بانک توسعه تعاون بانک ملی
روزنامه نوآوران - 1403/09/08
شماره 2596 - تاریخ 1403/09/08
آخرین اخبار
صدور نسخه واحد برای همه موارد خودکشی غیرعلمی است آرزو قادری روزنامه نگار
پرکاری تیروئید از نوع چینی برگام پرهام
تفاوت؛ مهم‌ترین اصل اثر خلاق
حضور شارلیز ترون در فیلم نولان
عکسبرداری از تعمیرات آزادی ممنوع شد!
رفع تحریم ها و شکوفایی صنعت رنگ و رزین
معنای موسیقیایی فرم‌های رنگین
افزایش خودکشی در آمریکا در دوران پساکرونا
چهل سال بعد در چنین روزهایی! 8 آذر 1443
محمدخانی: به یک مهاجم سرعتی نیاز داریم
چه ناامیدکننده بود یاسین...
مستندی که چهارسال به‌طول انجامید و سفر قهرمانانی از جنس کوچه‌وبازار
چگونه با هیجانات منفی مواجه شویم؟
چگونه با هیجانات منفی مواجه شویم؟
صدرنشین صعود کردیم
برررسی و تحلیل موج چهارم پیمایش ملی ارزش خا و نگرش های ایرانیان-آبان 1402 نهاد خانواده (۴)
‏چیزی که آدم رو پیر میکنه گذر زمان نیست، حرف نزدنه.
کمبود برق؛ مقصر کیست!؟
کمیته تغییر اقلیم؛ سنگر دفاعی ایران
کمیته تغییر اقلیم؛ سنگر دفاعی ایران
ضرورت آموزش کنترل خشم در محیط خانواده
سازندگان مسکن در بحران نقدینگی
حکم و هیولا
جنگ بس!
تذکره مولانا مسعود پزشکیان
موسیقی تبلیغاتی؛ هر روز بدتر از دیروز
هنربازار
چهل سال بعد در چنین روزهایی! 7 آذر 1443
طوفان در دريا
تأملی پیرامون جرایم محیط زیستی
بی ادعا، باجنبه،جنتلمن و تحصیل کرده
این تیم زور ندارد!
نیمه اول زدند و نیمه دوم خوردند
حدود اختیار عمل کارگردان دربرابر متن دراماتیک
حرفم را با ساز می‌زنم
زنانه شدن چهره آسیب های اجتماعی
ضرورت تدوین نقشه راه ارتقای بهره‌وری ملی
ارتباط روابط‌ عمومی و رسانه؛ دوستی یا دشمنی؟
چهل سال بعد در چنین روزهایی! (6 آذر 1443)
جامعه را وارد بازی کنید
تلخک با موضوع: خاموشی و برق گرفتگی!
آزادی در اندیشه دینی
عینیت اجتماعی (۶)
نمایش «دیگری شبیه خودش» در تماشاخانه استاد مشایخی
بخش انرژی کشور نیازمند تحول بنیادین است
تا ۲۰۲۶ شاهد یکی از بهترین تیم ملی‌ها خواهیم بود
سندرم نیمه دوم، معضل جديد امیـر!
چهل سال بعد در چنین روزهایی! (3 آذر 1443)
تذکره مولانا حسین انتظامی
چراغِ خاموشِ روزنامه‌نگاری حرفه‌ای
ابراز نارضایتی کارفرمایان از استخدام «نسل Z» در سراسر دنیا
اگر از بی حجابی رنج می‌برید، با ما تماس بگیرید!
کد خبر: 585103 | تاریخ : ۱۴۰۳/۹/۸ - 17:50
تفاوت؛ مهم‌ترین اصل اثر خلاق

تفاوت؛ مهم‌ترین اصل اثر خلاق

رضا موسوی‌زاده / نوازنده و مدرس تار و سه‌تار و آواز

 

 پایه خلاقیت به دو مقوله بازمی‌گردد که یکی از آن‌ها آموزش و دیگری نیز قطعاً در درک و دریافت‌های درونی هنرمند است. 

 خلاقیت در هنر باید با پیش‌زمینه‌ای از تفکر همراه باشد، به این معنا که علاوه بر زمینه آموزشی هنرمند، خودآگاه و درک و دریافت او نیز قوی باشد که در این صورت اثری را خلق خواهد کرد که با آثار هم‌دوره‌اش متفاوت است. 

تفاوت، مهم‌ترین وجه تمایز یک اثر خلاقانه با دیگر آثار است. ماندگاری هر اثر هنری به حس ملی زمانه و فرهنگ ملی بازمی‌گردد، یعنی به این مسئله بستگی دارد که چقدر جان‌مایه‌های آن اثر در اعماق فرهنگ و ساختار تفکری آن اقلیم ریشه داشته باشد که اگر دارای ریشه باشد، صد درصد ماندگار خواهد بود؛ اما اگر بدون ریشه باشد به‌عنوان اثری مطرح خواهد شد که دارای تاریخ مصرف است. 

بسیاری از تولیدات هنری در کشور ما و نه‌فقط در حوزه موسیقی، به دلیل تفاوت‌های سطحی با دیگر آثار در یک دوره مطرح می‌شوند ولی ماندگار نیستند، مگر اینکه در اعماق فرهنگی ریشه داشته باشد. 

موضوع فرهنگ و هنر اصولاً یک مقولۀ تفکری است و یک پدیده فرهنگی هنری باید به‌گونه‌ای تعریف شود که در اهدافش تنها به مباحث فرهنگی توجه شده باشد و نباید از آن به‌عنوان ابزاری برای بیان اهداف سیاسی، اجتماعی و نظایر آن استفاده کرد. باید ماهیت هر پدیده فرهنگی هنری را پذیرفت که البته این موضوع هنوز در ایران به‌خوبی درک نشده است. 

در شهرها و کشورهای توسعه‌یافتۀ جهان اساساً هر پدیدۀ فرهنگی و هنری دارای ماهیتی مستقل از اهداف سیاسی و یا اجتماعی و نظایر آن است، یعنی در ابتدا ماهیت خود را اعلام می‌کند و سایر مقوله‌ها براساس بدنۀ تفکر خود به این بررسی می‌پردازند که آیا می‌توانند به این پدیده نزدیک شوند یا خیر؛ درحالی که در ایران عکس این موضوع دیده می‌شود یعنی پدیده‌ای را خلق می‌کنند که از درون آن یک هدف سیاسی، اجتماعی و یا تبلیغاتی دیگری را استفاده کنند.

کانال تلگرام

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.