بانک توسعه تعاون بانک ملی
روزنامه نوآوران - 1403/02/12
شماره 2460 - تاریخ 1403/02/12
آخرین اخبار
شناسایی و پلمپ۲ خانه پلاک قرمز در ناحیه۱ منطقه۶
اجرای طرح ضربتی پاکسازی و جمع‌آوری بساط گستران محور هفت تیر
زمین پاک ، شهروند مسئول
اجرای طرح کوچه به کوچه در معابر ناحیه۷
مناسب سازی و بهسازی ۹۶ نقطه از معابر جهت معلولین و سالمندان در منطقه ۲۱
بررسی فعالیت های سال ۱۴۰۲ شهرداری منطقه ۲۱ در حوزه زنان
تداوم برگزاری جلسات پیگیری وضعیت نگهداشت بوستانها در منطقه ۴
تقدیر و قدردانی از همکاری اعضای دوام محلات ۲۰ گانه منطقه ۴ در هفته سلامت
درخواست تسهیلات طرح پذیرنده ملی هم آنلاین شد
درخواست تسهیلات طرح پذیرنده ملی هم آنلاین شد
مدیرعامل بانک ملی ایران با پیامی «روز معلم» را تبریک گفت
مدیرعامل بانک ملی ایران با پیامی «روز معلم» را تبریک گفت
برگزاری جلسه بررسی ۳۱ پروژه شاخص شهرداری منطقه ۴ در طرح ویژه کوک چهارم
امضای بیش از ۵۷ درصد از کل تعهدات پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن در بانک مسکن
امضای بیش از ۵۷ درصد از کل تعهدات پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن در بانک مسکن
مدیرعامل بانک در سومین نشست صمیمی با معاونان ادارات ستادی: بین منافع پست بانک ایران و کارکنان بانک مرزی وجود ندارد
مدیرعامل بانک در سومین نشست صمیمی با معاونان ادارات ستادی: بین منافع پست بانک ایران و کارکنان بانک مرزی وجود ندارد
سرویس‌دهی در خط ۵ مترو به حالت عادی بازگشت
دیدار دکتر بهزاد شیری مدیر عامل پست بانک ایران با کارکنان شرکتی مستقر در ستاد بانک
دیدار دکتر بهزاد شیری مدیر عامل پست بانک ایران با کارکنان شرکتی مستقر در ستاد بانک
توجه به حوزه‌های نوآورانه در صنعت بانکداری در صدر برنامه‌های بانک سینا قرار دارد
توجه به حوزه‌های نوآورانه در صنعت بانکداری در صدر برنامه‌های بانک سینا قرار دارد
بازدید شهردار منطقه ۱۶ از ساختمان مرکز جامعه پذیری
چک‌های ۱ میلیارد ریالی به دست برندگان وین‌کارت رسید
چک‌های ۱ میلیارد ریالی به دست برندگان وین‌کارت رسید
بانک شهر استفاده از ریال دیجیتال برای پرداخت های خرد شهری را عملیاتی می کند
بانک شهر استفاده از ریال دیجیتال برای پرداخت های خرد شهری را عملیاتی می کند
برگزاری مراسم تکریم از پاکبانان مناطق ۳ و ۶ پایتخت به مناسبت روز کارگر
عملیات بهسازی و ایمن سازی خیابان راجیان انجام شد
تحقق ۶۶ درصدی سهمیه بانک دی در قانون جهش تولید مسکن
تحقق ۶۶ درصدی سهمیه بانک دی در قانون جهش تولید مسکن
کودکان منطقه2 به طرح نوماند پیوستند
پرداخت بیش از ۲۲۷ میلیارد ریال وام قرض الحسنه ازدواج و فرزندآوری
پرداخت بیش از ۲۲۷ میلیارد ریال وام قرض الحسنه ازدواج و فرزندآوری
ارتقای ایمنی بزرگراه یادگار امام (ره) با جایگزینی نیوجرسی به جای گاردریل
پیام تبریک مدیرعامل بانک آینده به مناسبت روز معلم
پیام تبریک مدیرعامل بانک آینده به مناسبت روز معلم
تقدیر مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران از عملکرد شعب استان تهران
تقدیر مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران از عملکرد شعب استان تهران
شعبه استهبان بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در استان فارس افتتاح شد
شعبه استهبان بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در استان فارس افتتاح شد
اجرای پوشاننده جداره ها و المان های نواحی شش گانه منطقه ۱۲
تمجید مدیرکل دادگستری استان فارس از عملکرد بانک قرض‌الحسنه مهر ایران
تمجید مدیرکل دادگستری استان فارس از عملکرد بانک قرض‌الحسنه مهر ایران
جدیدترین تمهیدات بانک صادرات ایران برای پشتیبانی از دانش‌بنیان‌ها اعلام شد
جدیدترین تمهیدات بانک صادرات ایران برای پشتیبانی از دانش‌بنیان‌ها اعلام شد
ادای احترام و گلباران محل شهادت استاد مطهری در منطقه ۱۲
تونل نوری ثابت در منطقه 17افتتاح شد
اجرای عملیات گاردکوبی در بزرگراه شهید چراغی
میزبانی از یک هزار بانوی تهرانی در بوستان ریحانه چیتگر
ساماندهی و به‌زراعی درختان در سایت نگهداری حیات وحش چیتگر
افتتاح سایت پرنده‌نگری در شمال‌غربی پایتخت
فولاد مباركه بزرگترین صادركننده غیرنفتی و اولین صادركننده در زنجیره صنایع معدنی در سال 1402
فولاد مباركه بزرگترین صادركننده غیرنفتی و اولین صادركننده در زنجیره صنایع معدنی در سال 1402
كارگران؛ پیشرانان شریف جبهه جهاد اقتصادی
كارگران؛ پیشرانان شریف جبهه جهاد اقتصادی
كارگران؛ پیشرانان شریف جبهه جهاد اقتصادی
«قدردان‌تان هستم»
«قدردان‌تان هستم»
از فولاد هرمزگان به عنوان واحد نمونه کارفرمایی تقدیر شد
از فولاد هرمزگان به عنوان واحد نمونه کارفرمایی تقدیر شد
تجلیل بنیاد ملی نخبگان از مدیرعامل فولاد هرمزگان
تجلیل بنیاد ملی نخبگان از مدیرعامل فولاد هرمزگان
پیام تبریک مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان به مناسبت روز جهانی کار و کارگر؛ منویات مقام معظم رهبری سرلوحه کار در فولاد هرمزگان
پیام تبریک مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان به مناسبت روز جهانی کار و کارگر؛ منویات مقام معظم رهبری سرلوحه کار در فولاد هرمزگان
برگزاری اجتماع بزرگ شهادت امام جعفر صادق (ع) در منطقه 13
اصلاح چهره پایتخت با تداوم طرح ساماندهی فوریت‌های آسیب‌های اجتماعی
۸۳ مصوبه ارمغان بازدید دوره ای برای رفع مشکلات محلی منطقه ۱۵
افزایش نظارت نواحی بر کیفیت خدمت رسانی و نگهداشت شهر
ملاقات با المپیک در نمایشگاه سامسونگ
شبهای بوستان شقایق منطقه 19 با تعویض ۲۸۵ پروژکتور در 25 برج نوری زیباتر شد
شهروندان محله شهید کاظمی منطقه 19 صاحب زمین چمن مصنوعی نو شدند
کد خبر: 465503 | تاریخ : ۱۴۰۱/۸/۲۹ - 20:03

نوآوران آنلاین- یکی از اصلی ترین مواردی که در تأمین قطعات خودرو می بایست رعایت شود – چه به لحاظ کیفی و چه به لحاظ شاخص ها و اِلمان ها – بحث تهیه مناسب ترین تایر برای خودرو است. متأسفانه قیمت بسیار بالای تایرهایی با استانداردهای روز دنیا، محدودیت هایی را در خرید این محصول موجب شده اند.

این گرانی قیمت باعث شده است اکثریت مالکین خودروها – اعم از سواری و غیره – جهت تعویض و‌ تأمین یکی از مهم ترین و حیاتی ترین لوازم وسایط نقلیه خود، به خرید تایرهایی با قیمت پایین و البته با کیفتی بسیار ضعیف روی بیاورند.

 

عمده ترین دلایل نا به‌سامانی بازار تایر:

۱) وجود قوانین و مقررات نامناسب در حوزه واردات.

۲) عدم نظارت بر سیاست گذاری تعیین نرخ سود در عمده فروشی ها و خرده فروشی ها.

۳) اعمال مالیات ناهمسو با شرایط اقتصادی حاکم.

 ۴) انبوه قاچاق تایر به داخل کشور.

 

سایه ۷۰ درصدی قاچاق تایرهای چینی

وقتی پای درد و دل  کسبه، پیشکسوتان و همچنین تجار این صنف نشستیم و از وضعیت بازار  جویا شدیم، بیشترین تأکید ایشان بر این مهم استوار بود: «با توجه به قیمت تمام شده هر تایر از بدو خرید و ثبت سفارش و پرداخت گمرکی و اعمال هزینه های متفرقه و حتی بدون در نظر گرفتن سود و فقط با تعیین قیمت تمام شده تایر وارد شده، متأسفانه همان تایر با همان برند، سال تولید و سایز؛ حتی ارزانتر از قیمت تایرهای وارداتی موجود در بازار آن هم به وفور یافت می شود که به وضوح و بداهت نشان از رد پای قاچاق و اعمال غیر قانونی دارد».

در این آشفته بازار و حاکمیت “گربه سیاه” بر آن، بدیهی ست مصرف کننده بی اطلاع از وقایع تلخ و مغایر با مصلحت و سلامت خویش و عزیزانش – از آن جا که همه تایرها را دارای کیفیت یکسان می پندارد – در پی نازل ترین قیمت باشد و ناغافل به خرید تایر قاچاق پر ریسک و قاچاق سمت و سوق یابد.

متأسفانه به دلیل همین وضعیت همچنان پایدار، اکثریت قریب به اتفاق تجار خوش نام و کسبه پاکدست از فعالیت در این صنف منصرف شده اند و واردات تایر غالباً در اختیار کسانی قرار گرفته است که هیچگونه تجربه ای در این خصوص ندارند. طبیعتاً و منطقاً ایشان نیز ترغیب و تشویق به خرید از شرکت های چینی و عرضه تایرهای اکثراً بی کیفیت به بازار کشور می شوند؛ چرا که واردات تایرهای با کیفیت و دارای برند معتبر، فاقد صرفه مالی مورد انتظار است.

 

اشکال قاچاق تایر

قاچاق تایر به دو صورت انجام می گیرد:

 ۱) خرد (یا اصطلاحاً نسخه ای که به تعداد معدود و از طریق کولبری و غیره از خطوط مرزی کنترل ناشده وارد کشور می شوند).

 ۲) کلان (به ظاهر قانونی و از طریق گمرک (البته با کم اظهاری!) توسط وارد کننده انجام می پذیرد).

 

چگونگی تولید تایرهای تقلبی

شرکت های کشور چین که تایرهایی با نام تجاری (X) تولید می کنند، پس از عقد قرارداد با مشتری، هر علامت تجاری که وی درخواست کند را به عنوان برند بر روی تولیدات خود درج می کنند. به عنوان مثال برندی که با نام تجاری (X) تولید شده و به کشور ما صادر می شود را بنابر درخواست مشتری دیگری – با تغییر در نام تجاری و برندینگ آن – به کشور ما ارسال می شود؛ یعنی یک کیفیت و یک کوالیتی در یک تایر با دو یا چند نام تجاری متفاوت!

گرچه کشور ما خود تولید کننده تایر است و چندین شرکت سازنده با کیفیتی متعادل مشغول به کار و تولید هستند؛ اما به دلیل کمبود عرضه نسبت به تقاضا، نباید واردات در این زمینه را نادیده نگرفت؛ چرا که از بحث نسبیت عرضه به تقاضا که بگذریم، موضوع تولید برخی سایزها نیز مطرح است.

 

تأثیر محدودیت های تولید داخل در گسترش قاچاق

گفتنی است به علت نبود قالب و نیز عدم وجود خط تولید، سایزهایی با رینگ های ۱۸ تا ۲۱ و برخی سایزهای ۱۷ در کشور ما تولید نمی شود. از سویی، پر واضح است با ورود خودروهای شاسی و نیمه شاسی، بازار شاهد درخواست مضاعف مشتریان برای خرید این سایزها است که همین امر لزوم واردات تایر به کشور را شدت می بخشد.

این روزها دارنده ماشین های لوکس و گران قیمت هم به دنبال تایرهای چینی و حتی ایرانی هستند؛ چرا که قیمت بالای تایرهای معتبر سبب می شود مشتری رو به خرید تایرهای کم کیفیت و ضعیف بیاورد.

به عنوان مثال، در خودرویی با فلان برند معروف، قیمت ۴ حلقه تایر تا مبلغ ۷۰ میلیون تومان هم می رسد.

ناگفته نماند نقش این کالا که جزو کالاهای اساسی نیز محسوب می شود، برای امنیت سرنشینان خودرو‌ بسیار حائز اهمیت است. کما این که بسیاری از تصادفات جاده ای و شهری نیز به دلیل نقص در فرایند ساخت تایر اتفاق می افتد.

 

سوء استفاده از قوانین گمرکی در تسهیل امر قاچاق

نکته مهمی که طرح ساماندهی به این کالای اساسی را به چالش می کشد، عدم وجود شماره سریال بر روی لیبل تایر و همچنین نبود امکان اعمال شماره سریال از روی دیواره تایر به دلیل پوشش نوار بر تایر در سیستم گمرکی است.

چنین وضعیتی موجب می شود نتوان – مانند کالاهای وارداتی دیگر – تایری با ورود قانونی و تایری با ورود غیر قانونی به کشور را از هم تفکیک کرد؛ لذا به واسطه همین ضعف، مجرمین در این زمینه گاهاً از برگ سبز و شماره کوتاژ تایرهایی که یک بار با حجم و تعداد معلومی قانونی وارد شده است برای رفع توقیف تایرهایی دیگر با همان سایز و نام تجاری البته قاچاق در انبارها و مکان های دپو شده خود استفاده کنند؛ چرا که در سامانه گمرکی فقط سایز و تعداد و برند قابل رؤیت است که متاسفانه بار قاچاق اصطلاحاً “قسر” در می رود.

 

راهکارهای بهینه سازی بازار

در هر حال بازار تایر باید از طریق سازمان های مرتبط و ذی صلاح که در رأس آن وزارت صمت و سازمان حمایت از مصرف کننده و تولیدکننده است مورد بررسی و اعمال مقررات با رویه جدید قرار بگیرد تا هم در حق مصرف کننده و هم فروشنده اجحافی صورت نگیرد.

جهت نیل به این مطلوب باید چند موضوع را در نظر گرفت:

۱) جلوگیری از قاچاق تایر.

۲) سر و سامان دادن به روش دریافت حقوق و عوارض گمرکی که نیاز به بررسی و تجدید نظر معقول – چه برای واردات تایر و چه برای ورود مواد اولیه آن – به کشور برای شرکت های تولید کننده داخلی را دارد که این امر قطعاً در کاهش قیمت تمام شده تایر نقش مهمی را ایفا می کند. نتیجتاً با انجام پذیرفتن این رویه، اداره گمرک هم برای کمک به تنظیم بازار کشور از این موضوع مستثنی نیست و می تواند با در نظر گرفتن برخی قوانین و مقررات کارشناسی شده، از ورود تایر قاچاق جلوگیری کند.

کانال تلگرام

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.