بانک توسعه تعاون بانک ملی
روزنامه نوآوران - 1403/08/27
شماره 2587 - تاریخ 1403/08/27
آخرین اخبار
در باب معنای آزادی
بی‌توجهی قشر کم‌درآمد به سینما
مسکن ؛ استخوانی در گلوی دولت چهاردهم‌
تحقق رشد اقتصادی؛ منوط به بازنگری در مسیرهای کسب و کار
چهل سال بعد در چنین روزهایی! (27 آبان 1443)
پرواز تیم ملی فوتبال به قرقیزستان
رشد اعتیاد اینترنتی؛ در سایه استفاده افراطی از شبکه های اجتماعی
شنیده شدن زنگ خطر قتل های خانوادگی در سایه خشونت فروخفته
«آینه جادویی» در تماشاخانه ‌صحنه ‌آبی
چهل سال بعد در چنین روزهایی! (۲۶ آبان ۱۴۴۳)
رقابت نابرابر شبکه های اجتماعی و رسانه های مکتوب
ظهور پدیده "خبر جعلی" در سایه رشد شبکه های اجتماعی
تحصیلات آکادمیک هنرمند نمی‌سازد
درهم‌تنیدگی به کتابفروشی‌ها رسید
سوداگری از سیاست به فرهنگ سرایت کرده است
صداوسیما و تئاتری که جدی گرفته نمی‌شود
خلق از تئاتر ایران رخ بربسته است
رشد تولید برق؛ آرزویی در دور دست ها
وفاق ملی؛ تقویت کننده اقتدار و انسجام ملی
مدیران دولتی، غاصبان حیات بنگاه های اقتصادی
ذکر احوالات دونالد ترامپ
ذکر مولانا محمد جواد ظریف!
نشست تخصصی«نغمه و سخن» در کوشک باغ هنر برگزار می‌شود
امنیت شغلی مهم‌ترین مطالبه تئاتری‌ها
عینیت اجتماعی (۳)
“آشفتگی” یا “فروپاشی” اجتماعی
گام های لازم جهت تحرک اقتصاد ایران در شرایط فعلی
چرا تجزیه و تحلیل شبکه های جنایی ضروری است
مواجهه با بحران سونامی سالمندی در سال های آینده
تمرکز زدایی؛ گامی بی‌ثبات برای کاهش تقاضای اجاره
ذکر مولانا سعید جلیلی
ترامپ، تهدید یا فرصت؟
ناترازی منابع پایدار
پیروز انتخابات آمریکا ماسک بود نه ترامپ
مهندس محسن قبادی؛ مدیرعامل شرکت مشعل پویا شد
مهندس محسن قبادی؛ مدیرعامل شرکت مشعل پویا شد
پایان تعمیرات اساسی خط ۱ و۲ پست ۲۳۰ کیلو ولت درپالایشگاه جنوبی
پایان تعمیرات اساسی خط ۱ و۲ پست ۲۳۰ کیلو ولت درپالایشگاه جنوبی
افزایش صدور حواله های پایا و ساتنا در بانک ملی ایران
افزایش صدور حواله های پایا و ساتنا در بانک ملی ایران
سرپرست بانک کشاورزی تاکیدکرد: گذار از تامین مالی سنتی به تامین مالی نوین با پلتفرم پالیز
سرپرست بانک کشاورزی تاکیدکرد: گذار از تامین مالی سنتی به تامین مالی نوین با پلتفرم پالیز
جذابیت‌های جدید در طرح‌های سپرده‌ سرمایه‌گذاری بانک مسکن
جذابیت‌های جدید در طرح‌های سپرده‌ سرمایه‌گذاری بانک مسکن
سرپرست بانک توسعه تعاون منصوب شد
سرپرست بانک توسعه تعاون منصوب شد
بانک کارآفرین برگزار کننده نخستین سمینار علمی تطبیق مقررات در ایران
بانک کارآفرین برگزار کننده نخستین سمینار علمی تطبیق مقررات در ایران
ضرورت تلاش برای افزایش سهم بازار
ضرورت تلاش برای افزایش سهم بازار
عرضه 50 میلیون یورو اوراق مرابحه ارزی بانک ملت از 22 آبان ماه
عرضه 50 میلیون یورو اوراق مرابحه ارزی بانک ملت از 22 آبان ماه
مشهدی تفرشی مدیرعامل هلدینگ فناوری اطلاعات بانک تجارت شد
مشهدی تفرشی مدیرعامل هلدینگ فناوری اطلاعات بانک تجارت شد
سامانه تلفنبانک تجارت با خدماتی جدید به‌روزرسانی شد
سامانه تلفنبانک تجارت با خدماتی جدید به‌روزرسانی شد
تقدیر بانک ایران زمین از پرستاران و کادر درمان کشور
تقدیر بانک ایران زمین از پرستاران و کادر درمان کشور
اهدای ١٠ دستگاه موتورسيكلت، به برندگان صاحبان حساب در متابانك
اهدای ١٠ دستگاه موتورسيكلت، به برندگان صاحبان حساب در متابانك
چک‌ تضمین‌شده، جایگزینی مناسب برای چک رمزدار
چک‌ تضمین‌شده، جایگزینی مناسب برای چک رمزدار
تصویب ۶ اقدام بانک صادرات ایران در پی تصمیمات سفر وزیر اقتصاد به سیستان و بلوچستان
تصویب ۶ اقدام بانک صادرات ایران در پی تصمیمات سفر وزیر اقتصاد به سیستان و بلوچستان
راهبرد بانک صادرات ایران رفع دغدغه‌های صنعت دارو است
راهبرد بانک صادرات ایران رفع دغدغه‌های صنعت دارو است
کد خبر: 585013 | تاریخ : ۱۴۰۳/۸/۲۵ - 22:59
رقابت نابرابر شبکه های اجتماعی و رسانه های مکتوب

رقابت نابرابر شبکه های اجتماعی و رسانه های مکتوب

آرزو قادری / پژوهشگر فرهنگ و رسانه

نوآوران آنلاینمطرح شدن بحث روزنامه ‌نگاری آنلاین و دیجیتالی و اکنون نیز شهروندی این تصور را در اذهان ایجاد کرده است که به زودی رسانه‌ های چاپی رو به زوال می‌ روند و عمرشان پایان می‌ یابد. در این خصوص البته باید اذعان داشت شاید مطبوعات تعطیل نشوند؛ اما برای بقا و ادامه فعالیت در دوره ‌ای که شبکه ‌های اجتماعی غالباً غیر رسمی جایگزین رسانه‌ های رسمی خبری شده ‌اند باید به سمتی حرکت کنند که پاسخگوی نیازهای خبری مردم باشند.

شبکه ‌های اجتماعی از لحاظ خبری عمدتاً رسانه‌های غیررسمی و یا رسانه‌هایی هستند که گاهی اوقات در مقابل رسانه ‌های رسمی قرار می ‌گیرند.

این استدلال که با ظهور فضای مجازی، فرهنگ روزنامه ‌خوانی از به لحاظ کمی در بین افکار عمومی تغییر کرده تا حدی صحیح است و در کشور ما نیز این اتفاق رخ داده است. یکی از مهم ‌ترین دلایل بروز چنین وضعیتی را می توان عدم برخورداری مطبوعات از سطح محتوایی مناسب دانست.

به بیان دیگر پایین بودن سطح کیفی محتوای تولید شده در رسانه های نوشتاری و به ویژه روزنامه ها منجر شده تا مخاطبان تمایلی برای استفاده از این رسانه ها نداشته باشند؛ به ویژه در شرایط کنونی که شبکه های اجتماعی به سهولت در دسترس عموم افراد هستند و در کمترین زمان قادر به انتقال اطلاعات و اخبارند، مطبوعات باید در زمینه تولید محتوا بازنگری کنند و متناسب با ذائقه مخاطبان شان به انعکاس اطلاعات بپردازند تا بتوانند در رقابت نابرابری که به وضوح میان رسانه های نوشتاری – به عنوان فرهنگ مکتوب یک ملت – و شبکه های اجتماعی ایجاد شده است، پیروز میدان باشند و نه تنها قادر به حفظ مخاطبان شان گردند، بلکه در زمینه جذب مخاطبان جدید نیز موفق ظاهر شوند.

غالب مردم اکنون به شبکه ‌های اجتماعی دسترسی دارند و اگر از طریق مطبوعات نتوانند نیازهای خود را تأمین کنند، قطعاً به سراغ این شبکه‌ها می‌روند.

این در حالی است که روزنامه‌ های غربی در عصر جدید و در مواجهه با فعالیت‌ های رسانه‌ ای شبکه ‌های اجتماعی به سمت روزنامه ‌نگاری تحلیلی، پیش‌ بینی‌ نگر و به بیان دیگر آینده‌ نگر رفته اند و متناسب با نیازهای مخاطبان اقدام به انتشار محتوا می کنند.

در بسیاری از کشورها هم چون فرانسه، آلمان، انگلیس و ژاپن که یکی از دیجیتالی ‌ترین کشورهای دنیا هستند و فضای کاملاً دیجیتالی و الکترونیکی بر آن ‌ها حاکم است و پر سرعت‌ترین اینترنت را دارا هستند، شاهد هستیم روزنامه‌ هایی هم چون “یومیوری” و “آساهی شیمبون” روزانه بیش از ۱۰ میلیون تیراژ دارند و در زمینه حفظ و جذب مخاطب به خوبی عمل کرده اند؛ چرا که آن‌ها اقدام به تولید و انتشار محتوایی می ‌کنند که متفاوت از شبکه‌های اجتماعی است و عنصر خبری تازگی و جذابیت در آن ها به وضوح محسوس و مشهود است.

این در حالی است که بر عکس در ایران شرایط به گونه ای است که فرهنگ روزنامه‌ خوانی به دنبال نبود محتوای مناسب در مطبوعات آن‌ طور که شایسته است وجود ندارد و این چالش مهمی است که باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

پر واضح است برخی اطلاعات منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی قابل استناد نیستند. در کانال‌ های تلگرامی و سایر شبکه‌ های اجتماعی، با مطالبی خلاف واقع مواجه می شویم و متأسفانه عموم مردم چنین تصور می‌کنند که این پلتفرم های مجازی، اخبار و اطلاعات واقعی را ارائه می‌کنند. در واقع بالا بودن تعداد کاربران این شبکه‌ها چنین باوری را ایجاد می‌کند که هر آن چه در این کانال ها منتشر می شود، صحیح و عین واقعیت است.

 در این میان، تأمل پیرامون این موضوع ضروری است که نقطه قوت مطبوعات چاپی وجود تحلیل ها و تفسیرهای دقیق، مستند و منطبق با واقعیت است؛ اما شبکه‌های اجتماعی این ‌طور نیستند و به این ترتیب با افزایش استفاده مردم از فضای مجازی این نگرانی ایجاد می‌شود که فرهنگ بیان مطالب به صورت مستند و مستدل در بین مردم از میان برود و به جایی برسیم که دیگر نتوانیم در عصر پساحقیقت، اطلاعات حقیقی را از اخبار جعلی تشخیص دهیم.

کانال تلگرام

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.