بانک توسعه تعاون بانک ملی
روزنامه نوآوران - 1403/08/28
شماره 2588 - تاریخ 1403/08/28
آخرین اخبار
حیرت‌زدگی روس‌ها از شناخت ادبی ایرانیان
نقش رسانه ها در کنترل خشونت اجتماعی
برخورد قهری، نسخه شفابخش کنترل خشم در جامعه نیست
افزایش تولید و عرضه مسکن؛ راهکاری برای برون رفت از بحران
فشار انرژی بر دولت چهاردهم
چهل سال بعد در چنین روزهایی! (28 آبان 1443 )
فروپاشی صنعت قطعه‌سازی؛ به دنبال قیمت‌گذاری دستوری
در باب معنای آزادی
بی‌توجهی قشر کم‌درآمد به سینما
مسکن ؛ استخوانی در گلوی دولت چهاردهم‌
تحقق رشد اقتصادی؛ منوط به بازنگری در مسیرهای کسب و کار
چهل سال بعد در چنین روزهایی! (27 آبان 1443)
پرواز تیم ملی فوتبال به قرقیزستان
رشد اعتیاد اینترنتی؛ در سایه استفاده افراطی از شبکه های اجتماعی
شنیده شدن زنگ خطر قتل های خانوادگی در سایه خشونت فروخفته
«آینه جادویی» در تماشاخانه ‌صحنه ‌آبی
چهل سال بعد در چنین روزهایی! (۲۶ آبان ۱۴۴۳)
رقابت نابرابر شبکه های اجتماعی و رسانه های مکتوب
ظهور پدیده "خبر جعلی" در سایه رشد شبکه های اجتماعی
تحصیلات آکادمیک هنرمند نمی‌سازد
درهم‌تنیدگی به کتابفروشی‌ها رسید
سوداگری از سیاست به فرهنگ سرایت کرده است
صداوسیما و تئاتری که جدی گرفته نمی‌شود
خلق از تئاتر ایران رخ بربسته است
رشد تولید برق؛ آرزویی در دور دست ها
وفاق ملی؛ تقویت کننده اقتدار و انسجام ملی
مدیران دولتی، غاصبان حیات بنگاه های اقتصادی
ذکر احوالات دونالد ترامپ
ذکر مولانا محمد جواد ظریف!
نشست تخصصی«نغمه و سخن» در کوشک باغ هنر برگزار می‌شود
امنیت شغلی مهم‌ترین مطالبه تئاتری‌ها
عینیت اجتماعی (۳)
“آشفتگی” یا “فروپاشی” اجتماعی
گام های لازم جهت تحرک اقتصاد ایران در شرایط فعلی
چرا تجزیه و تحلیل شبکه های جنایی ضروری است
مواجهه با بحران سونامی سالمندی در سال های آینده
تمرکز زدایی؛ گامی بی‌ثبات برای کاهش تقاضای اجاره
ذکر مولانا سعید جلیلی
ترامپ، تهدید یا فرصت؟
ناترازی منابع پایدار
پیروز انتخابات آمریکا ماسک بود نه ترامپ
مهندس محسن قبادی؛ مدیرعامل شرکت مشعل پویا شد
مهندس محسن قبادی؛ مدیرعامل شرکت مشعل پویا شد
پایان تعمیرات اساسی خط ۱ و۲ پست ۲۳۰ کیلو ولت درپالایشگاه جنوبی
پایان تعمیرات اساسی خط ۱ و۲ پست ۲۳۰ کیلو ولت درپالایشگاه جنوبی
افزایش صدور حواله های پایا و ساتنا در بانک ملی ایران
افزایش صدور حواله های پایا و ساتنا در بانک ملی ایران
سرپرست بانک کشاورزی تاکیدکرد: گذار از تامین مالی سنتی به تامین مالی نوین با پلتفرم پالیز
سرپرست بانک کشاورزی تاکیدکرد: گذار از تامین مالی سنتی به تامین مالی نوین با پلتفرم پالیز
جذابیت‌های جدید در طرح‌های سپرده‌ سرمایه‌گذاری بانک مسکن
جذابیت‌های جدید در طرح‌های سپرده‌ سرمایه‌گذاری بانک مسکن
سرپرست بانک توسعه تعاون منصوب شد
سرپرست بانک توسعه تعاون منصوب شد
بانک کارآفرین برگزار کننده نخستین سمینار علمی تطبیق مقررات در ایران
بانک کارآفرین برگزار کننده نخستین سمینار علمی تطبیق مقررات در ایران
ضرورت تلاش برای افزایش سهم بازار
ضرورت تلاش برای افزایش سهم بازار
عرضه 50 میلیون یورو اوراق مرابحه ارزی بانک ملت از 22 آبان ماه
عرضه 50 میلیون یورو اوراق مرابحه ارزی بانک ملت از 22 آبان ماه
کد خبر: 585030 | تاریخ : ۱۴۰۳/۸/۲۸ - 01:08
حیرت‌زدگی روس‌ها از شناخت ادبی ایرانیان
علی شمس از اجرای نمایش «سکوت پروانه‌ها» به نوآوران می‌گوید:

حیرت‌زدگی روس‌ها از شناخت ادبی ایرانیان

مینا صفار

نوآوران آنلاین- «سکوت پروانه‌ها» به نویسندگی و کارگردانی علی شمس با بازی حسین نورشرق، آهنگسازی بابک کیوانی، گرافیک مهدی دوایی، طراحی و ساخت عروسک یاسمن خوشه، مپینگ شروین عقیلی و دستیاری علیرضا سامیر در هفتم و نهم نوامبر در مسکو روی صحنه رفت. اجرایی به زبان روسی و درباره‌ی تاریخ ادبیات این کشور در قرن نوزدهم. نام نخست این نمایش « آمده از تهران» بود که از قتل گریبایدوف در تهران آغاز می‌شود و تا اعدام نمایشی داستایوفسکی و دوئل پوشکین جلو می‌آید. علی شمس بیش از سه سال است که در تماشاخانه‌های تهران و ایران  نمایشی روی صحنه نبرده است اما گویا خبرهایی در راه است... با این نویسنده و کارگردان تاثیرگذار نسل جدید تئاتر ایران که تحصیلات عالی خود در زمینه تئاتر را در ایتالیا به انجام رسانده است، گفت‌وگو کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

 

چه شد که بعد از سه سال نمایشی را در مسکو روی صحنه بردید؟

به دعوت انستیتو چایکوفسکی مسکو به‌مناسبت دویست‌وبیست‌وپنجمین سالگرد تولد پوشکین از من دعوت کردند تا تئاتر تولید کنم. من بهانه برگزاری مراسم را گسترش دادم. به این فکر کردم که تاریخ و ادبیات قرن نوزدهم روسیه عمیقاً با مفهوم اعدام، مرگ و گلوله گره خورده است. برای همین محوری تعریف کردم از قتل گریبایدوف در سفارت روسیه تا پوشکین که در سن 37 سالگی بر اثر دوئل با جورج دانتس به‌خاطر ناتالیا کشته شد و داستایوفسکی که یک اعدام شبیه‌سازی‌شده را تجربه کرد. اسم نمایش در ابتدا «آمده از تهران» بود که درنهایت تبدیل شد به «سکوت پروانه‌ها».

 

مصالح این اجرا چه بود و چگون از اجرای تان استقبال شد؟

همیشه به تئاتر ابژه علاقه‌مند بودم و سال‌ها این تمایل را داشتم که با عروسک و مدیا تئاتر تولید کنم که خوشبختانه به ثمر نشست. کار با استقبال خوبی مواجه شد. دو اجرا داشتیم در مرکز «افیلد» و «خانه استانیسلاوسکی». البته دوره اجراها هنوز تمام نشده است و با اینکه خودم به ایران بازگشته‌ام، نمایش همچنان در روسیه روی صحنه می‌رود.

 

آیا این نمایش به زبان فارسی و بالانویس در روسیه اجرا می‌شود یا به زبان روسی؟

نمایش که به زبان روسی است.در این نمایش حسین نورشرق به‌عنوان بازیگر حضور دارد. حسین نورشرق خواننده اپرا هم هست و بر زبان روسی تسلط کامل دارد، به‌همراه مجموعه عروسک‌ها این مونودرام را که از تاریخ خون و گلوله عبور می‌کند و نسبت این تاریخ با ادبیات قرن نوزدهم و بیستم را روی صحنه می‌برد.

 

آیا قصد دارید این نمایش را در ایران هم اجرا کنید؟

من تئاترهایی را که برای اجرا در خارج از ایران می‌سازم، در ایران روی صحنه نمی‌برم و «سکوت پروانه‌ها» هم از این قاعده مستثنی نیست اما احتمال دارد فیلم این نمایش را با زیرنویس فارسی آماده کنیم.

 

از پروسه آماده‌سازی نمایش برای اجرا بگویید.

پروسه آماده‌سازی «سکوت پروانه‌ها» در ایران پیش رفت. اول نمایشنامه را به زبان فارسی نوشتم و بعد متن را حسین نورشرق به روسی ترجمه کرد. در ادامه بابک کیوانی آهنگسازی کار را به‌عهده گرفت و یاسمن خوشه پروسه طراحی و ساخت عروسک را پیش برد. مپینگ هم بر عهده شروین عقیلی بود و کار را کم‌کم برای اجرا آماده کردیم.

 

اجرای یک نمایش درباره ادبیات روسیه برای روس‌ها برای شما چالش سختی نبود؟

 این وجه از کار برایم تجربه تازه‌ای نبود ولی برای روس‌ها تجربه جذابی بود. برایشان سوال پیش آمده بود که چطور یک ایرانی این‌قدر بر ادبیات روسیه تسلط دارد. البته این سوالی بود که در کشورهای دیگر هم با آن مواجه می‌شدم اما مجبور بودم حتی به روس‌ها هم توضیح بدهم که ایران کشوری است که در آن مترجمان توانمندی داریم و نه‌تنها ادبیات روسیه بلکه آثار ادبی اغلب کشورها ترجمه می‌شوند و مردم ما آن‌ها را می‌خوانند و درباره‌شان تفکر و تعمیق می‌کنند. به همین دلیل رویکرد من کاملا طبیعی بود. باورشان نمی‌شد در ایران این حجم از شناخت و گستره آگاهی نسبت به هنرمندان روس وجود داشته باشد.

 

از فعالیت‌های تئاتری پیش آینده‌تان بگویید لطفاً.

در این سه سالی که نتوانستم در ایران نمایشی روی صحنه ببرم، علاوه‌بر «سکوت پروانه‌ها»، «اودیسه ایرانی» را برای اجرا آماده کردم که در فرانسه و ایتالیا روی صحنه رفت و تور اجراهای آن نمایش همچنان ادامه دارد. سفری در پیش دارم و امیدوارم پس از بازگشت از سفر، بتوانم تمرین تئاتر جدیدم را شروع کنم. البته این اجرای جدید را قصد دارم در ایران روی صحنه ببرم. الان نمی‌توانم توضیح خاصی بدهم اما امیدوارم امکان اجرای اثر فراهم شود چون صحنه نمایش بسیار هزینه‌بر است و شرایط نمایش طوری است که اول باید صحنه ساخته شود و بعد بازیگر وارد پروسه تولید شود.

 

از پروسه آماده‌سازی نمایش «اودیسه ایرانی» بگویید چون می‌دانیم تجربه متفاوتی برایتان بوده است.

«اودیسه ایرانی» را به دعوت کمپانی اونفون‌دو‌پاقادی (Enfants du Paradis بچه‌های بهشت) آماده کردم. در آن زمان ممنوع‌الخروج بودم (که البته چند ماه بعد مشکل مرتفع شد) و برای همین به‌وسیله گوگل‌میت نمایش را آماده کردم. برای خودم تجربه واقعاً عجیبی بود. حتی می‌توانم بگویم از ممنوع‌الخروج شدنم خوشحالم چون فکر نمی‌کردم بشود صفر تا صد تمرین یک تئاتر را با نرم‌افزار انجام داد که تجربه جذابی از آب درآمد.

 

کانال تلگرام

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.