بانکی و انفورماتیک. این رتبه­بندی نیز به روشنی جرائم مالی ناچیز را از حوزه کاری پلیس تحقیقات جنایی خارج می­کند و صرفه­مندی بیشتری را موجب می­شود.

در فرانسه پلیس تحقیقات جنایی فرانسه موسوم به “پلیس قضایی” به تحقیقات درباره­ تمام جرائم شدید جز جرائم حوزه انتظامی پاریس می پردازد. جرائم پاریس و حومه تخصصاً در حیطه صلاحیت پلیس پاریس است. این جرائم شدید عبارتند از: جرائم علیه اشخاص و اموال، فقدانی اشخاص، قاچاق سلاح، فرار از زندان، کلاهبرداری بین المللی، روسپیگری، قاچاق اموال فرهنگی، سرقت وسائل نقلیه و اسناد، تروریسم، قاچاق مواد، پولشویی، جرم یقه سفید، جعل، جرایم سایبری و بسیاری از جرائم دیگر.

در فرانسه، جرائم خرد صرفاً در تخلفات مربوط به پارک خودرو یا سرعت غیرمجاز به عنوان محدود شده است. روشن است که حجم کار پلیس تحقیقات جنایی (موسوم به پلیس قضایی) فرانسه بسیار بیشتر از سایر کشورهاست؛ اما در مقابل، فرانسه دارای نهادی به نام “دادگاه پلیس” است و به پلیس قضایی اجازه­ حل و فصل و مختومه کردن بسیاری از پرونده­ها را در مراحل مقدماتی می­دهد. به این ترتیب، حجم بالای کار پلیس فرانسه با اختیار شبه ­قضایی برای قضازدایی، جبران می­شود.

پلیس تحقیقات جنایی سنگاپور این جرائم را شدید می­شمارد: قتل، جرائم مسلحانه، آدم ربایی، جرائم جنسی شدید مثل تجاوز، جرائم علیه مالکیت فکری، قماربازی، پولشویی، جرائم انفورماتیک، بمب گذاری و جرائم مربوط به مواد منفجره.

در حقوق ایران، ملاک تمایز جرائم سبک و سنگین، نوع و میزان مجازات است. اولاً، به ترتیب جرائم مستوجب قصاص، حدی و تعزیری رتبه­بندی می­شوند. سپس در بین جرائم تعزیری ماده ۱۹ قانون مجازات اسلامی به رتبه­بندی بر اساس میزان مجازات پرداخته، جرائم را در ۸ گروه قرار می­دهد. از رویکرد قانونگذار استفاده می­شود که جرائم دسته­های ۷ و ۸ را می­توان جرائم خرد به شمار آورد. جرائمی مثل: ورود با قهر و غلبه به ملک دیگری، تجاهر به شرب خمر، جعل گواهی پزشکی برای فرار از خدمت، مزاحمت تلفنی، شکار یا اتلاف غیرقانونی حیوانات، هجو اشخاص، خرید، حمل و نگهداری مشروبات الکلی، قماربازی، کمک به سقط جنین، تکدی و کلاشی، توهین به مقامات خارجی و برخی جرائم دیگر.

ملاحظه می­شود که جرائم پرشماری مثل سرقت، ضرب و جرح و منازعه، فحاشی و توهین، جعل و انواع مختلف سرقت (حتی جیب بری) جرم شدید محسوب می­شود. رویکرد قانونگذار مشکل­آفرین و محل انتقاد است. چطور می­توان سرقت یک عدد مرغ یا یک شیء کوچک از مغازه یا داخل خودرو یا کیف قاپی را همتراز سرقت از یک جواهرفروشی یا بانک تلقی و از پلیس خواست که نسبت به کشف یا تحقیقات در خصوص هر دو اهتمام داشته باشد؟ همین پرسش را در خصوص جرائم ظاهراً شدید دیگر نیز می توان مطرح کرد: از نظر قانونگذار، کلاهبرداری، تخریب، خیانت در امانت به اندازه ۵۰ هزار تومان مثل یک سرقت مسلحانه است و پلیس قانوناً موظف است تمام امکانات فنی و علمی خود را برای جمع­آوری ادله به کار بندد     .

کانال تلگرام

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.