سرویس اقتصاد
نوآوران آنلاین- این در حالی ست که رئیس جمهور نیز چه در تبلیغات انتخاباتی و چه پس از آن، مانور زیادی روی قیمت و کیفیت خودروهای داخلی داده و فروش چند برابر قیمتی خودروهای بی کیفیت داخلی به مردم را به شدت تقبیح کرده بود. مسعود پزشکیان ۱۱ تیرماه در توییتی با نمایش جدول مقایسه ای قیمت خودروهای کار کرده در ایران و امارات نوشت: «ماشین ۲۰ هزار دلاری را ۱۰۰ هزار دلار به مردم می فروشیم. چه بلایی سر مردم آوردیم با این خودروهایی که تولید کردیم؟». حال در شرایطی که جامعه حداقل اگر نه انتظار آزاد سازی کامل و معقول شدن تعرفه ها و دستور دولت به توقف روند زیان دهی خودرو سازها و تولیدات بی کیفیت، را داشت، دست کم توقع افزایش قیمت را به هیچ وجه نداشت. دولت باید در مصوبه قبلی شورای رقابت تٱمل کند و در مجلس مجددا بررسی شود در همین حال، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس و عضو شورای رقابت با انتقاد از افزایش قیمت خودرو سازان در گفت و گو با خبرنگار نوآوران تصریح کرد: بحث افزایش قیمت مصوبه دوره کنونی شورای رقابت نبوده است. هادی محمدپور افزود: از زمان حضور این جانب به عنوان عضو جدید ناظر مجلس شورای اسلامی در شورای رقابت، افزایش قیمت خودرو در آن شورا، طرح نشده است، لذا دولت باید تأمل بیشتری در این اقدام کند و این موضوع باید مجدداً در مجلس بررسی شود وی تأکید کرد: نمایندگان مردم به نحو مقتضی با افزایش قیمت خودرو سازان برخورد خواهند کرد. محمدپور خاطر نشان ساخت: “جای تعجب دارد خودروسازان در این شرایط سیاسی و اوضاع اقتصادی دست به افزایش قیمت زدهاند و مجلس در این زمینه از وزارت صمت انتظار پاسخگویی دارد”. اول کیفیت، بعد قیمت اما در همین حال رئیس هیأت عامل ایدرو با رد شائبه اعلام شبانه قیمتهای جدید محصولات خودرو سازان، اظهار داشت: وزارت صنعت، معدن و تجارت در فرآیند بررسی و تصویب قیمتهای جدید، ضمن توجه به لزوم جلوگیری از تعمیق زیان خودرو سازان و تداوم تولید، افزایش عرضه و ارتقا کیفیت، تا جایی که ممکن بود بر حفظ قدرت خرید مردم و کاهش نگرانی آنان نسبت به این موضوع تأکید داشته و به همین جهت، با اصلاح منطقی برای نرخ محصولات خودرویی که تا سقف ۳۵ درصد است، موافقت کرد. فرشاد مقیمی بدون اشاره به تاریخ تصویب چنین مصوبه ای در شورای رقابت یا زمان موافقت وزارت صمت تأکید کرد: “تاریخ اعمال قیمتهای جدید، ابتدای آذرماه سال جاری تعیین شده و زمان اعلام آن اهمیت چندانی ندارد”. این در حالی ست که رئیس شورای اطلاع رسانی دولت می گوید: از ۱۳ ماه پیش مصوبهای وجود داشت مبنی بر این که باید قیمت خودرو افزایش یابد و دولت برای جلوگیری از سود جویی دلالان، با این کار موافقت کرد. این افزایش قیمت ها در حالی صورت می گیرد که خودرو سازان دارای زیان انباشته بالایی هستند و هر ساله نیز به آن افزوده می شود. بر اساس بررسی های نوآوران، ایران خودرو و سایپا در ۶ ماهه نخست امسال قریب به ۲۰ هزار میلیارد تومان زیان خالص داشته اند. این دو خودرو ساز بزرگ دولتی تا پایان سال ۱۴۰۲ در مجموع بیش از ۲۱۱ همت زیان انباشته به ثبت رساندهاند. مردم معتقدند ادامه این وضعیت و صرف هزینه های صدها هزار میلیاردی از جیب ملت که ماحصل آن نیز خودروهای بی کیفیت با قیمت های بالاتر نسبت به خودروهای مشابه خارجی است، دیگر توجیهی ندارد و باید فکری اساسی به حال این وضعیت شود؛ نه این که با افزایش قیمت، هم به حیات شرکت های زیان ده و در واقع اتلاف سرمایه های ملی ادامه داده شود، هم تعداد بیشتری از مردم از امکان خرید خودرو محروم شوند. ———————— سوتیترها: عضو کمیسیون اقتصادی مجلس و عضو شورای رقابت: از زمان حضور این جانب به عنوان عضو جدید ناظر مجلس شورای اسلامی در شورای رقابت، افزایش قیمت خودرو در آن شورا، طرح نشده است رئیس شورای اطلاع رسانی دولت می گوید: از ۱۳ ماه پیش مصوبهای وجود داشت مبنی بر این که باید قیمت خودرو افزایش یابد و دولت برای جلوگیری از سود جویی دلالان، با این کار موافقت کرد