بانک توسعه تعاون بانک ملی
روزنامه نوآوران - 1403/04/12
شماره 2497 - تاریخ 1403/04/12
آخرین اخبار
آقای نامزد ریاست جمهوری؛ زنان را دریابید
«بسته حمایت از تولید و تجارت خادم الرضا» منتشر شد
مروری بر مسیر رشد دانش بنیان‌های ایرانی در ۳ سال گذشته
روایت ناکامی صدام در برپایی جنگ میکروبی با ایران
پایا ثروت پویا در میان پربازده‌ترین صندوق های درآمد ثابت در بازه یک ساله
پایا ثروت پویا در میان پربازده‌ترین صندوق های درآمد ثابت در بازه یک ساله
جزییات مناظره پزشکیان و جلیلی اعلام شد
دستور مخبر برای توقف تأسیس داروخانه‌های دولتی
افرادی که فکر پرکردن جیبشان‌اند دست از سر نشر بردارند
ضرورت آموزش کامپیوتر و برنامه‌نویسی به کودکان
ضرورت آموزش کامپیوتر و برنامه‌نویسی به کودکان
چالش های آینده کارآگاهان
نقش رییس جمهور آینده در نظام حکمرانی دیجیتال
مدیرعامل بانك صنعت و معدن: نقش صنعتگران و معدنكاران در تحقق شعار سال غیرقابل انكار است
مدیرعامل بانك صنعت و معدن: نقش صنعتگران و معدنكاران در تحقق شعار سال غیرقابل انكار است
خدمات پست بانک ایران در روستاها رو به افزایش است
خدمات پست بانک ایران در روستاها رو به افزایش است
پرداخت سود سهام سال ۱۴۰۲ بانک کارآفرین
پرداخت سود سهام سال ۱۴۰۲ بانک کارآفرین
اعطای بیش از دو هزار و دویست و شصت و هشت میلیارد ریال تسهیلات ازدواج، فرزندآوری و ودیعه مسکن تا پایان خرداد ۱۴۰۳
اعطای بیش از دو هزار و دویست و شصت و هشت میلیارد ریال تسهیلات ازدواج، فرزندآوری و ودیعه مسکن تا پایان خرداد ۱۴۰۳
عملکرد درخشان بانک ملت در پرداخت وام ازدواج و فرزندآوری در سه ماهه نخست سال
عملکرد درخشان بانک ملت در پرداخت وام ازدواج و فرزندآوری در سه ماهه نخست سال
جابه‌جایی شعبه «پاسداران شیراز (کد1406)» بانک پاسارگاد
جابه‌جایی شعبه «پاسداران شیراز (کد1406)» بانک پاسارگاد
چت‌آنلاین بانک پاسارگاد پاسخ‌گوی تمام عیار نیاز مشتریان
چت‌آنلاین بانک پاسارگاد پاسخ‌گوی تمام عیار نیاز مشتریان
اهدای 10 دستگاه موتور سیکلت در قرعه کشی متابانک
اهدای 10 دستگاه موتور سیکلت در قرعه کشی متابانک
منابع پایدار بانک آینده؛ ضامن کنترل نقدینگی
منابع پایدار بانک آینده؛ ضامن کنترل نقدینگی
13 هزار نوزاد؛ مشتری جدید شعب سپهر
13 هزار نوزاد؛ مشتری جدید شعب سپهر
بهارانه پیوند 10 هزار عروس و داماد
بهارانه پیوند 10 هزار عروس و داماد
​مشاغل خانگی رمز تأمین مالی ٢٧ هزار کسب و کار خرد
​مشاغل خانگی رمز تأمین مالی ٢٧ هزار کسب و کار خرد
نگاهی به دیدگاه‌های اقتصادی پزشکیان برای ورود به دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری
باید و نباید های مهم برای 1403
حرکت مدافعان حرم ایران و منطقه را نجات داد
نتایج نهایی انتخابات ۸ تیر ۱۴۰۳؛ پزشکیان و جلیلی به مرحله دوم راه یافتند
افتتاح اولین "سوپر مارکت مالی موسسه اعتباری ملل" در شعبه تجریش
افتتاح اولین "سوپر مارکت مالی موسسه اعتباری ملل" در شعبه تجریش
پیام مدیر عامل موسسه اعتباری ملل در خصوص شرکت پرشور در انتخابات ریاست جمهوری
پیام مدیر عامل موسسه اعتباری ملل در خصوص شرکت پرشور در انتخابات ریاست جمهوری
رگ گردنم را ضمانت می‌کنم که فولادمبارکه در سال ۱۴۱۰ پیشران فناوری در منطقه خواهد بود
رگ گردنم را ضمانت می‌کنم که فولادمبارکه در سال ۱۴۱۰ پیشران فناوری در منطقه خواهد بود
اقتصاد و معیشت مردم از اولویت‌های قابل انکار دولت جدید است
اقتصاد و معیشت مردم از اولویت‌های قابل انکار دولت جدید است
واسطه گری ها و دلالان از بازار حذف شوند
واسطه گری ها و دلالان از بازار حذف شوند
جوکار: باید یک اجماع پیرامون فرد اصلح صورت گیرد
جوکار: باید یک اجماع پیرامون فرد اصلح صورت گیرد
دانشجویان دستیاری چند شب در ماه کشیک می‌مانند؟
انتصاب جناب آقای دکتر ظهرابی به سمت معاونت فناوری اطلاعات موسسه اعتباری ملل
انتصاب جناب آقای دکتر ظهرابی به سمت معاونت فناوری اطلاعات موسسه اعتباری ملل
پرداخت وام ۵۰۰ میلیون ریالی بدون ضامن در موسسه اعتباری ملل
پرداخت وام ۵۰۰ میلیون ریالی بدون ضامن در موسسه اعتباری ملل
فروش تعهدات علوم پزشکی توسط دیوان ممنوع شد
سفیر دهلی‌نو در تهران در گفت‌وگو با ایسنا اعلام کرد
«آموزش و پرورش» از منظر مقام معظم رهبری
بهره‌برداری از ۱۷ طرح نفتی با سرمایه ۴ میلیارد دلاری
مسیر دلار بعد از انتخابات
مسیر دلار بعد از انتخابات
آغاز انتخابات؛ ساعت ۸ صبح ۸ تیر/شرایط برگزاری انتخابات در مرحله دوم
تشریح آخرین جزئیات برگزاری مهمونی ده کیلومتری غدیر / خدمات رایگان مترو تهران تا ساعت ۲۳
خلاصه اخبار مجلس، ۳تیر؛ بررسی میزان تحقق دولت هوشمند
مهلت استفاده از حق تقدم 30 روز شد
مهلت استفاده از حق تقدم 30 روز شد
حمایت از شرکت های دانش بنیان سبب ایجاد انگیزه برای جامعه کار و‌تولید و قویتر نمودن چرخه اقتصاد کشور است
حمایت از شرکت های دانش بنیان سبب ایجاد انگیزه برای جامعه کار و‌تولید و قویتر نمودن چرخه اقتصاد کشور است
افتتاح سایت‌ ارتباطی روستایی ایرانسل در بجنورد با حضور وزیر ارتباطات
افتتاح سایت‌ ارتباطی روستایی ایرانسل در بجنورد با حضور وزیر ارتباطات
بهبود عملكرد سازمانی
بهبود عملكرد سازمانی
کد خبر: 563383 | تاریخ : ۱۴۰۳/۴/۱۰ - 10:15
دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات مطرح کرد؛

نقش رییس جمهور آینده در نظام حکمرانی دیجیتال

نوآوران آنلاین-
دبیر شورای اجرایی فناوری با تشریح نقش دولت آینده در حکمرانی دیجیتال و هوشمندسازی گفت: باید بازارگاه‌هایی برای ارائه خدمات دولتی رقابتی کاربرپسند و هوشمند فراهم شود.

فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) به‌عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل تحول‌زا در جهان معاصر، نقشی حیاتی در توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشورها ایفا می‌کند. در دهه‌های اخیر، گسترش اینترنت و فناوری‌های مرتبط، منجر به تغییرات شگرفی در نحوه زندگی، کار و تعاملات اجتماعی مردم شده است. این تحولات نه‌تنها به بهبود کیفیت زندگی افراد کمک کرده‌اند، بلکه زمینه‌ساز پیشرفت‌های چشمگیری در عرصه‌های مختلف اقتصادی و فرهنگی نیز بوده‌اند.

در حوزه اقتصاد، فناوری اطلاعات و ارتباطات با تسهیل فرآیندهای کسب‌وکار، کاهش هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری، به شرکت‌ها و سازمان‌ها امکان داده است تا با سرعت بیشتری به بازارها دست یابند و خدمات خود را بهبود بخشند. همچنین، ایجاد فرصت‌های شغلی جدید در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، از دیگر مزایای اقتصادی این تحولات به‌شمار می‌رود. به‌علاوه، دیجیتالی شدن فرآیندهای مالی و تجاری، از جمله بانکداری و تجارت الکترونیک، به افزایش شفافیت و کاهش فساد کمک کرده است. در بُعد اجتماعی، فناوری اطلاعات و ارتباطات با فراهم کردن امکان دسترسی به اطلاعات و خدمات متنوع، زمینه‌ساز افزایش آگاهی و مشارکت عمومی در امور مختلف شده است. ارتباطات مجازی، شبکه‌های اجتماعی و ابزارهای ارتباطی نوین، به افراد این امکان را داده‌اند تا به‌راحتی با یکدیگر در تماس باشند و از تجربیات و دانش بهره‌مند شوند. این امر نه‌تنها باعث نزدیکی بیشتر افراد به یکدیگر شده، بلکه فرصت‌های آموزشی و فرهنگی جدیدی را نیز فراهم آورده است.

در این میان، نقش رئیس‌جمهور آینده جمهوری اسلامی ایران در هدایت و تحول نظام حکمرانی بسیار حائز اهمیت است. رئیس‌جمهور آینده باید توانمندی لازم برای ایجاد تحول آفرینی منسجم و ذوابعاد را در نظام حکمرانی کشور داشته باشد. این تحول نیازمند ایجاد انسجام در خط‌مشی‌گذاری، اجرا و نظارت بر برنامه‌های توسعه‌ای، به‌ویژه در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات است. بی‌شک همگام‌سازی دولت با تحولات جهانی و پاسخگویی به نیازهای مردم در پارادایم همیشه برخط، از اصلی‌ترین چالش‌هایی است که رئیس‌جمهور آینده با آن مواجه خواهد بود.

دولت آینده باید با استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی و ایجاد رقابت در ارائه خدمات دولتی، به‌صورت هوشمند و بهینه، کیفیت و کمیت خدمات را بهبود بخشد. اجرای برنامه‌های توسعه‌ای نظیر ماده ۱۰۷ برنامه هفتم توسعه و قانون مدیریت داده‌ها و اطلاعات ملی، نیازمند هماهنگی و انسجام در دستگاه‌های اجرایی و توانمندسازی نیروی انسانی است.

بدون تردید فناوری اطلاعات و ارتباطات به‌عنوان یک محرک قوی برای تحقق توسعه، نقش بی‌بدیلی در پیشرفت جوامع ایفا می‌کند. در این میان کشورهایی که توانسته‌اند به‌خوبی از این فناوری‌ها بهره‌برداری کنند، شاهد رشد و شکوفایی در ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بوده‌اند. از همین روی، سرمایه‌گذاری در توسعه زیرساخت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات و بهره‌گیری هوشمندانه از آن‌ها، باید یکی از راهبردهای اصلی رئیس‌جمهور آینده برای دستیابی به رشد و توسعه همه‌جانبه کشور باشد.

مهر، به همین بهانه و در آستانه برگزاری دور دوم چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران، به گفتگو با احسان کیان‌خواه دبیر شورای اجرایی فناوری پرداخته و نظر ایشان را درباره نقش دولت آینده در توسعه فضای مجازی و اینترنت جویا شده است.

سه پارادایم در زمینه کاربرد اینترنت

احسان کیان‌خواه، دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات در پاسخ به پرسش مطرح شده در مورد کاربرد اینترنت در زیست جهانی امروز گفت: سال‌هاست که تغییر پارادایمی در کاربرد اینترنت برای زیستِ جهانی مردم رخ داده است. سه پارادایم مختلف در این زمینه وجود داشته است. پارادایم اول در دوگانه «اتصال – قطع» (Connect - Disconnect) تعریف می‌شود. در این پارادایم اینترنت به مثابه فضایی صرفاً جهت رفع نیاز است. پارادایم بعد، شهروندان را در دوگانه «برخط – برون خط» (Online - Offline) تعریف می‌کند. در این نگاه، انسان تا حدی می‌تواند نیازها و حیاتش را به صورت برخط مرتفع سازد.

وی در ادامه افزود: در این میان، پارادایم سوم و آخر که پیشرفته‌ترین پارادایم موجود در رابطه انسان و اینترنت محسوب می‌شود، پارادایم «همیشه برخط» (Always Online) است. شهروندی که در پارادایم قبل توانست میزانی از نیازهایش را به صورت برخط مرتفع سازد، چرا نتواند از ظرفیت اینترنت به صورت حداکثری جهت تسهیل زندگی و رفع نیازهایش استفاده کند؟

دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات اضافه کرد: پس نگاه انسان نسل جدید به اینترنت و فضای مجازی نه به صورت یک کالای لوکس و نه به صورت فضایی حداقلی برای رفع نیاز است، بلکه وی اساساً به دنبال طراحی زیست جدید، درون این فضا است.

وی در ادامه و در پاسخ به این پرسش که نقش و ماهیت دولت، حکمرانی و رئیس جمهور آینده در این تحول چیست؟ گفت: واضح است که دولت و نظام حکمرانی کشور باید هم‌پای این تحولات حرکت کند.

کیان‌خواه معتقد است که اصلی‌ترین چالش‌های نظام حکمرانی کشور (مخصوصاً در نظام اداری) علاوه بر نبود تمرکز و انسجام در خط‌مشی گذاری، اجرا و نظارت بر این تحول، عدم هماهنگی دولت با مردم است. مردم نیاز به پارادایم سوم دارند اما دولت هنوز در پارادایم دوم و حتی گاهی اول قرار دارد.

سرویس‌های دولتی به پارادایم سوم نرسیده اند

وی در این خصوص گفت: به عنوان نمونه مردم در حالی که تجربه تحولات سایبری در خریدهای روزانه یا سرویس‌های بانکی را دارند، همین چابکی و به‌هنگام بودن را از نظام حکمرانی و اداری کشور توقع دارند و البته توقع به جایی است؛ اما متأسفانه بسیاری از سرویس‌های دولتی هنوز به بلوغ پارادایم سوم دست نیافتند.

وی با اشاره به قدمت طولانی نظام اداری و بورکراتیک ایران افزود: بوروکراسی مدرن ایران قدمتی ۱۰۰ ساله داشته و تغییر آن به سادگی میسر نیست؛ اما در سه سال گذشته، در دولت شهید رئیسی طلیعه شکوفایی دولت هوشمند و حرکت نظام حکمرانی به سمت پارادایم سوم، چندین اقدام اساسی ایجاد شد. کلیدی‌ترین اقدام در این حوزه، ایجاد «پنجره ملی خدمات دولت هوشمند» و تصویب قانون «مدیریت داده‌ها و اطلاعات ملی» است که نقطه عطف راهبری تحول دولت محسوب می‌شود.

الزامات دولت آینده در هوشمندسازی

وی ضمن اشاره به خدمات صورت گرفته در دولت شهید رئیسی گفت: دولت و رئیس جمهور آینده ملزم است با ایجاد انسجام راهبری و حکمرانی در هوشمندسازی دولت به‌ویژه انسجام بخشی در اجرای ماده ۱۰۷ برنامه هفتم توسعه، به قطار پرسرعت تحول آفرینی در دولت، شتاب دهد.

دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات افزود: ماده ۱۰۷ برنامه هفتم توسعه دارای تشتت‌هایی است که چه از حیث نهادی و چه از حیث برنامه‌ای باید در دولت آینده به انسجام برسد. ما باید دولت آینده را در مسیر هوشمندسازی، با اجرای برنامه هفتم توسعه شکل دهیم؛ اما به‌صورت تحولی و نه صرفاً اقدامات جزئی و شکلی.

کیاخواه افزود: بنابراین رئیس جمهور آینده باید در عین توانمندسازی نیروی انسانی دستگاه‌های اجرایی، از بخش خصوصی نیز برای ارائه سرویس‌ها و خدمات حاکمیتی استفاده نموده و خود در نقش تنظیم‌گری هوشمند و هوشمندساز مستقر شود. به عبارت دیگر باید برای ارائه خدمات در دولت جهت افزایش کیفیت و کمیت خدمات رقابت ایجاد شود و بازارگاه‌هایی برای ارائه خدمات دولتی رقابتی کاربرپسند و هوشمند فراهم شود.

وی معتقد است به بازآرایی و تلفیق دستگاه‌های دولتی از حیث مأموریتی، فرایندی و داده‌ای نیاز داریم. چینش جدیدی که مبتنی بر اقتضائات توسعه فناوری‌ها و اهداف و چشم اندازی ایران اسلامی باید شکل بگیرد.

سخن پایانی

در آستانه برگزاری دور دوم چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران، توجه به نقش حیاتی فناوری اطلاعات و ارتباطات در توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. همان‌طور که پیش‌تر بیان شد، فناوری به‌عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل تحول‌زا می‌تواند زمینه‌ساز بهبود کیفیت زندگی، افزایش بهره‌وری اقتصادی و ارتقا سطح آگاهی عمومی در کشور باشد.

در این میان، نامزدهای انتخابات باید با درک اهمیت این موضوعات، برنامه‌های خود را بر پایه استفاده هوشمندانه از فناوری اطلاعات و ارتباطات بنا نهند. ضرورت توجه به ایجاد تحول منسجم و ذوابعاد در نظام حکمرانی و توانمندسازی نیروی انسانی، از جمله مسائلی است که رئیس‌جمهور آینده باید به آن‌ها توجه ویژه‌ای داشته باشد. استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی، ایجاد رقابت در ارائه خدمات دولتی و پاسخگویی به نیازهای مردم در عصر دیجیتال، از جمله راهکارهایی است که می‌تواند به توسعه همه‌جانبه کشور کمک کند.

از سوی دیگر، انتخاب فردی دغدغه‌مند و آگاه به اهمیت فناوری اطلاعات و ارتباطات در انتخابات پیش‌رو، نه تنها به بهبود خدمات دولتی و افزایش کیفیت زندگی شهروندان منجر خواهد شد، بلکه مسیر رشد و شکوفایی ایران را هموارتر خواهد ساخت./ ایسنا

کانال تلگرام

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.