بانک توسعه تعاون بانک ملی
روزنامه نوآوران - 1403/02/05
شماره 2455 - تاریخ 1403/02/05
آخرین اخبار
تلاش برای ارتقاء همکاری های حداکثری شرکای اجتماعی حوزه سلامت
طرح ساماندهی آسیب‌های اجتماعی در منطقه ۶ تهران با قوت ادامه دارد
تلاش برای بهبود وضعیت ترافیک در پهنه مرکزی تهران
رونمایی از تمثال جدید سردار شهید احمد کاظمی در منطقه ۱۹
زیرگذر بزرگراه خلیج فارس به روستای پلایین با اقدامات ترافیکی ایمن سازی شد
ورودی بناهای تجاری غیر مجاز در منطقه 19 با استقرار نیوجرسی مسدود شد
دریاچه بوستان شقایق منطقه 19مجهز به محل تفریحی و فراغتی می شود
به صدا در آمدن زنگ هفته سلامت در مدارس منطقه ۱۶
شمارش معکوس پایان رفع معارضین مسیر آزاد راه شهید شوشتری در منطقه ۱۵
مرمت و تعویض ۴۵ گاردریل‌ در بزرگراه امام رضا (ع)
کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاههای زنجیره‌ای شهروند
احیا آسفالت مدرسه شهید ناظم در ناحیه۶
هم اندیشی و اجرایی نمودن تصمیمات لازم به منظور بهبود وضعیت جمع آوری زباله در ناحیه۷
اجرای ۸۰ هزار متر خط کشی محوری در سال ۱۴۰۳ در منطقه ۲۱
زباله گردی در شهر؛ باید از خودمان شروع کنیم...
زباله گردی در شهر؛ باید از خودمان شروع کنیم...
نشست تخصصی مباحث ترافیکی در شمال شرق شهر
تور گردشگری افراد دارای معلولیت
پاکسازی چهره منطقه ۴ از حضور زباله گردها
جمع‌آوری ۵۰۰ کیلو زباله از محوطه ایستگاه‌ها
پروژه بوستان محله جوادیه از مرز پیشرفت ۹۰٪ عبور کرد
تحقق دو برابری اخذ سند برای املاک فاقد سند در بافت فرسوده نسبت به برنامه چهارم توسعه
توجه ویژه مدیریت شهری به حمل و نقل عمومی
پلمب ٤ مرکز غیرمجاز تفکیک و جمع‌آوری پسماند خشک درمنطقه٢ تهران
محلات طرشت و شریف صاحب خانه محیط زیست شدند
برپایی ایستگاه های حال خوب سلامت در معابر منطقه2
آغاز عملیات نرده‌گذاری رفیوژ میانی شهید محلاتی
برگزاری آیین تجلیل از متولیان ورزش زورخانه ای و پهلوانی در منطقه ۱۲
پایانه‌های حمل و نقل عمومی منطقه ۲۲ تجهیز می شوند
جلب مشارکت حداکثری شهروندان در اجرای برنامه های دوستدار محیط زیست در منطقه22
سازه جدید در عمارت منسوب به «فخرالدوله» برچیده شد
موشک «فالکون ۹» یک رکورد جدید را ثبت کرد
حق پخش تلویزیونی سرخابی‌ها را به سرانجام می‌رسانیم/ دریافت ۱۱۰ همت مالیات از ابربدهکاران
توقعات آمریکایی‌ها تمامی ندارد/خوب شدن حال کارگر یعنی خوب شدن حال کشور
بررسی نقش مشارکت قانونی در جرایم گروفروشی
بررسی نقش مشارکت قانونی در جرایم گروفروشی
دغدغه و درخواست شهروندان با ۵۶۴ مصوبه بازدید میدانی محلات پیگیری شد
اجرای عملیات طعمه‌گذاری و لانه‌کوبی درنواحی شش‌گانه منطقه٦ تهران
ارتقاء سطح دانش و اشاعه فرهنگ گیاه‌ پروری بین اقشار مختلف
تجهیز و آغاز فعالیت دبیرخانه کانون های اجتماع محور در منطقه ۲۱
برگزاری ششمین جلسه هم اندیشی دبیرخانه تکریم با مسئولین تکریم ارباب رجوع مناطق ۲۲ گانه در منطقه ۲۱
حال خوش شهروندان منطقه ۴ در هفته سلامت
طرح ارزشمند "کوک چهارم"
ترویج فرهنگ آپارتمان نشینی در محلات منطقه 13
معرفی پروژه مرمت و بهسازی ساختمان شهرداری منطقه۱۳ در دومین نشست احیا گران بافت تاریخی تهران
اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از وقوع آتش سوزی در اراضی جنگلی سرخه حصار و خجیر
پاکسازی مستمر زمین های بایر و قطعات خالی سطح ناحیه۳
آماده باش عوامل خدمات شهری در منطقه ۵
در روز جهانی زمین پاک رود دره کن از زباله‌ها پاکسازی شد
افزایش ناوگان حمل و نقل اتوبوسرانی در منطقه ۲۲
کاشت یک صد درختچه در بوستان های منطقه 17
هفته سلامت در منطقه ۱۷
کد خبر: 466614 | تاریخ : ۱۴۰۱/۱۲/۱ - 21:16
بارش رحمت الهی و کفران نعمت مسئولان

بارش رحمت الهی و کفران نعمت مسئولان

علی متقیان / عضو هیات علمی دانشگاه علم و فرهنگ

نوآوران آنلاین- مسئولان عزیز آب و برق جمهوری ‌اسلامی، بیایید کمی الهی بیاندیشید، شکرگذار نعمت‌های الهی باشید، دربرابر هر قطره بارانی که به امر خداوند بر زمین می‌بارد هزاران شکر ایزد متعال را به جای آورده، سجده شکر به جای آورید، که خود فرموده است "لئن شکرتم لازیدنکم"، شکرگذار باشید و فرهنگ شکرگذاری را در کلام، رفتار، اعمال وعقیده خود جای دهید.

در خبرها آمده بود "با وجود بارندگی‌های چشمگیری که طی دو ماه اول زمستان در کشور رخ داد، همچنان وضعیت بارندگی در ۲۵ استان منفی بوده و میانگین بارش‌های کشور هم ۱۰ درصد کمتر از نرمال است".

در ایامی که ایرانیان عزیز به دلیل فشارهای اقتصادی و تحریم‌های ظالمانه، با گرانی دست و پنجه نرم می‌کنند و بی‌آبی و هوای آلوده هم مزید بر علت شده، درسال جاری‌ لطف خداوندی شامل شد و در بهمن ماه نزولات آسمانی در مقایسه با سال‌ها و ماه‌های قبل رو به فزونی نهاد، به ویژه اینکه در سرچشمه کارون و زاینده‌رود با برف بی‌سابقه مواجه شدیم، هر چند برف و باران زحماتی را به دنبال دارد و مردم خوب منطقه، در محاصره برف هستند و نیروهای امدادی به وظیفه خود عمل می‌کنند اما همان مردمی که در برف مانده‌اند و ارتباط برف از خانه‌هایشان بالاتر رفته خدا را شکر می‌کنند و شکرگذار خالقی هستند که نعمت برف و آبادانی بعد از برف را به آنها عطا فرموده یا روستاییانی که برف جاده آنها را مسدود کرده، در خانه نشسته‌اند و سجده شکر به جای می‌آورند و خدای رحمت‌آفرین را سپاس می گویند.

اینها می‌دانند و اعتقاد دارند و دانسته‌های خود را عملی می‌کنند و به خدایی اعتقاد دارند که فرموده است "لَئِن شَکَرتُم لَأَزیدَنَّکُم" ۖ و این را با جان و دل لمس کرده‌اند که ۖ" وَلَئِن کَفَرتُم إِنَّ عَذابی لَشَدیدٌ "،  در مقابل این مردم  دلسوخته و سختی کشیده، مسئولانی هستند که با قبول پست و مقام، وظیفه دارند به ولی نعمت‌های خود که همان مردمان شاکر و قدردان هستند، خدمت کنند، راه بسته را باز کنند و خسارت وارده را جبران نمایند، این هدایای آسمانی را نادیده گرفته، با بارش باران مختصری  و جاری شدن سیل روی زمین، که آنهم در واقع مقصر اصلی خودشان هستند که دردوران کم‌آبی و کم‌بارشی، فراموش کردند که روزی باران می‌آید و رودخانه حق‌آبه خود را خواهد گرفت، صرفا به گزارش و آمار خسارت به کلبه‌های گلینی بسنده کرده و با قیمت‌گذاری مسابقه‌ای! ضرب و تقسیم می‌کنند و اعلام می‌دار‌ند، بارش باران در فلان روستا چند ملیارد خسارت به بار آورده  یا برف در فلان شهر، راه‌های روستایی را بسته و با از همه بدتر این گونه خبر می‌دهند "با وجود بارندگی‌های چشمگیری که طی دو ماه اول زمستان در کشور رخ داد، همچنان وضعیت بارندگی در ۲۵ استان منفی است". متاسفانه از زبان این مسئولان به ظاهر متدین و مذهبی هیچ‌گاه شنیده نمی‌شود، به حمدالله، لطف الهی شامل شده و برف و باران و نزولات آسمانی قابل توجهی باریده است، به خاطر این رحمت، شکرگذاریم واز خداوند سبحان می‌خواهیم این نعمت را برما روزافزون فرماید.

این چه فرهنگی است که خداوند را سپاس نمی‌گوییم و رحمت الهی را شکرگذاری نمی کنیم. چه اشکالی دارد که امام جمعه‌ای در خطبه‌های نماز مردم را به شکرگذاری دعوت کرده و نمازگزاران به خاطر این نعمت همگی سر به سجده شکر بگذارند. این کوتاهی‌ها و ناشکری‌ها،  شاید از این هدف سرچشمه گرفته که طبق مقررات و تقسیم وظایف  خود را در برابر آب و انرژی و... مردم مسئول می‌دانیم و اگر بگوییم وضع خوب است، مردم دست به مصرف بی‌رویه می‌زنند. این چه تفکر خطا و شرک‌آمیزی است. مگر به کتاب ِآسمانی اعتقاد نداریم، امر الهی است "کُلُوا وَاشرَبُوا"، خداوند ابتدا می‌فرماید: بخورید و بیاشامید، نمی‌فرماید چون کم است نخورید، چون کم می‌آید صرف‌جویی کنید، چون می‌ترسیم نداشته باشید، پس نخورید، این عقیده را ترویج می‌کند که هر آن کس که دندان دهد نان دهد، خداوند می‌فرماید بخورید و بیاشامید اما  "ولا تُسرِفُوا"، اسراف نکنید، چراکه "إنَّهُ لایُحِبُ المُسرِفین"؛ خداوند اسراف‌کنندگان را دوست ندارد. در امر الهی اسراف کاری امری نکوهیده است، فرمان الهی مبنای صحیح دارد، امر الهی از سرچشمه وحی به دست ما رسیده است، بخورید و بیاشامید، در حد نیاز، نیاز را خود انسان تعیین می‌کند. خداوند قادر متعال که همه هستی از اوست، در خوردن و آشامیدن محدودیت نگذاشته است، تنها سفارش الهی اسراف نکردن است. اسراف که موجب حیف و میل کردن و زیاده‌روی مصرف و از بین بردن  نعمات الهی است، خط قرمز اسلام است.

باز هم به این خبر عنایت فرمایید: در شرایط کنونی، وضعیت ذخیره آب در سدهای پنج‌گانه تهران مناسب نیست و با کاهش ورودی نیز مواجه هستند.

مدیر دفتر بهره‌برداری و نگهداری از تأسیسات آبی و برق در خصوص میزان بارش‌ها نیز گفته است: میزان بارش‌ها از ابتدای سال آبی تاکنون ۹۵.۷ میلی‌متر ثبت شده که این میزان در سال گذشته هم ۹۵.۷ میلی‌متر بوده است که بر این اساس میزان بارش‌ها تا کنون با سال آبی قبل آن برابر و نسبت به بلندمدت ۲۹.۹ درصد کاهش یافته است.

وی ادامه داده است: با وجود اینکه در روزهای اخیر شاهد بارش باران و برف در استان تهران بودیم؛ اما با توجه به اینکه عمده بارش‌ها در بالادست سدها به شکل برف بوده و در حال حاضر به علت برودت هوا تبدیل به روان آب نمی‌شود و تنها برای فصول گرم سال ذخیره می‌شوند، کمکی به مخازن سدها نخواهد کرد و آوردی برای رودخانه‌ها در شرایط فعلی نخواهد داشت! در نتیجه لازم است که شهروندان همچنان به موضوع مدیریت مصرف توجه ویژه‌ای داشته باشند"!.

عنایت می‌فرمایید، شکر نعمت الهی که هیچ ، آن در فرهنگ مسئولان ما نمی‌گنجد!، نمی‌گوید، برف‌های بالادستی برای تامین آب تابستان مفید است و براین نعمت باید خداوند را شاکر بود که در زمستان برای آرامش تابستان برف آفریده است، می‌گوید این بارش اثری در پرکردن سدها، ندارد!

ما در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم با ادعای حکومت اسلامی، تفکر اسلامی، قانون اسلامی و سرچشمه قانون ما که قانون اساسی است، به دست علمای دینی نوشته شده و فقهای شورای نگهبان که عالمان دینی هستند، از آن صیانت می‌کنند و در همه حال ادعاهای دینداری داریم، متاسفانه در برابر نعمت‌های الهی، چنان کفران نعمت می‌کنیم که گویا از این پس، باران هم باید با اجازه مسئولان آب و برق ما ببارد، تا بتوانند آب وبرق مردم را مدیریت کرده و سدها را به اندازه پر کنند .

مسئولان عزیز آب و برق جمهوری ‌اسلامی، بیایید کمی الهی بیاندیشید، شکرگذار نعمت‌های الهی باشید، دربرابر هر قطره بارانی که به امر خداوند بر زمین می‌بارد هزاران شکر ایزد متعال را به جای آورده، سجده شکر به جای آورید، که خود فرموده است "لئن شکرتم لازیدنکم"، شکرگذار باشید و فرهنگ شکرگذاری را در کلام، رفتار، اعمال وعقیده خود جای دهید و از کفران نعمت‌های گذشته و تکرار آن توبه کنید، تا بلکه موجب رضای خالق قرار گرفته، باران رحمت الهی بر این مردم فرود آید و به خاطر کفران نعمت الهی از رحمت خداوند محروم نشویم. به یقین مردم مسلمان و معتقد خود برای استفاده از نعمت های الهی، به ویژه آب آشامیدنی، از کریمه "کلوا واشربوا و لا تسرفوا" درس گرفته و برای هر نعمتی که از خداوند به آنها برسد به مصداق "لان شکرتم لازیدینکم وان کفرتم ان عذابی لشدید" را سرلوحه خود قرار داده و براین عقیده استوار بمانند که :

شکر نعمت، نعمتت افزون کند

کفر نعمت از کفت بیرون کند

کانال تلگرام

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.