بانک توسعه تعاون بانک ملی
روزنامه نوآوران - 1403/09/03
شماره 2591 - تاریخ 1403/09/03
آخرین اخبار
تا ۲۰۲۶ شاهد یکی از بهترین تیم ملی‌ها خواهیم بود
سندرم نیمه دوم، معضل جديد امیـر!
چهل سال بعد در چنین روزهایی! (3 آذر 1443)
تذکره مولانا حسین انتظامی
چراغِ خاموشِ روزنامه‌نگاری حرفه‌ای
ابراز نارضایتی کارفرمایان از استخدام «نسل Z» در سراسر دنیا
اگر از بی حجابی رنج می‌برید، با ما تماس بگیرید!
ضرورت دیپلماسی غذایی
تعمیق شکاف میان مردم و حکومت در سایه فیلترینگ
تقابل یا تعامل با مخالفین؛ کدام یک به تحقق اهداف دولت پزشکیان می انجامد
استندآپ‌کمدی؛ ژانر دشواری‌ها
نوجوانان؛ قشری که جدی گرفته نمی‌شوند
صبحانه با کروکودیل‌ها؛ ولادیمیر و استراگون در ولنجک!
افزایش سرمایه اجتماعی؛ مهم ترین عامل موفقیت دولت پزشکیان
احیا و ارتقای دو طرح با اختصاص ۲۷۰ میلیارد تومان برای حمایت از نخبگان
احیا و ارتقای دو طرح با اختصاص ۲۷۰ میلیارد تومان برای حمایت از نخبگان
رونق تئاتر به رونق فرهنگ جامعه می‌انجامد
افزایش قیمت خوردو پذیرفتنی نیست، مجلس ورود می کند
آیا اصلاح‌طلبان و اصولگرایان توانایی نجات اقتصاد ایران را دارند؟
شنیده شدن زنگ خطر بروز بحران های خانوادگی در جامعه
عینیت اجتماعی (۵)
تذکره مولانا محمد باقر قالیباف
چهل سال بعد در چنین روزهایی! (30 آبان 1443)
پیش‌بینی سقوط رشد اقتصادی اروپا
آفت های زندگی مشترک
کار سخت پزشکیان
چهل سال بعد در چنین روزهایی! (29 آبان 1443)
افزایش نگرانی های اجتماعی به دنبال نبود ثبات اقتصادی
ضرورت رفع فیلترینگ پلتفرم های اجتماعی در ایران
چه میزان ورزش برای سالم ماندن نیاز داریم؟
اصلاحات پلیس گرجستان در مبارزه با فساد
چرا موفق به صادرات خودرو نشدیم؟
خدشه دار شدن اعتماد عمومی به دنبال مشکلات اقتصادی
حیرت‌زدگی روس‌ها از شناخت ادبی ایرانیان
نقش رسانه ها در کنترل خشونت اجتماعی
برخورد قهری، نسخه شفابخش کنترل خشم در جامعه نیست
افزایش تولید و عرضه مسکن؛ راهکاری برای برون رفت از بحران
فشار انرژی بر دولت چهاردهم
چهل سال بعد در چنین روزهایی! (28 آبان 1443 )
فروپاشی صنعت قطعه‌سازی؛ به دنبال قیمت‌گذاری دستوری
در باب معنای آزادی
بی‌توجهی قشر کم‌درآمد به سینما
مسکن ؛ استخوانی در گلوی دولت چهاردهم‌
تحقق رشد اقتصادی؛ منوط به بازنگری در مسیرهای کسب و کار
چهل سال بعد در چنین روزهایی! (27 آبان 1443)
پرواز تیم ملی فوتبال به قرقیزستان
رشد اعتیاد اینترنتی؛ در سایه استفاده افراطی از شبکه های اجتماعی
شنیده شدن زنگ خطر قتل های خانوادگی در سایه خشونت فروخفته
«آینه جادویی» در تماشاخانه ‌صحنه ‌آبی
چهل سال بعد در چنین روزهایی! (۲۶ آبان ۱۴۴۳)
رقابت نابرابر شبکه های اجتماعی و رسانه های مکتوب
کد خبر: 585052 | تاریخ : ۱۴۰۳/۹/۲ - 23:38
استندآپ‌کمدی؛ ژانر دشواری‌ها

استندآپ‌کمدی؛ ژانر دشواری‌ها

میثم درویشیان‌پور / بازیگر و کمدین

نوآوران آنلایناستنداپ کمدی هنوز در ایران نوپاست و به همین دلیل هنوز معیار مشخصی برای این آثار وجود ندارد و معمولا متون این هنر، به‌صورت کارگاهی آماده می‌شوند. در وهله نخست این مهم است که متن کاملا برای اجراگر درونی شده باشد و مخاطب اصلا احساس نکند که در حال تماشای تئاتر است بلکه باید با ماجرایی که بسیار جذاب و شیرین و خنده‌دار است، پیش برود. یکی از راه‌کارها برای اینکه مخاطب خسته نشود، تغییر کاراکترها در جریان روایت داستان است چون وقتی به‌مدت یک ساعت یک نفر تمام اتفاق‌ها را روایت کند، احتمال این‌که مخاطب خسته شود و داستان را دنبال نکند بسیار بالا می‌برد اما وقتی اجراگر در یک لحظه میثم را روی صحنه بازی می‌کند و لحظه‌ای دیگر همسر میثم بعد پدر همسر، در دستشویی و ... را ایفا می‌کند، مخاطب تصویرسازی می‌کند و فضاها در ذهن او ساخته می‌شوند.از اغراق هم نباید غافل شد. اغراق بسیار به خنداندن مخاطب کمک می‌کند چون خنده زمانی اتفاق می‌افتد که اجراگر در روایت خود مخاطب را به جایی ببرد که انتظار ندارد و درواقع روی صحنه اتفاقی بیفتد که مخاطب انتظار نداشته است. باید کاری کنید که تصور مخاطب به‌سمت هر جایی به‌غیر از اتفاقی که مد نظر شما است، برود.

واقعا استندآپ‌کمدی دشوارترین نوع تئاتر برای بازیگر است و در سراسر جهان امضای استندآپ‌کمدی این است که تنها وسیله‌ای که اجراگر در اختیار دارد، یک صندلی و یا چهارپایه است. تعریف استندآپ‌کمدی، یک تئاتر طنز یک‌نفره بدون دیوار چهارم است. در تئاتر، معمولا بازیگران دیگری هم در کنار شما هستند و همچنین متن، مشخص است اما در استندآپ‌کمدی بسیار احتمال دارد کلمه‌ای از سوی مخاطبان گفته شود و ناچار باشید در همان لحظه یک شوخی بسازید و بازی کنید پس باید اجراگر آمادگی لازم را داشته باشد. البته همواره سعی می‌کنیم بر مبنای متن پیش برویم اما در اجراهایی که داشتم، اتفاق افتاده است که ناچار شوم شوخی‌هایی را به برنامه اضافه کنم. یکی از جذابیت‌های استندآپ‌کمدی این است که می‌توان به‌صورت بداهه شوخی کرد. همچنین بازیگر تئاتر، با ری‌اکشن مخاطب کاری ندارد اما در استندآپ‌کمدی این ری‌اکشن بسیار مهم است و اگر مخاطب نخندد، کمدین باخته است. تمام این مسائل، کار اجراگر استندآپ‌کمدین را دشوار می‌کند.

کانال تلگرام

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.