بانک توسعه تعاون بانک ملی
روزنامه نوآوران - 1403/09/06
شماره 2594 - تاریخ 1403/09/06
آخرین اخبار
تأملی پیرامون جرایم محیط زیستی
بی ادعا، باجنبه،جنتلمن و تحصیل کرده
این تیم زور ندارد!
نیمه اول زدند و نیمه دوم خوردند
حدود اختیار عمل کارگردان دربرابر متن دراماتیک
حرفم را با ساز می‌زنم
زنانه شدن چهره آسیب های اجتماعی
ضرورت تدوین نقشه راه ارتقای بهره‌وری ملی
ارتباط روابط‌ عمومی و رسانه؛ دوستی یا دشمنی؟
چهل سال بعد در چنین روزهایی! (6 آذر 1443)
جامعه را وارد بازی کنید
تلخک با موضوع: خاموشی و برق گرفتگی!
آزادی در اندیشه دینی
عینیت اجتماعی (۶)
نمایش «دیگری شبیه خودش» در تماشاخانه استاد مشایخی
بخش انرژی کشور نیازمند تحول بنیادین است
تا ۲۰۲۶ شاهد یکی از بهترین تیم ملی‌ها خواهیم بود
سندرم نیمه دوم، معضل جديد امیـر!
چهل سال بعد در چنین روزهایی! (3 آذر 1443)
تذکره مولانا حسین انتظامی
چراغِ خاموشِ روزنامه‌نگاری حرفه‌ای
ابراز نارضایتی کارفرمایان از استخدام «نسل Z» در سراسر دنیا
اگر از بی حجابی رنج می‌برید، با ما تماس بگیرید!
ضرورت دیپلماسی غذایی
تعمیق شکاف میان مردم و حکومت در سایه فیلترینگ
تقابل یا تعامل با مخالفین؛ کدام یک به تحقق اهداف دولت پزشکیان می انجامد
استندآپ‌کمدی؛ ژانر دشواری‌ها
نوجوانان؛ قشری که جدی گرفته نمی‌شوند
صبحانه با کروکودیل‌ها؛ ولادیمیر و استراگون در ولنجک!
افزایش سرمایه اجتماعی؛ مهم ترین عامل موفقیت دولت پزشکیان
احیا و ارتقای دو طرح با اختصاص ۲۷۰ میلیارد تومان برای حمایت از نخبگان
احیا و ارتقای دو طرح با اختصاص ۲۷۰ میلیارد تومان برای حمایت از نخبگان
رونق تئاتر به رونق فرهنگ جامعه می‌انجامد
افزایش قیمت خوردو پذیرفتنی نیست، مجلس ورود می کند
آیا اصلاح‌طلبان و اصولگرایان توانایی نجات اقتصاد ایران را دارند؟
شنیده شدن زنگ خطر بروز بحران های خانوادگی در جامعه
عینیت اجتماعی (۵)
تذکره مولانا محمد باقر قالیباف
چهل سال بعد در چنین روزهایی! (30 آبان 1443)
پیش‌بینی سقوط رشد اقتصادی اروپا
آفت های زندگی مشترک
کار سخت پزشکیان
چهل سال بعد در چنین روزهایی! (29 آبان 1443)
افزایش نگرانی های اجتماعی به دنبال نبود ثبات اقتصادی
ضرورت رفع فیلترینگ پلتفرم های اجتماعی در ایران
چه میزان ورزش برای سالم ماندن نیاز داریم؟
اصلاحات پلیس گرجستان در مبارزه با فساد
چرا موفق به صادرات خودرو نشدیم؟
خدشه دار شدن اعتماد عمومی به دنبال مشکلات اقتصادی
حیرت‌زدگی روس‌ها از شناخت ادبی ایرانیان
نقش رسانه ها در کنترل خشونت اجتماعی
کد خبر: 585074 | تاریخ : ۱۴۰۳/۹/۶ - 01:11
حدود اختیار عمل کارگردان دربرابر متن دراماتیک

حدود اختیار عمل کارگردان دربرابر متن دراماتیک

محمد رحمانیان / کارگردان تئاتر

نوآوران آنلاینبدیهی است که هر متن دراماتیکی از وجوه ادبی برخوردار است. این نکته نه فقط در مورد متنی از بزرگان نمایشنامه‌نویسی ایران همچون بهرام بیضایی که در مورد نویسندگان بزرگ فرنگی هم چون ویلیام شکسپیر، آرتور میلر، فردریک دورنمات، برتولت برشت و دیگران هم صدق می‌کند. در وهله اول گروه اجرایی با نمایشنامه‌ای مواجه است که اساس و زمینه کارش را تشکیل می‌دهد. این نکته زمانی پر رنگ‌تر می‌شود که من در مقام کارگردان طبق قولی که به نویسنده داده‌ام موظف به پذیرفتن تمام متن به عنوان کلیتی ناب شدم و خودخواسته خود را از هر گونه دراماتورژی منع کرده‌ام.

فرض کنید متن آن قدر چشم‌گیر است که در وهله اول همه ما را مجذوب و مفتون خود می‌کند. حال کاری که من باید در مقام کارگردان انجام دهم این است که چطور تصور خود از آن متن جذاب را از طریق دکور پرتابل و کاربردی، کنش و حرکت بازیگران، پویایی ناشی از میزانسن‌های گروه حرکت و دو نوع موسیقی زنده و ضبط شده اجرایی کنم.

اساسا کار کارگردان اجرایی کردن آنچه در قالب کلمات آمده و افزودن دیدگاه‌های خود به متن است. می‌پذیرم که از طریق افزوده شدن دیدگاه‌های کارگردان به متن ممکن است بخش‌هایی از نمایشنامه از بخش‌های دیگر برجسته‌تر شوند یا در قسمت‌هایی شیوه اجرایی بر متن غلبه یابد. این نکته در مورد هر متنی و در هر مقطع زمانی صادق است. هر کارگردانی با خود فضایی را وارد کار می‌کند.

بی شک برداشت هر فردی از متن با برداشت فرد دیگر متفاوت است پس بنابراین کارگردان دیدگاه‌هایی را در متن برجسته‌تر می‌کند که ممکن است کارگردان دیگری آن را نپسندد و به شیوه دیگری عمل کند. قطعاً اگر متنی واحد را به کارگردان‌های متعددی بسپارید نتایج متفاوتی را شاهد خواهید بود.

کانال تلگرام

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.