نوآوران آنلاین- استنداپ کمدی هنوز در ایران نوپاست و به همین دلیل هنوز معیار مشخصی برای این آثار وجود ندارد و معمولا متون این هنر، بهصورت کارگاهی آماده میشوند. در وهله نخست این مهم است که متن کاملا برای اجراگر درونی شده باشد و مخاطب اصلا احساس نکند که در حال تماشای تئاتر است بلکه باید با ماجرایی که بسیار جذاب و شیرین و خندهدار است، پیش برود. یکی از راهکارها برای اینکه مخاطب خسته نشود، تغییر کاراکترها در جریان روایت داستان است چون وقتی بهمدت یک ساعت یک نفر تمام اتفاقها را روایت کند، احتمال اینکه مخاطب خسته شود و داستان را دنبال نکند بسیار بالا میبرد اما وقتی اجراگر در یک لحظه میثم را روی صحنه بازی میکند و لحظهای دیگر همسر میثم بعد پدر همسر، در دستشویی و ... را ایفا میکند، مخاطب تصویرسازی میکند و فضاها در ذهن او ساخته میشوند.از اغراق هم نباید غافل شد. اغراق بسیار به خنداندن مخاطب کمک میکند چون خنده زمانی اتفاق میافتد که اجراگر در روایت خود مخاطب را به جایی ببرد که انتظار ندارد و درواقع روی صحنه اتفاقی بیفتد که مخاطب انتظار نداشته است. باید کاری کنید که تصور مخاطب بهسمت هر جایی بهغیر از اتفاقی که مد نظر شما است، برود.
واقعا استندآپکمدی دشوارترین نوع تئاتر برای بازیگر است و در سراسر جهان امضای استندآپکمدی این است که تنها وسیلهای که اجراگر در اختیار دارد، یک صندلی و یا چهارپایه است. تعریف استندآپکمدی، یک تئاتر طنز یکنفره بدون دیوار چهارم است. در تئاتر، معمولا بازیگران دیگری هم در کنار شما هستند و همچنین متن، مشخص است اما در استندآپکمدی بسیار احتمال دارد کلمهای از سوی مخاطبان گفته شود و ناچار باشید در همان لحظه یک شوخی بسازید و بازی کنید پس باید اجراگر آمادگی لازم را داشته باشد. البته همواره سعی میکنیم بر مبنای متن پیش برویم اما در اجراهایی که داشتم، اتفاق افتاده است که ناچار شوم شوخیهایی را به برنامه اضافه کنم. یکی از جذابیتهای استندآپکمدی این است که میتوان بهصورت بداهه شوخی کرد. همچنین بازیگر تئاتر، با ریاکشن مخاطب کاری ندارد اما در استندآپکمدی این ریاکشن بسیار مهم است و اگر مخاطب نخندد، کمدین باخته است. تمام این مسائل، کار اجراگر استندآپکمدین را دشوار میکند.